מסוכנת או הכרחית? 6 מיתוסים על חומצה פולית

חומצה פולית הוכחה כיעילה להפחתה דרמטית של הסיכון למומים בעובר, אבל לאחרונה החלו רווחים הרבה מיתוסים סביב התפקיד והנחיצות שלה. באנו לעשות קצת סדר בבלגן

19/02/2017
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

shutterstock_326788328כולנו יודעות לדקלם את הקשר בין חומצה פולית למניעת מומים בעובר (צילום: שאטרסטוק)

אמרתן היריון - אמרתן חומצה פולית. החומצה, או בשמה הפחות מוכר 'ויטמין B9', התגלתה כבר לפני שנים כלוחמת האולטימטיבית במומים בעובר, וכולנו למדנו לדקלם שהריון וחומצה פולית חברות טובות, וחלקנו גם יודעות למנות את היתרונות הבריאותיים הרבים האחרים שלה.

אז כל אישה בגיל הפוריות כבר יודעת כמה חשוב לצרוך חומצה פולית, אבל לאחרונה אפשר למצוא מדי פעם בין דפי הסייבר גם מחקרים המזהירים מפניה. באופן מפתיע ומבלבל, אותם מחקרים בכל זאת מכירים בחשיבות הרבה של צריכת חומצה פולית, ולא ממליצים לוותר עליה. כך נוצרה עמימות סביב הנושא: מומלץ או לא? בריא או מזיק? יצאנו לבדוק את העניין, ובדרך ניפצנו כמה מיתוסים.

1. המיתוס: חומצה פולית חשובה רק לנשים

האמת: מתברר שצריך שניים לטנגו. במשך שנים רבות הנחו הרופאים רק את הנשים לצרוך חומצה פולית לקראת ההיריון, עד שהגיע אלינו מחקר חדש הישר מאוניברסיטת קליפורניה, שמצא שצריכת חומצה פולית על ידי גברים מורידה את שיעור ה'חריגות' בזרע. במילים אחרות: זרע של גבר שאינו צורך רמה מספקת של חומצה פולית מעלה את הסיכון לסיבוכי לידה, לבעיות התפתחות בעובר וגם להפלות טבעיות. אז אם יש לכן בקנה תוכנית הריונית - דאגו לצייד גם את הגבר בחומצה פולית עד למפגש המיוחל עם הביצית.

shutterstock_222429307כן, גם הוא צריך חומצה פולית (צילום: שאטרסטוק)

2. המיתוס: עודף של חומצה פולית מסוכן לבריאות

האמת: נכון, אבל רק כשמדובר בחומצה פולית סינתטית. כמו תמיד - אין תחליף לאמא טבע, וקיים הבדל משמעותי בין חומצה פולית סינתטית לבין חומצה פולית טבעית, שמופקת מהמזון, ומחוברת במבנה שלה לקבוצת מתיל. איך תזהו? ברכיבים של חומצה פולית טבעית יהיה כתוב  Methyl-Folate. חומצה פולית היא כאמור נגזרת של ויטמין B9, ואפשר למצוא אותה בעלים ירוקים, בקטניות ובדגנים. לפני למעלה משני עשורים קיבלו יצרני המזון הנחיה מרשויות הבריאות ברחבי העולם להוסיף חומצה פולית למזונות רבים, במטרה לצמצם את תופעת המומים בעוברים. אבל הפתרון שהוכח כיעיל עבור בעיה אחת - התגלה כגורם לבעיה אחרת: סרטן.

כך יצא לחומצה הפולית שם של טראבל מייקרית, אבל לא בהכרח בצדק. חשוב לזכור שהחומצה הפולית שהוסיפו יצרני המזון למוצרים השונים היא סינתטית, שזה הסוג המסוכן. בשונה מהחומצה הסינתטית, אפשר להיות לגמרי רגועים לגבי החומצה הפולית הטבעית, וזאת מאחר שמדובר בוויטמין שמתמוסס במים, ולכן הגוף מפריש באופן טבעי את כל העודפים.

3. המיתוס: רק אישה שמתכננת היריון צריכה ליטול חומצה פולית

האמת: חומצה פולית מומלצת לכל אישה בגיל הפוריות, גם כאשר לא מתוכנן היריון. 100% מהגירושין החלו בנישואין, ו-50% מהלידות החלו בהיריון לא מתוכנן. אז עכשיו, כשאנחנו כבר יודעות עד כמה התפקיד של החומצה הפולית קריטי כבר בשלב הטרום-הריוני, לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים. לכן מומלץ לכל אישה בגיל הפוריות שפעילה מינית ליטול תוסף חומצה פולית.

אבל זו לא הסיבה היחידה להמלצה לצרוך חומצה פולית גם ללא היריון מתוכנן. החומצה הפולית נמצאה יעילה גם במניעת מחלות לב וכלי דם, והיא מסייעת במניעת אירוע מוחי וירידה ביכולת הקוגניטיבית במהלך הגיל השלישי. אז כן, לצרוך. נקודה.

shutterstock_193652534חומצה פולית חשובה לתפקוד תקין של מערכות רבות בגוף (צילום: שאטרסטוק)

4. המיתוס: יש להגדיל את מינון החומצה הפולית במהלך טיפולי פוריות

האמת: כך היה נהוג בעבר, אך ההנחיות עודכנו לאחרונה. עד לפני כמה שנים הונחו נשים שהיו בטיפולי פוריות לצרוך חומצה פולית במינון של 5,000 מק"ג. אחרי שהתברר שחומצה פולית סינתטית במינון גבוה עלולה לעורר תהליכים סרטניים, המינון המומלץ כיום שונה ל 400 מק"ג בלבד ליום למבוגרים. זהו גם המינון המומלץ לנשים שמתכננות היריון ולנשים שנמצאות בשלושת החודשים הראשונים להיריון. ההנחיה כמובן תופסת לחומצה פולית סינתטית. אם מדובר בחומצה פולית טבעית - ניתן כאמור לצרוך אותה ללא חשש ממינונים.

5. המיתוס: חומצה פולית יעילה בעיקר במניעת מומים בעוברים

האמת: חומצה פולית ממלאת תפקידים חשובים רבים בגוף. מחסור בחומצה פולית עלול לגרום לבעיות חניכיים, למחלות עור כדוגמת סבוריאה או לבעיות פיגמנטציה, ולעתים גם לבעיות במערכת העצבים דוגמת שיטיון, דיכאון, חוסר מנוחה, שכחה, בלבול ובעיות שינה. מספר סוגים של מחלת הסרטן נקשרו גם הם למחסור בחומצה פולית, ומחקרים מראים שחומצה פולית מורידה את הסיכון לסרטן השד בקרב נשים שנוהגות לצרוך אלכוהול באופן קבוע.

6. המיתוס: חומצה פולית היא חומצה פולית היא חומצה פולית

האמת: קיימים הבדלים משמעותיים בין סוגי החומצה הפולית השונים. תוסף מזון שלא נספג כמו שצריך בגוף לא באמת עושה את העבודה. חשוב לדעת כי שיעור הספיגה של חומצה פולית בטבליות ובכדורים נע בין 8% ל-15%, לעומת שיעור הספיגה של חומצה פולית נוזלית שעומד על 98%.

בנוסף, חשוב לשים לב להבדל בין חומצה פולית סינתטית המצויה בתוספי מזון (Folic Acid) לבין זו הטבעית המצויה במזון עצמו (Folate), ולא רק בגלל שאלת המינון. חומצה פולית טבעית קשורה לקבוצת מתיל, והיא יכולה להיספג בגוף באופן מיידי. מכיוון שחומצה פולית סינטטית לא מחוברת לקבוצת מתיל, היא צריכה לעבור תהליך אחד נוסף כדי להפוך לאקטיבית: לחבור לאנזים בשם MTHFR. אצל רבות מאתנו האנזים הזה לא פעיל בצורה מספקת, ולעתים לא פעיל בכלל. במקרה כזה, לא רק שלא יהיה בחומצה הפולית תועלת, אלא היא גם עלולה לעודד את תאי הגוף להפוך לממאירים.

מאיפה נקבל חומצה פולית?

המסקנות ברורות. ואם לא - הינה הן בקיצור: כל הנשים בגיל הפריון צריכות ליטול חומצה פולית, גם גברים צריכים, החומצה הפולית תסייע לכן בעוד הרבה דברים מלבד צמצום מומים בעוברים, והכי מומלץ לצרוך חומצה פולית טבעית, שכן היא נספגת היטב בגוף והיא אינה בעייתית מבחינת מינונים גבוהים.

הדרך הטובה ביותר לצרוך חומצה פולית טבעית היא לאכול כמה שיותר עלים ירוקים, קטניות, דגנים מלאים, או פשוט לחפש תוסף חומצה פולית שברשימת הרכיבים שלו מופיע Methyl-Folate . חברת אקוסאפ הישראלית השיקה לאחרונה תוסף של חומצה פולית טבעית בשם BIO-FOLATE. התוסף מגיע בטעם פטל, ללא סוכר או ממתיקים מלאכותיים, חומרים משמרים ושאר אלרגניים. מי שמעוניינת להתנסות תגלה כאן מבצע מפנק - 20 ₪ הנחה על כל מוצר בקניית 2 מוצרים ומעלה. לנו זה נראה לגמרי שווה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה