מחממים את החורף

תוספת של תיבול יכולה בקלות להפוך את המרק שלכם לא רק לטעים יותר אלא גם לבריא יותר – מה הטוויסט האסיאתי במרק העוף שגם יעיל נגד צינון? ומה הוספנו למרק עגבניות שישמור עליכם מפני החורף?

28/12/2016
דניאל לוין קבלו עדכונים מדניאל
  • בדואר
  • RSS

טעם, ארומה ובעיקר בריאות (צילום: שאטרסטוק)

אין בישול ביתי שכולו אומר חורף כמו מרק. לא רק שהוא מחמם אותנו מבפנים ומעלה ניחוחות נהדרים בבית, הוא גם בהחלט יכול להוות ארוחה שלמה, מה שלגמרי מתאים לעצלות שהחורף מביא עלינו בדרך כלל. אבל עם כל האהבה למרקים, כמה אפשר לחזור על אותו רפרטואר?

חיפוש מתכוני מרקים חדשים הוא תמיד רעיון טוב, אבל לא חייבים ללכת רחוק, לפעמים רק שינוי בתיבול יכול להביא את המרק לכיוונים אחרים לגמרי. מרקים הם כל כך ורסטיליים שבעזרת שינויי הרכב התבלינים בלבד קשה לפעמים לזהות את המקור. התוספת הזו של תבלינים טובה לטעם ולארומה, אבל יותר מזה, היא מצוינת לבריאות ולחיזוק מערכת החיסון.

ארון התרופות שלנו מתחיל בתבלינים

למעשה ארון התרופות שלנו מתחיל במזון שאנחנו מכניסים לגוף, כאשר אנחנו מבשלים בבית אנחנו יכולים להקפיד לא רק על חומרי הגלם הבסיסיים אלא להוסיף גם עשבי תיבול. עשבי תיבול ותבלינים מכילים רכיבים פעילים המסייעים למערכת החיסון בפרט אבל גם למערכות הגוף האחרות. כך שבעצם תוספת של עשבי תיבול, לא רק תהפוך את המנה למענגת יותר אלא תהפוך כל ביס ל"תרופה" הכי טעימה שלקחתם.

הנה 2 דוגמאות למתכונים של מרקים מוכרים בשינוי טעמים ובתוספת גדולה של בריאות.

מרק עוף עם ג'ינג'ר ואטריות אורז (צילום: שאטרסטוק)

מרק עוף עם ג'ינג'ר ואטריות אורז

גם אם מעולם לא הוכח מדעית שמרק עוף טוב לבריאות, הוא בהחלט טוב לנשמה ולתחושה ביתית וחמימה בחורף. אבל כן הוכח שג'ינג'ר הוא לא רק צמח תבלין נפלא ומרענן, הוא מכיל רכיבים פעילים שעושים רק טוב, כמו שיכוך כאבי בטן, סיוע בבעיות מפרקים ובעיות של מערכת הנשימה, יעיל נגד צינון ומסייע בהורדת לחץ דם. ולא רק זה הוא שומר על ערכיו גם בבישול. אז למה בעצם לא להוסיף אותו למרק העוף המוכר בתוספת כיפית של אטריות אורז? התוצאה הכי רחוקה מבנאלי ולגמרי מלאת בריאות וטעם.

מצרכים: קילו כנפיים של עוף, 2 גזרים קלופים וחתוכים לפרוסות, 2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות, 1 שורש פטרוזיליה חתוך גס, 1 שורש סלרי חתוך לקוביות, כרישה חתוכה לפרוסות, 2 קישואים, מלח, 4 טבליות של פטרוזיליה טרייה, קצוצה וקפואה, 4 טבליות שום טרי, כתוש וקפוא, 2 טבליות כוסברה טריה, קצוצה וקפואה (לא חובה), 3 טבליות ג'ינג'ר טרי, כתוש וקפוא, 2 עלי דפנה, קורט פלפל אנגלי לבן, 3 ליטר מים, חבילת אטריות אורז

ההכנה: מחממים בסיר מעט שמן זית, מוסיפים את הגזרים, תפוחי האדמה, שורש הפטרוזיליה, שורש הסלרי והכרישה ומטגנים מעט, כ- 5 דקות, מוסיפים את הקישואים, טבליות הגינג'ר, השום, הפטרוזיליה והכוסברה ומערבבים, מבשלים עוד כחמש דקות. מוסיפים את העוף ואז ממלאים את הסיר במים. להוסיף מלח, עלי דפנה ופלפל לבן ולהביא לרתיחה. להנמיך את האש ולבשל כשעה וחצי נוספות לפחות, כשהסיר מכוסה. לפני ההגשה יש להכניס את אטריות האורז למרק ולתת להן להתבשל כרבע שעה נוספת.

מרק עגבניות תפוחי אדמה ושום (צילום: שאטרסטוק)

מרק עגבניות תפוחי אדמה ושום

בכל הנוגע לטעם, שום הוא לרוב בקונצנזוס לפחות במתכונתו המבושלת או המטוגנת. אבל בכל מה שקשור לסגולות רפואיות אין עוררין ששום בעל סגולות רפואיות לרוב. הוא ידוע כמחטא טבעי ולכן יעיל גם לדלקות, אבל הוא גם טוב ללב ומסייע להורדת שומנים וכולסטרול ומסייע בעיכול, בבעיות נשימה ואפילו בטיפול בסכרת, בקיצור כולו בריאות. ואם מה שמפריע לכם הוא טעמו החזק ניתן לצמצם כמויות וגם לזכור שעשבי התיבול מסייעים באיזון הטעמים במרק.

מצרכים: 1 כוס בצל מטוגן קפוא, 5 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות, 3 טבליות שום טרי כתוש קפוא, 3 טבליות של פטרוזיליה טריה קצוצה וקפואה (לא חובה), 4 עגבניות קצוצות דק, 1 קופסא של עגבניות מרוסקות, קופסא של רסק עגבניות, 1 כף סוכר, 4 כוסות מים, מלח.

ההכנה: לתת לבצל הקפוא להפשיר עם מעט שמן, להוסיף את תפוחי האדמה וטבליות השום והפטרוזיליה ולערבב עוד כ- 5 דקות. להכניס את העגבניות הקצוצות והמרוסקות, להוסיף את רסק העגבניות, הסוכר והמים, להביא לרתיחה, להמליח ולהנמיך את האש. לבשל כשעה כשהסיר מכוסה ולערבב מדי פעם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה