מחקר חדש: הקשר בין תזונה לאריכות חיים

החוקרים יוצאים גם נגד הממתיקים המלאכותיים ומשווים אותם לסם מסוג אחר. לטענתם, המכורים לסוכר מחליפים את ההתמכרות להתמכרות בממתיקים מלאכותיים. הם וממליצים- לשפר את המים בפלחי לימון ומלפפון

31/01/2017
רחל גרנות קבלו עדכונים מרחל
  • בדואר
  • RSS

רוצות לחיות יותר זמן ובאופן בריא? אז יש כמה כללי יסוד. דר” בלקבורן ודר” אפל, פסיכולוגית בריאותית וזוכה פרס נובל בביולוגיה, פרסמו כתבה ארוכה ומקצועית העוסקת בתזונה והקשר בינה לבין בריאות טובה ואריכות ימים. אז מה הסוד לדעתם באריכות ימים? האם זה הכל תורשה או שגם לנו יש השפעה על הצורה בה נזדקן? ובכן, לדעתם, שלוש האויבים העיקריים להזדקנות מוקדמת ולבריאות טובה הם:

תהליכים דלקתיים בגוף, נזקים כתוצאה של רדיקלים חופשיים ותנגודת אינסולין. אבל לפני שניכנס להמלצות ולאזהרות בואו נתמקד באחד הממצאים המעניינים. בקצה של כל DNA נמצא קשר שנקרא TELOMORE. בואו נחשוב עליו כדומה לקצה מהפלסטיק שבקצה השרוכים. מסתבר שיש קשר בין אורך הטלומורים לבין התפרצות של מחלות זיהומיות ושאר בעיות בריאות.

דיאטה טבעונית בשומרי משקל (צילום: שאטרסטוק)

וכעת, לחדשה הטובה – המחברים טוענים שיש לנו השפעה מכרעת בגדילה או בהתקצרות של הטלומורים. כלומר, התנהגות בריאותית מקדמת תגרום להם להתארך והתנהגות בריאותית מזיקה תגרום להם להתקצר. ואגב, לדעתם, גם בגיל מבוגר ניתן להשפיע. אז מה לעשות? להימנע מסוכר.

אולי יעניין אתכן גם: 

איך לרזות ולשמור על המשקל במינימום מאמץ

למה בחורף רעבים יותר?

איך קפה יכול להאריך את חייך?

החוקרים גילו שלשתייה של משקאות ממותקים יש השפעה הרסנית על גופנו. הסוכר מזקין מבפנים ומבחוץ. הסוכר מתפרק במהירות ואין בו כל יתרון בריאותי/תזונתי. במחקר הסתבר שאנשים ששותים כשתי פחיות שתייה ממותקת ביום, יש טלומורים  קצרים יותר וביולוגית הם זקנים בכ-4-6 שנים מגילם הכרונולוגי. הנזק של הסוכר מקביל לעישון. ההשפעה המזיקה של הסוכר, התגלתה גם אצל ילדים.

ובוודאי, גם למוצרים אחרים המכילים סוכר כמו עוגיות, שוקולד וכו’ יש השפעה דומה. ובואו ניזכר לרגע באויב הראשון, תהליכים דלקתיים. התהליך הדלקתי מתגבר עם הגיל ובעקבותיו גם הטלומרים מתקצרים. הסוכר הפשוט מזין את התהליך הדלקתי. מזון בריא נלחם בתהליכים הדלקתיים. מזונות שעשירים באומגה 3 יעילים במיוחד.

במקום עוד דיאטה. צילום: שאטרסטוק

האויב השני – רדיקלים חופשיים, שמתקיפים את ה-DNA ומקצרים את הטלומרים. מזון שעשיר בנוגדי חימצון כמו ויטמין E, C יעילים במיוחד. גם תנגודת אינסולין שכל כך שכיחה בעולם המערבי נגרמת מעודף סוכר וגורמת להתפתחות סוכרת ולקיצור של הטלומרים. בקיצור, הכול מצביע על סוכרים ועל ההמלצה הגורפת – להפחית!

החוקרים יוצאים גם נגד הממתיקים המלאכותיים ומשווים אותם לסם מסוג אחר. לטענתם, המכורים לסוכר מחליפים את ההתמכרות להתמכרות בממתיקים מלאכותיים. וממליצים- לשפר את המים בפלחי לימון, מלפפון וכדומה. איך לא חשבנו על זה קודם?

ומה עם פירות? הרי למרות שהם מכילים סוכרים, הרי יש בהם כמות גבוהה יחסית של סיבים תזונתיים שמאיטים את ספיגת הסוכר וכמובן, מכילים גם ויטמינים ומינרלים שונים. הימנעות ממזונות מתועשים חשובה. במיוחד מוצרי בשר, נקניקים, נקניקיות וכו’. יש להם כידוע, השפעה מזיקה על בריאותינו.

ומה כדאי לאכול? הדיאטה הים תיכונית היא המומלצת במיוחד לדעת החוקרים. כלומר, כדאי להוסיף לתפריט דגים, ירקות, פירות ודגנים מלאים. בקיצור, חלבון איכותי, שומן טוב , סיבים תזונתיים. מה לומר, חברים, בינתיים אין חדש תחת השמש. מתתבר, שבדרום איטליה לאלה שדבקו בתזונה הים תיכונית היו טלומרים ארוכים יותר. ממצאים דומים התגלו גם בקוריאה אצל אנשים שאכלו יותר דגנים מלאים וסיבים.

המסקנה: מזונות מלאים עוצרים את הזמן. וקפה? סוף סוף, מילה טובה על המשקה האהוב עלי. מסתבר ששתית 3-4 כוסות קפה ביום לא רק שלא מזיקה, אלא אפילו תורמת. נרגעתי. ולא קפה נטול קפאין.ומה עם תוספי מזון, האם כדאי לשלב בתפריט? ובכן, המחברים ממליצים לקבל את כל הויטמינים, המינרלים ונוגדי החימצון מהמזון שאנחנו אוכלים. הם מצביעים לפחות על מחקר אחד שהראה שתוספי מזון קיצרו את הטלומרים. נוגדי חימצון שמקורם במזון יעילים יותר, נספגים טוב יותר. דבר זה נכון גם לגבי אומגה 3.

ומה עוד משפיע על הטלומרים? אלה מבינינו בעלי מבנה גוף אגסי, כלומר, יריכיים רחבות ומתניים צרות מזדקנים טוב יותר מאלה בעלי מבנה גוף של תפוח. כלומר, עודף משקל בבטן. לאלה עם יחס גבוה בין מותניים לבטן יש 40% סיכון יתר לפתח טלומרים קצרים, וכך, מזדקנים מהר יותר. השומן הבטני מאץ את תסמונת התנגודת לאינסולין , הוא גם דלקתי וכך פוגע במערכת החיסונית. תזונה נכונה חיונית במיוחד לקבוצה הזו.

 ומה עם עודף משקל? ובכן, לשמחתי, המחברים יוצרים נגד דיאטות הכסאח, הדיאטות המטורפות שמבוססות על הרעבה והימנעות. הירידות הגדולות בק”ג ואחר כך, העליות הגדולות מקצרות את הטלומרים. בקיצור, לא יעיל ומזיק. אז מה למדנו? לאכול יותר ירקות, פירות, בשר רזה, דגים, הרבה סיבים תזונתיים ,גם מוצרי חלב ושומנים טובים.

הפחיתו סוכרים ומוצרים תעשיתיים. עשו זאת והטלומרים שלכם ישגשגו – ותיהנו מבריאות טובה וצעירה.

אז מה, אם ידענו את כל זה? אף פעם לא מזיק לקבל חיזוק

** הכותבת היא הכותבת היא רחל גרנות, שפיתחה תוכנית ייחודית לאכילה - “לאכול ולרזות עם רחל גרנות” לפיה מותר לאכול הכל ולהתיידד עם האוכל. התוכנית זמינה גם באינטרנט. גרנות היא יועצת תזונה בעלת תואר שני בחינוך לבריאות מאוניברסיטת קליפורניה בארה”ב ועוסקת בנושא מזה שלושה עשורים. כתבה טור במוסף “שלך” בעיתון ידיעות אחרונות. היא פרסמה שני ספרים בנושא: “לאכול ולרדת עם רחל גרנות” ו-”מועדון המנצחים”, שנכתב יחד עם סמדר שיר.

טלפון ללקוחות אונליין / בירורים / קביעת תורים : 073-207-2207

צילום: שאטרסטוק

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה