מה עדיף לתת לילדים לשתות?

כמה סוכר באמת מכילים המשקאות שהילדים שלנו צורכים מדי יום ומהן החלופות המומלצות ביותר מבחינה בריאותית?

15/12/2014
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

בדרך כלל, אלו ימי הקיץ בהם אנחנו רגילים לרדוף אחרי הילדים עם בקבוק שתייה כדי שחלילה וחס לא יתייבשו לנו. בחורף, לעומת זאת, אנחנו פחות רגישים לנושא למרות שגם כשקר וגשום, ובעיקר כשהחימום מופעל, אנחנו וגם הילדים נוטים לאבד הרבה נוזלים בלי להרגיש. אם הילדים מתלוננים על כאבי ראש ועייפות, מראים סימני עצבנות ומתקשים להתרכז, ייתכן מאוד שהם פשוט סובלים ממחסור בנוזלים. השאלה היא מה עדיף לתת להם לשתות? כמובן שהשתייה המומלצת ביותר לילדים, כמו למבוגרים, היא מים - ללא סוכר וללא קלוריות. אבל כיום ילדים, ובעצם כולנו, התרגלו לצרוך משקאות ממותקים שונים ומתקשים לשתות סתם מים. אז אילו חלופות בכל זאת עדיפות מבחינה בריאותית? נעזרנו בדיאטנית הילדים תרצה שני כדי לעשות סדר בתחום:

כוס שוקו / משקה ממותק על בסיס חלב

ויסוצקי כמה סוכר. צילום: שאטרסטוק   כמה סוכר: 4-5 כפיות. יתרונות תזונתיים: חלב הנו מקור מצוין לחלבון ולסידן ולוויטמינים מקבוצת B ,ויטמין A ,ויטמין D, אשלגן, אבץ ומגנזיום. חסרונות תזונתיים: ישנם ילדים שרגישים ללקטוז, החלב גם עלול להחריף בעיות בריאותיות אחרות, וכמובן תוספת הסוכר שמוסיפים למשקאות השוקו למיניהם. המלצת התזונאית: כוס חלב ביום היא כמות למספקת עבור ילדים. ***

כוס קולה / משקה מוגז ממותק אחר

ויסוצקי כמה סוכר. צילום: שאטרסטוק   כמה סוכר: 4 כפיות. יתרונות תזונתיים: אין. חסרונות תזונתיים: גורם להשמנה, לעששת, מכיל סירופ פרוקטוז שאינו נספג בכבד, ומכיל לעיתים קפאין. המלצת התזונאית: משקה גרוע ולא מומלץ לילדים או מבוגרים. ***

ספל חליטת צמחים ופירות לילדים

ויסוצקי כמה סוכר. צילום: שאטרסטוק כמה סוכר: בטעמים מסוימים אין צורך להמתיק. אם הילדים מתעקשים אפשר להוסיף מעט סוכר, דבש או תמצית סטיביה. יתרונות תזונתיים: מרגיע ומרווה ומאפשר לשלוט בכמות ובסוג ההמתקה. חסרונות תזונתיים: אם מוסיפים סוכר, לא מומלץ יותר משתי כוסות ליום. המלצת התזונאית: אפשר לתת לילדים חליטה קרה בבקבוק לבית הספר, כמשקה טעים שילווה אותם במהלך היום. ***

כוס מיץ תפוחים או מיץ תפוזים

ויסוצקי כמה סוכר. צילום: שאטרסטוק כמה סוכר: 5 כפיות. יתרונות תזונתיים: מעטים. רוב הוויטמינים והסיבים נמצאים בפרי השלם. חסרונות תזונתיים: סוכר פירות הוא שווה ערך לסוכר רגיל וכמות הסוכר במיץ טבעי רבה. המלצת התזונאית: למהול בכמה שיותר מים. ***

לסיכום

"אין ספק שהילדים היום חשופים לאלטרנטיבות רבות ומגוונות לשתייה במקום מים", מסבירה תרצה שני, "אבל ההורים צריכים להתעקש שלפחות בבית זה יהיה המשקה המועדף. כשמדובר בחלב – אפשר לאשר כוס אחת בבוקר או בערב אבל להבין שמבחינת ערך קלורי וסוכרים מדובר בשתייה שהיא שוות ערך לארוחה קלה ולקחת את זה בחשבון בבחינת התפריט של הילד. גם למיצים טבעיים עדיף שלא להרגיל את הילדים לשתות מדי יום, זה בסדר פעם אחת בסוף שבוע כמשקה חגיגי. מעבר לזה, מה שחשוב הוא לשמש דוגמא אישית לילדים ולשתות בעצמנו הרבה מים".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה