מלא בריאות

'לחם מחיטה מלאה' הוא מושג שכולנו נחשפנו אליו בסופר, במאפיות ובמסעדות אבל מה הוא למעשה אומר? והאם קמח חיטה מלא אכן טוב יותר לבריאות מקמח לבן?

30/08/2016
שני רז קבלו עדכונים משני
  • RSS

יש מי שלא אוכל בשר, נמנע ממוצרי חלב, או מוותר על מתוקים אבל לחם הוא מוצר מזון בסיסי שנצרך על בסיס יומי כמעט בכל בית בישראל. לחם הוא מזון עקרי בתזונתם של ילדינו, בייחוד עכשיו - כשעונת הלימודים בפתח והסנדוויצ'ים הופכים למקור תזונה יומיומי. אז האם שווה להשקיע בלחם חיטה מלא? רותי אבירי, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה למאפיית אנג'ל מבהירה באופן חד משמעי: בהחלט כן, קמח חיטה מלא תורם יותר לבריאותנו. אכילה יומיומית של דגנים מלאים על פני דגנים שאינם מלאים נבדקה בעשרות מחקרים והוכחה כמקטינה את הסיכון למחלות רבות ביניהן מחלות לב, כלי דם, סוכרת, והשמנת יתר.

מדוע קמח חיטה מלא בריא יותר מקמח לבן? (צילום: Shutterstock)

על מנת להבין מה הופך קמח חיטה מלא לבריא יותר, חשוב שנבין ממה הוא מורכב. גרעין החיטה מכיל 3 חלקים: קליפה חיצונית (סובין), אנדוספרם (החלק העמילני של הגרעין)ונבט הגרעין עצמו.

הקמח הלבן נטחן רק מחלקי האנדוספרם של החיטה – החלק העמילני של הגרעין, ולא מכיל את הרכיבים בעלי העושר התזונתי של גרעין החיטה – הקליפה והנבט.

מבנה גרעין החיטה (תמונה: Shutterstock)

לעומתו, הקמח המלא מכיל את כל חלקי גרעין החיטה: את הסובין,ה אנדוספרם ואת נבט .הגרעין. מדוע זה חשוב?

נבט החיטה עשיר ברכיבי תזונה חיוניים מאחר וממנו נוצרים החיים עצמם: כמעט כל מה שצריך על מנת להצמיח צמח, נמצא בנבט.

אכילה יומיומית של מנות דגנים מלאים מעשירה אותנו בויטמינים, מינרליים, חומצות שומן חיוניות, ואנטי אוקסידנטיים שמקורם בנבט גרעין החיטה ונמצאים רק בקמח החיטה המלא.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה