מה עדיף לך – גלולות או התקן? מדריך

אם את מתלבטת איזה אמצעי מניעה הכי מתאים לך – גלולות או התקן תוך רחמי – הנה המדריך ההשוואתי השלם בין שני אמצעי המניעה הנפוצים בעולם. הבחירה בידייך

התקן או גלולות המדריך המלא (צילום: שאטרסטוק)כל הדרכים להישמר מהריון לא רצוי (צילום: שאטרסטוק)

את בזוגיות קבועה ומאושרת או דווקא בתקופה חופשייה ומלאת התנסויות, רווקה ללא ילדים או אמא טרייה שרוצה להמתין עד ההריון הבא – ואת מחפשת את אמצעי המניעה הטוב ביותר לשלב שבו את נמצאת בחיים. האם להישאר עם הגלולות הנוכחיות שלך? לעבור לגלולות חדשות? לעבור להתקן הורמונלי? ההתלבטות הזו היא בהחלט במקום. נשים רבות לא מקדישות מספיק מחשבה לאמצעי המניעה שהן לוקחות, אפילו שהבחירה היא בידן. איך תדעי אם אמצעי המניעה המתאים עבורך הוא גלולות או התקן תוך רחמי? התייעצנו עם ד"ר עמוס בר, רופא נשים וגזבר האגודה הישראלית לאמצעי מניעה, וייצרנו את המדריך ההשוואתי השלם בין גלולות ובין התקן הורמונלי (מירנה), כדי שתוכלי לבחור נכון עבורך:

 

איך זה עובד?

גלולות: הגלולה למניעת הריון הומצאה בשנת 1959 והפכה לאחת ממשחררי האישה הגדולים ביותר. הן מכילות אסטרוגן ופרוגסטרון וגורמות למעשה לאי הבשלת הזקיקים ולהתרחשות ביוץ, ללא ביוץ אין אפשרות להיכנס להריון. בנוסף למניעת הריון, הגלולה גם תורמת לשיפור ניכר בתופעות המעיקות של זמן הווסת.

התקן: התקן תוך רחמי הורמונלי (המכונה מירנה) הוא מתקן עשוי פלסטיק בצורת האות T, שמכיל מאגר של ההורמון לבונורגסטרל, שמשתחרר באופן מבוקר לתוך חלל הרחם. ההורמון יוצר ריר צמיג בצוואר הרחם ועל ידי כך מונע את מעבר הזרע לתוך הרחם, הוא גורם לתאי הזרע לעבור תהליך כימי ההופך אותם ללא פוריים, בנוסף ההתקן מונע מהביצית המופרית להשתרש בדופן הרחם כי הוא גורם לדופן להיות דקה. ההתקן מפריש כמות מזערית של הורמון ולכן כמעט ולא משנה את מאזן ההורמונים של ולא משפיע על הביוץ או על הופעת הווסת. התקן המפריש הורמון תורם משמעותית להחלשת דימום וסתי ולהפחתת כאבי הווסת.

גלולות, לא לשכחניות (צילום:שאטרסטוק) רווקה? את לא חייבת להיכבל לגלולות (צילום: שאטרסטוק)

אופן הנטילה

גלולות: את הגלולה את נוטלת בכל יום דרך הפה במשך 21 ימים. לאחריהם יש שבוע הפסקה, שבמהלכו את מקבלת את המחזור. בתום השבוע, מתחילים חפיסה חדשה. כיום ישנן גם חפיסות גלולות המכילות 28 גלולות. חלק מהגלולות אינן מכילות חומר פעיל ובימים שנוטלים אותן מקבלים את המחזור. בסיום החפיסה מתחילים מיד חפיסה חדשה, ללא הפסקה.

התקן: את ההתקן מחדיר רופא הנשים לחלל הרחם דרך צוואר הרחם. הוא עמיד לחמש שנים ואף יותר.

יעילות

גלולות: "הגלולה היא אמצעי מניעה יעיל ב-99% למניעת הריון, הבעיה היא שנשים רבות שוכחות לקחת את הגלולה מידי יום ואז היעילות יכולה לרדת ל92% ואפילו מתחת לזה", מסביר בר.

התקן: המירנה נמצא תמיד ברחם ומגן ב-99% מפני הריון לא רצוי, כמו הגלולה. רק שאותו אי אפשר "לשכוח", כך שהיעילות נשמרת.

 

יתרונות

גלולות: הגלולות יכולות לשפר את תופעות המחזור המבאסות (דימום מכביד, התכווצויות כואבות), ויעילותן במניעת הריון גבוהים מאוד בנטילה נכונה. מצד שני בהפסקה בין החפיסות יכולות להתגבר תופעות בלתי רצויות כמו מיגרנות, כאבי ראש, גודש בשדיים וכאבי אגן.

התקן: יתרונותיו של ההתקן טמונים בעיקר באפשרות לשכוח ממנו לחמש שנים לפחות בכל פעם. מרגע שהוא נמצא בחלל הרחם – את מוגנת מיידית מהריון. "התקן הוא האמצעי הבטוח ביותר בגלל שהנטייה לשכוח ליטול את הגלולות מורידה את היעילות שלהן, לעומת התקן שמגן תמיד ב-99%". מסביר ד"ר בר. התקן מתאים לכל הנשים, גם למי שטרם ילדו. רצוי בעלות בן זוג קבוע, שלא מתכננות הריון בתקופה הקרובה. כאן חשוב לציין כי טענות שהועלו בעבר, על כך שההתקן מעלה את הזיהומים ברחם ושהוא עלול לגרום להפלות או לבעיות פוריות, הופרכו מזמן. למעשה, ריבוי פרטנרים הוא שעלול להביא לזיהומים וההתקנים החדשים אינם פוגעים בפוריות. "אלה טענות שהופרכו כבר לפני שנים ", מציין ד"ר בר. "ההתקנים של היום בטוחים לחלוטין לשימוש, יעילים ויכולים להגן עלייך לשנים רבות".

 

חסרונות

גלולות: גלולות צריך ליטול מדי יום ביומו בשעה קבועה, כך שה ןלא מתאימות לנשים שכחניות או לכאלה שסדר היום שלהן אינו קבוע. "לנשים שסדר היום שלהן לא מאוזן, כמו דיילות, למשל, לא הייתי ממליץ לבחור בגלולות. אורח החיים שלהן מגביר את הסיכוי לשכוח לקחת את הגלולה ומפחית את סיכויי היעילות שלה", מציין ד"ר בר.

בנוסף, מחקרים הראו עליה בהיווצרות קרישי דם בשימוש בגלולות, על אחת כמה וכמה לנשים מעשנות"באופן כללי הסיכוי הוא נמוך, גם כאשר אישה נוטלת גלולות, הסטטיסטיקה נשארת נמוכה. אבל, וזה חשוב, לעיתים רופאי נשים רושמים מרשמי גלולות מבלי לברר את הרקע וההיסטוריה הרופאית של האישה, מבלי לבחון מדדים כמו מה המשקל שלה והגובה או לברר האם סובלת ממיגרנות, ואלו פרמטרים שמשפיעים", מתרעם ד"ר בר. לנשים עם עודף משקל משמעותי או בעלות היסטוריה רפואית של קרישי דם במשפחה, מיגרנת קשות או רמת שומנים מוגברת בדם עדיף להימנע מגלולות וגם לנשים מעשנות כבדות ובמיוחד מעל גיל 35 כי נזקי העישון מגדילים עוד יותר את הסיכון לקרישי דם.

התקן: להתקנים הרגילים יש נטייה להגביר את הדימום הווסתי ואת ההתכווצויות, התקן המפריש הורמונים, משפר עד מבטל לחלוטין את התופעות הללו.

 

השורה התחתונה

איזה אמצעי מניעה הכי מתאים לך (מומלץ כמובן להתייעץ עם הרופא המטפל שלך):

בחרי בגלולות:

– אם את בתקופת רווקות סוערת

– אם את מתכננת להיכנס להריון בשנה הקרובה

– אם את קפדנית ודייקנית בנוגע לנטילת הגלולות

– אם אינך מעשנת כבדה

– אם אין לך היסטוריה משפחתית של קרישיות יתר

– אם את סובלת מכאבי מחזור או מדימום כבד

 

בחרי בהתקן הורמונלי:

– אם את במערכת יחסים קבועה

– אם את לא מתכננת ילדים בשנים הקרובות או אם את אחרי לידה

– אם יש לך אורח חיים לא קבוע (למשל רופאות, דיילות, עובדות במשמרות)

– אם את מחשיבה עצמך שכחנית כרונית של נטילת גלולות

– אם את רוצה מינון הורמונלי מינימלי ככל שניתן

– אם את מעשנת מעל גיל 35

– אם את סובלת מרמת שומנים מוגברת בדם

– אם יש לך היסטוריה משפחתית של קרישיות יתר

– אם את סובלת ממיגרנות קשות

– אם יש לך עודף משקל משמעותי

– אם את סובלת מכאבי מחזור או מדימום כבד