מתנות חינם ברשת: סימנים מזהים וממה כדאי להיזהר

הרשת מלאה הצעות כל כך טובות שקשה להאמין שהן אמיתיות ולרוב, כשמשהו נראה טוב מכדי שיהיה אמיתי, זה בגלל שהוא בדיוק כזה. איך נדע לזהות הצעות מפתות ומסוכנות?

26/06/2017
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • בדואר
  • RSS

מאת: שרון שנער

מה מסתתר מאחורי הצעות מפתות ברשת? (צילום: שאטרסטוק)

לא מזמן רץ בפייסבוק פוסט שיתוף שמבטיח זוג כרטיסי טיסה מתנת אל-על למי שייכנס לקישור ויענה על כמה שאלות. כמה שבועות אחורה, רץ פוסט דומה של אדידס ש”חילק” נעליים חדשות וסביר להניח שברגע זה ממש אתר תיירות מציע חופשה חלומית על אי פרטי בתאילנד. דוגמאות להונאות רשת לא חסרות וחלקן הובאו בכתבה ששודרה אמש בערוץ 2 והתמקדה באתרים פיקטיביים המוכרים שירותי תיירות שאינם קיימים.

כמו שהפראיירים לא מתים, גם הספאמרים – הם רק מתחלפים. מתעדכנים במדיות החדשות, מתאימים את עצמם לקהל אבל בסוף לכולם יש משהו אחד במשותף: כלום. אף אחד מהם לא באמת ייתן לך מתנה שווה בחינם, לא יטיס אותך לחופשת החלומות, ולא יפקיד לך בנק מיליון שקלים. במקרה הטוב, הם ייקחו את המייל והפרטים האישיים שלך ויעשו בהם שימוש שלא בטוח יהיה לרוחך, ובמקרה הרע יותר – השמיים הם הגבול.

אז איך מזהים ספאם?  5 כללי אצבע שלי. אם לפחות אחד מהם עובד – תורידי את היד מהעכבר. תתרחקי לאט לאט ואם את מרגישה בת מזל לכי למלא טופס לוטו.

*שניה לפני, אני רק אציין שהכללים נכתבו על בסיס ידע אישי, אינטואיציות והיכרות הסביבה הדיגיטלית. עד כה זה עבד לי, אז אני שמחה לשתף.

1. אם זה טוב מידי – זה כנראה לא אמיתי. את כבר יודעת שבחיים אין קיצורי דרך. לאחוז קטן מאיתנו יש אולי המון מזל, אבל ברוב המקרים כדי להשיג משהו צריך לעבוד. אם מישהו מציע לך (ולעוד מיליוני אנשים שמחוברים כרגע למדיה…) את מתנת חלומותייך בלחיצה על כפתור – עצרי וחשדי.

2. אבל תראי, יש על זה את הלוגו שלהם! יופי. כל ילד בן 4 יכול להוריד לוגו מהאינטרנט לשים על תבנית ו”לזייף” מותג. בואי נבין שנייה את התמונה הרחבה. חברה מסחרית גדולה (שלרוב הן אלו שמוטרלות ע”י ספאמים כאלה) משקיעות מיליוני שקלים על המיתוג ועל השפה הוויזואלית שלהם. אם חברה כמו אל על באמת תחליט לחלק לכולנו כרטיסי טיסה בחינם, לא הייתן מצפות לראות עמוד ממותג כולו, בעיצוב ובשפת החברה ולא דף לבן שנראה כאילו עוצב בוורד עם הדבקה של לוגו ברזולוציה קטנה? לא היית מצפה לראות קמפיין דיגיטל מפואר? אולי אפילו טלוויזיה? רדיו? פרסום על אריזות המוצר? אז תסתכלי רגע על “איך זה נראה” – ועצרי שם.

הונאת רשת: למדו לקרוא את הסימנים המחשידים

עוד מילה כאן על עמודי פייסבוק מזוייפים – פעילויות דומות מפנות לעמוד פייסבוק של החברה (במקום לאתר חיצוני). עמוד כזה קל מאוד לפתוח, ובגלל הנראות הזהה, מאוד קל “למתג” אותו כעמוד החברה. אבל גם את זה אפשר לבדוק. חפשי את העמוד הרשמי של החברה – לא זה שהגעת אליו מהלינק שפורסם (רוב העמודים הרשמיים מסומנים ע”י פייסבוק ככאלה), תסתכלי כמו עוקבים יש לעמוד וחפשי פוסטים קודמים בעמוד כדי לבחון פעילות שוטפת ורשמית. סביר שתגלי שמדובר בעמוד מזוייף.

3. אבל יש הגרלות אמיתיות! נכון מאוד. אבל במדינת ישראל, יש חוקים מסודרים לעריכת הגרלות. “ההיתר הכללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית” (גוגל איט אם דחוף לך). החוק מגדיר למי מותר לבצע הגרלה, מאיזה סוג, באיזו תקופת זמן ומהן הפעולות שחייבות להתבצע במסגרת ניהול הגרלה. כמו למשל – תקנון מסודר שחייב להיות מפורסם בX- מדיות ופיקוח של עו”ד או רו”ח. משהו נראה חשוד? חפשי תקנון, הערות משפטיות וציון המפקח על ההגרלה. אם לא מצאת אחד כזה, קחי את זה כסימן.

4. הכתובת הייתה על הקיר זה כל כך פשוט אנד ייט, כולנו נוטים ליפול ולפספס כאן. לכל אתר יש כתובת URL מסודרת. הכתובת שמופיע בשורת הכתובת בעמוד. ב99% מהמקרים הכתובת מציינת את שם המותג / החברה והסיומת את ארץ היעד או סוג הארגון. אי ביי >> ebay.com ; קסטרו >> www.castro.com/he ; תנובה >> www.tnuva.co.il הבנת את הרעיון. נכנסת לקישור? יופי. תעיפי מבט ותסתכלי על ה-URL. אם השם לא הגיוני – את כבר יודעת מה לעשות. ושימי לב טוב, לפעמים הזיוף כל כך מוצלח שרק אות אחת או סדר האותיות משתנה ורק חדי העין מבחינים בכך.

5. היי קשה להשגה אמרנו שאחת המטרות של ההפעלות הללו הן פעמים רבות לאסוף דאטה: כתובות מייל, הרגלי צריכה, פרטים אישיים (לפעמים גם פרטי חשבון בנק וכרטיסי אשראי). תתפלאי אבל מסתבר כשמציעים למישהו מתנה שווה במיוחד הוא מוכן לנדב לא מעט מידע, והדרכים להוציא מאיתנו את המידע פשוטות מאוד (“תן לנו את פרטי החשבון שלך כדי שנוכל להעביר לך את הזכייה לחשבון”. סיריוסלי?!?). אם מתחילים לשאול אותך שאלות, לבקש שתעני על סקרים, להזין נתונים עלייך ועל הסביבה שלך – תעצרי. זה ספאם.

אז נכון. זה מפתה לאללה והטכניקות הולכות ומשתפרות. אבל אם מפעילים את ההיגיון הבריא והשכל הישר – דיי פשוט לזהות נוכלות.

עכשיו נראה אותך, מסבירה לי למה המכתב הזה שקיבלתי ממר פרד גאמביה משוויץ, שבו הוא מבשר לי על זכייה ב 175,000 $ הוא שקר דוגמה להונאת רשת




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה