מה כדאי לאכול כדי לשמור על בריאות העיניים?

אחת ולתמיד: גזר בריא או לא בריא לעיניים? למה כדאי להתחיל לאכול דגים? כיצד תורם תרד לבריאות העין ואיזה חלק של הביצה ישמור על הראייה שלכם?

25/09/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

הראי של הנפש: איך נשמור על העיניים שלנו? (צילום: שאטרסטוק)

אומרים שהעיניים הן ראי הנפש, וכן שחוש הראיה הוא אחד החושים החיוניים ביותר. לכן, הפרעות ראייה ומחלות עיניים שגורמות אותן מהוות פגיעה קשה באיכות החיים. כדי למנוע הדרדרות בראייה, ההמלצה היא לבצע בדיקות לגילוי מוקדם של בעיות ומחלות שעלולות להתהוות, במיוחד לקראת ובמהלך הגיל השלישי, במטרה לאתר סימנים ראשונים של מחלות כגון גלאוקומה, קטרקט, ניוון מרכז הראייה וגידולים על גלגל העין.

ואולם, לצד הבדיקות כדאי ואפשר לשמור על בריאות העיניים בכל גיל. איך תעשו את זה?

ובכן, מתברר כי תזונה עשירה בפירות ובירקות עשויה לשמור על בריאות העיניים בכלל ועל רשתית העין בפרט. ישנם 3 ויטמינים החיוניים לבריאות העיניים: ויטמין A, ויטמין C  וויטמין E. גם חומצות השומן אומגה 3 מסוג DHA חיוניים לבריאות העיניים, וכן שני חומרים שנקראים לוטאין וזיאקסנטין.

ללוטאין ולזיאקסנטין, קרוטנואידים (צבענים טבעיים) שנמצאים במזון, הינם בעלי יכולת סינון של האור הכחול המזיק שעלול לפגוע בתאים בעין. לוטאין וזיאקסנטין עשויים להיטיב מצבים של קטקרט וניוון מרכז הראייה ברשתית (מחלה המהווה סיבה שכיחה לאובדן חדות הראייה לאחר גיל 50). שני חומרי הצבע הללו נמצאים בשפע במזונות כמו חלמון ביצה, עליי תרד וקייל.

במחקר נוסף, שפורסם ב-2009 במגזין British journal of nutrition המחיש שלוטאין עשוי להגן מפגיעה בעין הנובעת מעבודה רבת שעות מול מסכי מחשב. חוקרים גם מצאו כי שילוב של לוטאין, זיאקסנטין ומיצוי ענבי שועל (דומדמנית שחורה) עשוי להטיב עייפות או חולשת עיניים הנובעת בין היתר מעבודה רבת שעות מול מחשב.

גם צריכה נאותה של ויטמין A עשויה להאט את היחלשות הראייה הנגרמת בגלל מחלות עיניים. מחקר מדעי מבוקר הראה שצריכה יומית של 12 מיליגרם לוטאין ו- 15,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין A עשויה לשמור על הראייה. ויטמין A נמצא בגזר, בטטות, חלמון ביצים, שמן דגים וכבד.

רכיבים חיוניים נוספים הם חומצות שומן אומגה 3 מסוג DHA מהוות מרכיב מבני ותפקודי חשוב בפוטו-קולטנים של רשתית העין. תזונה עשירה באומגה 3 מסוג DHA עשויה לסייע במניעה ובהפחתת הניוון של מרכז הראייה ובנוסף מחקרים מראים שאומגה 3 ואומגה 6 קשורים להפחתת תופעות של יובש בעין.

מקורות טובים לחומצות השומן אומגה 3 הם: דגים, ביצים מועשרות באומגה 3 או תוספי תזונה.

תזונה עשירה בפירות ובירקות עשויה לשמור על בריאות העיניים בכלל ועל רשתית העין בפרט (צילום: שאטרסטוק)

מה עוד מומלץ לעשות?

להפחית את צריכת האלכוהול: שתייה מופרזת של אלכוהול עלולה, ביחד עם עישון, להעלות את הסיכון ללקות בניוון מרכז הראייה (ניוון מקולרי) ומעשנים עלולים ללקות יותר משאר האוכלוסייה במחלות עיניים דוגמת קטרקט וניוון מרכז הראייה.

להגן על העיניים מפני השמש: חשיפת העיניים לאור השמש מגבירה סיכון לקטרקט. הפתרון הוא בעיקר שימוש במשקפי שמש בעלות עדשות כהות עם סינון קרניים אולטרה סגוליות (גם לילדים).

להסיר איפור (מסקרה, עיפרון עיניים): ובפרט לפני השינה.

לא לנעול את שרירי העיניים: יושבים שעות ארוכות מול מסך המחשב? ההמלצה היא לאחר כשעתיים לאפשר לעיניים לנוח במשך כ-15 דקות, כלומר להסיט את המבט מהמסך ולבהות לכיוון אחר. כמו כן, מומלץ להשתמש במשקפיים מיוחדים לעבודה מול מסך. עצות נוספות תמצאו בכתבה העיניים שלכם ומסך המחשב.

.

הכתבה נכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות. מידע נוסף תוכלו למצוא באתר מכבי.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה