מקדמים את החינוך הטכנולוגי בשטח

עמותת תעשיידע מביאה לבתי הספר תכניות מרתקות שמטרתן לפתח את תחום החינוך הטכנולוגי ומשלבת תלמידי חינוך טכנולוגי בהתנסות בתעשייה. יו"ר העמותה, אביבה מישאל, מספרת על היוזמה החשובה

21/05/2017
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • בדואר
  • RSS

מה משותף לשמות הקורסים הבאים: "מנהיגות טכנולוגית לתכנון עיר חכמה", "השמיים הם לא הגבול", "יזמות פרימיום" ו"רוקחים עולם"? לא, אלו לא שמות של קורסים והשתלמויות באוניברסיטה, אלא קורסים שניתנים בבתי הספר בישראל במסגרת של עמותת תעשיידע -  תעשייה למען חינוך מתקדם, במטרה לפתח את תחום החינוך הטכנולוגי בישראל. הקורסים האלו נערכים בשיתוף פעולה עם החברות והגופים המובילים בישראל, בהם התעשייה האווירית נובל אנרג'י, קליל תעשיות, החברה למשקאות, עמותת SPACE IL, , פריגו , אינטר-לאב, קמהדע ועוד.

תעשיידע ונובל אנרגי  (צילום: יחצ)

כ-300,000 תלמידים ברחבי הארץ לוקחים חלק מדי שנה בפרויקטים שמפעילה עמותת תעשיידע, נתונים מעודדים שמצביעים על עלייה מתמדת בהשוואה לשנים קודמות.

עמותת תעשיידע הוקמה לפני 25 שנה על ידי איש העסקים, התעשיין והפילנתרופ דב לאוטמן ז"ל, שכיהן כנשיא התאחדות התעשיינים ויזם את הקמת עמותת החינוך הטכנולוגי. מטרתה הראשונית הייתה לחשוף את תלמידי ישראל אל התעשייה הישראלית על שלל רבדיה וערכי העבודה השזורים בה.

החל משנת 2006 עומדת בראש העמותה אביבה מישאל, בת 60, תושבת רחובות, נשואה ואם לשלושה. לפני הגיעה לעמותה, הייתה מישאל מורה לאמנות בבית ספר בנס ציונה, והובילה תוכנית של שילוב התעשייה המקומית ב-100 בתי ספר באזור, ועל כך זכתה בפרס ע"ש תמרי. "באירוע קבלת הפרס פגשתי את יפה ויגודסקי שהייתה אז ראש המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך", מספרת מישאל. "היא זו שהציעה לי להוביל את התוכנית בכל הארץ, ולה מגיע הקרדיט על הדרך שעשיתי מאז".

תלמידי אמית עמיחי רחובות עם צרלס בולדין - ראש נאסא היוצא (צילום: תעשיידע)

בעת הגיעה לעמותה, היא מנתה בסך הכול 4 עובדים והייתה נתונה בגירעון תקציבי. כיום בתעשיידע מועסקים מאות עובדים ברחבי הארץ – רכזים, מדריכים וחונכים. "המטרה שלנו היא להעלות את הדימוי של החינוך הטכנולוגי בקרב תלמידי ישראל ולמצב אותו במקום הראוי לו", מסבירה מישאל. "כך כל תלמיד יוכל לתכנן את עתידו ולצד תעודת הבגרות, ידע כללי וערכים שיאפשרו לו להמשיך במסגרת אקדמית, יוכל גם לסיים את בית הספר עם מקצוע. חשוב לי לבהיר ש'חינוך טכנולוגי' הוא עולם ומלואו, וכולל גם מחשבים, סייבר, חלל, כמו גם מכונות וחשמל שגם הם היום שייכים לטכנולוגיות מתקדמות ביותר".

בניגוד אולי למצופה, מישאל סבורה שמדינת ישראל, ומשרד החינוך בפרט, פועלת בשנים האחרונות לקידום החינוך הטכנולוגי בישראל. "אני רואה בברור את המאמץ של השנים האחרונות בנושא", היא אומרת. "מושקעים תקציבים ומשאבים רבים בכדי שהחינוך הטכנולוגי יהיה מעודכן ואיכותי, בעקבות השינויים הטכנולוגיים התכופים והצרכים החברתיים המשתנים בארץ ובעולם".

תלמידות גרנות הגליל וכסרא סמיע בחברת דר דבור (צילום: תעשיידע)

גולת הכותרת של תעשיידע בשנת הלימודים הזו הוא הקורס החדש "צועדות קדימה", שפועל בהיקף ארצי ובשיתוף תכנית MEPI של שגרירות ארצות הברית בישראל, בסיוע פורום נשים בתעשייה ומלווה בחברות מובילות במשק. מדובר על 240 תלמידות, מחציתן מהמגזר הערבי ומחציתן מהמגזר היהודי, שמשתתפות בקורס יזמות טכנולוגית שמטרתו לקדם שוויון בין מגדרים ותרבויות בישראל, להעצים את התלמידות וכן להרחיב אופקיהן בתחום הטכנולוגי.

מישאל עצמה טוענת כי מעולם לא הרגישה בעיה בהיותה אישה בעבודתה מול גברים. "ההתייחסות שלי הינה לאדם ולא למגדר. יש נשים תובעניות וגברים לא ויש גם ההיפך". עם זאת, היא מצביעה על שוני בין התנהלותם של מנהלים גברות ומנהלות נשים: "נשים חרוצות, זריזות יותר ומתלהבות יותר מגברים בעת ביצוע משימה או כמו שאומרים היום "מתאבדות על המשימה". תכונות אלו יכולות להועיל בניהול".

תלמידי אור צור הדסה מבקרים בחברת מארוול (צילום: תעשיידע)

בימים אלו שוקדת מישאל על עבודת הדוקטורט שלה, שקשור, איך לא, לעבודתה. היא מבצעת מחקר שבו היא בוחנת את תפיסות שותפיה – במערכת החינוך ובתעשייה, לגבי המודל שפיתחה בעמותת תעשיידע. "היום כשילדיי בוגרים, יש לי את היתרון והאפשרות להשקיע שעות עבודה רבות בניהול הארגון ובלימודיי", היא אומרת. "היום, כשתוחלת החיים עולה ואשה בת 60 היא עדיין צעירה ובעלת אנרגיות גבוהות, זה מאפשר לנהל קריירה מצליחה ללא לחץ של ילדים קטנים שממתינים בבית".

אחד האתגרים הניצבים בפניה של העמותה הוא בגיוס תעשיינים וחברות במשק לטובת הרעיון הציוני של קידום החינוך הטכנולוגי. "אנו מבהירים לתעשייניות ולתעשיינים כי הקצאת המשאבים, השקעתם בזמן ובכסף לטובת התלמידים, והם במרוצת השנים יחזרו וישתלבו בחזרה ויהוו עתודת כוח אדם משמעותית באותן החברות. כלומר, זו השקעה לטווח רחוק במשק הישראלי בראייה ציונית וחינוכית".

מקיף ט אשדוד מתנסים בתעשייה (צילום: תעשיידע)

רתימתן של חברות ותעשיות במשק נועדה, בין היתר, להמשך הפעלתו של המיזם המצליח של משרד החינוך והתאחדות התעשיינים, אותו מפעילה תעשיידע בפריסה ארצית וזוכה להצלחה זו שנתו השנייה, זוהי "התכנית לשילוב תלמידי החינוך הטכנולוגי בהתנסות בתעשייה". לאחרונה התקיים בפעם הראשונה בישראל יריד בחירת מגמות טכנולוגיות, אליו נרתמו עשרות חברות ומפעלים להציג באופן ישיר ו"ללא תיווך" לכ- 20,000 תלמידי כיתות ט' את הנעשה בשטחן במטרה לעודדם לבחור מבין עשרות המגמות הטכנולוגיות הקיימות. לאורך השנה, לומדים תלמידי התיכון במגמותיהם בליווי של מפעל מאמץ ונהנים מביקורים תכופים במתקנים השונים של החברות כחלק מחומר הלימוד. לא עוד לימודים תיאורטיים בלבד, מדובר בהתנסות אמיתית.

מישאל מעידה כי מספר הלומדים בתכנית עלה באופן חד משנתו הראשונה לשנייה ויש שביעות רצון מהביקוש ההולך וגובר למגמות, תהא זו הצלחה של החברה הישראלית כולה.

לסיכום אומרת מישאל כי "ככל שאצליח לחבר יותר חברות ותעשיות אל בתי הספר, כך יוכלו ויותר תלמידים ליהנות מחשיפה לתחומים מעניינים ומסקרנים, חשיפה שעשויים לתרום ולהשפיע על עתידם המקצועי. ההון האנושי הינו נכס אסטרטגי חיוני לביטחונה ולעתידה החברתי והכלכלי של המדינה. חובה עלינו לשמור על היתרון היחסי של מדינת ישראל בתחום זה".

.אביבה מישאל (צילום: יחצ)

** אביבה מישאל החלה את דרכה כמורה ובמהלך השנים התקדמה, עברה לפקח על מורים ובעשור האחרון משמשת כמנכ"לית עמותת תעשיידע (תעשייה למען חינוך מתקדם) הפועלת לקידומו של החינוך הטכנולוגי בישראל ולטיפוח ההון האנושי. "זו השקעה לטווח רחוק במשק הישראלי בראייה ציונית וחינוכית" היא אומרת.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה