מי יאבחן את תלמידי בית הספר?

על-פי החלטת משרד החינוך, ועדה בית ספרית תוכל לאשר ללא אבחון תוספת זמן ללקויי למידה. ד"ר שושי דורפברגר, מומחית בתחום, חושבת שהפתרון רק יחריף את הבעיה

16/11/2014
ד''ר שושי דורפברגר קבלו עדכונים מד''ר שושי דורפברגר
  • RSS

מסמך התאמות חדש לתלמידים עם לקויות למידה שפורסם ביום חמישי האחרון מטעם משרד החינוך מוביל בימים האחרונים לסערה בקרב אנשי חינוך, הורים ותלמידים כאחד. במסגרת המתווה החדש שיחול בשלב הראשון על תלמידי כיתה י', משרד החינוך לא יכיר בתוצאות של אבחונים דידקטיים לצורך שיקול דעת בנוגע למתן התאמות וכתחליף תוקם ועדה בית ספרית שחבריה יעריכו ויחליטו מהן ההתאמות שינתנו ולאלו תלמידים. למעשה הסמכות בדבר ההתאמות מועברת באופן בלעדי למורי בית הספר שחלקם הגדול לא עבר הכשרה מתאימה בתחום לקויות הלמידה.

הבעייתיות של שינוי זה עולה משני היבטים שונים. הראשון הוא הטלת עומס נוסף על המורים היקרים של ילדינו שגם כך ידיהם מלאות במלאכת החינוך. ספק אם יש להם פנאי לעמוד בדרישות החדשות ולא ברור איך ניתן להבטיח שמלאכת ההערכה בנוגע להתאמות לא תבוא על חשבון המשאבים המוקדשים להוראה – האם משרד החינוך הולך לתקצב כראוי את התהליך החדש? בנוסף לבעיית המשאבים ישנה בעיית ההכשרה והידע המקצועי הספציפי הדרוש למתן אבחנה מדוייקת ואיתור המקור האמיתי לקשיים. שכן קשיי למידה יכולים להיגרם ממספר גורמים שרק אחד מהם הוא לקות למידה.

אבחון תלמידים. צילום: שאטרסטוק

ללא ידע מתאים לא ניתן לעשות הבחנה מבדלת בין לקויות למידה לבין קשיי למידה על רקע אחר כמו בעיות רגשיות, פיזיולוגיות או סוציו אקונומיות. חשיבות האבחנה היא לא רק למתן התאמות אלא להתאמת הטיפול הנכון, שכן כפי שהוראה מתקנת נדרשת לטיפול בלקות למידה, לבעיות רגשיות יש לפנות לטיפול פסיכולוגי ולבעיות בשפה או שמיעה יש לפנות לקלינאית תקשורת. בעקבות אבחון דידקטי ניתן לשלול או לאשר את קיומה של לקות למידה ולקבל הכוונה לבדיקות המשך במידה ועולה חשד לקשיים בתחומים אחרים.

במסגרת השינוי החדש מצופה מהמורים לתצפת, להעריך ולעקוב אחר התלמידים. אכן, למורים אשר באים במגע תמידי עם תלמידי בית הספר יכול להיות מידע רב למסור לאנשי המקצוע ובהתאם לך נהוג לכלול את דיווחייהם בתהליך הניתוח של האבחון. עם זאת, בכדי לפרש נכונה את הנתונים שנאספו יש צורך בידע מקצועי שאינו כלול בהכשרת המורים של החינוך הרגיל. כמו כן, תהליך אבחוני אינו מסתמך על מקור מידע יחיד ומאתר את המידע הרלוונטי לאיתור או שלילת החשד למקור הקשיים על ידי כלים ייעודיים בעלי נורמות. כך, שניתן לדעת אם יכולת מסויימת היא תקינה או לא ביחס לבני הגיל.

השינוי החדש עלול לגרום למצב שבו מורה משקיע זמן יקר באיסוף מידע שלא בהכרח רלוונטי או מספק לקביעת אבחנה בלי היכולת לפרש אותו כראוי. פירוש שגוי עלול להוביל לבזבוז משאבים על טיפול לא אפקטיבי בזמן שהמקור האמיתי לקשיים מוזנח. הזנחת הגורם האמיתי לקשיים עלולה לגרום להחרפת המצב והתפתחות קשיים משניים. האם לא עדיף שאנשי המקצוע המתאימים יעסקו בתהליך האבחון ויפנו את המורה לשקיע את זמנו בפעילות שלשמה הוכשר ושאף איש מקצוע אחר לא יוכל להחליפו בה – לימוד תלמידי כיתתו?

יש להסדיר ולתקצב את נושא האבחונים

נקודה נוספת שיש להדגיש היא שההתאמות אינן מהוות טיפול, אלא אמצעי לשמירה על תוקף המבחן בפני השפעתם של גורמים לא רלוונטיים. כלומר, אם תלמיד בעל קצב כתיבה איטי קיבל ציון נמוך במבחן בספרות לא ניתן לדעת האם המבחן משקף את הידע הספרותי שלו או את קצב הכתיבה שלו. לעומת זאת, אם ניתן לו להיבחן בתנאים שבהם קצב הכתיבה אינו רלוונטי נוכל להיות בטוחים שהמבחן משקף מהימנה את הידע שלו.

כאן חשוב להזכיר גם שמעבר לתנאי הקבלה להשכלה הגבוהה, להערכה מדוייקת של רמת הידע של התלמידים ישנה חשיבות עבור המורים לאורך כל שנות בית הספר. זהו משוב שמשמש אותם לצורך התאמת דרכי ההוראה לקצב ההתקדמות בכיתה ולבחירת הנושאים בהם יש להרחיב את ההסבר. כיצד יוכלו לעשות זאת אם מערכת המדידה המשמשת את בית הספר לא מספקת להם מבחנים תקפים?

לסיכום, אבחון על ידי אנשי מקצוע מומחים חשוב לתהליך ההוראה התקין ממספר סיבות. הוא מאתר את הגורמים לקשיים, נותן המלצות אמינות לבדיקות המשך, מאפשר בניית תוכנית טיפולית מתאימה ומדריך את המערכת כיצד לשמור על איכות כלי ההערכה הפנימיים שלה.

הימנעות מאבחונים לא תפתור את הבעיה אלא תחריף אותה. יש להסדיר ולתקצב את נושא האבחונים בתוך מערכת החינוך. כך יהיה ניתן להימנע מהבעייתיות של חוסר הפיקוח ולהיתרם מתלמידים אשר חונכו וטופחו על ידי מורים שקיבלו מידע מדוייק אודות קשיי הלמידה שלהם והדרכה מקצועית על דרכי ההתמודדות היעילות ביותר עבורם. האם זה לא מה שכולנו רוצים?

*****

הכותבת הינה מומחית ללקויות למידה ומרצה בכירה באקדמית גורדון חיפה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה