מה גורם לאישה להרגיש גאה וזקופה?

כשאנחנו מכירות את עצמנו לעומק, הביטחון העצמי שלנו בשיאו. איך זה קורה וכמה משקל יש למראה שלנו, מערכות היחסים וההצלחה בעבודה?

23/09/2014
קרן אוחיון קבלו עדכונים מקרן
  • RSS

מחקר שפורסם באחרונה בבריטניה, בהשתתפות 2000 נשים בנות 40 ומעלה, קבע חד משמעית: מודעות עצמית היא הגורם המוביל לתחושת הביטחון העצמי של נשים. 86 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר אמרו שהן מרגישות בשיאן, כאשר הן כנות עם עצמן. "כנות היא הגורם החשוב ביותר לביטחון עצמי ולהרגשה טובה", אמרו אחדות מן המשתתפות במחקר.

madonna_secמדונה. אישה מאושרת ומודל לנשים בכל העולם (צילום: רויטרס) 

למעלה מרבע מהמשתתפות במחקר אמרו שכאשר הן בוחנות את הסיבות להרגשת הגאווה האישית שלהן, הן מונות בראש הרשימה את המראה. זה הנשים ציינו שכאשר הן מרגישות שהן מכירות את עצמן ויודעות מהו הלבוש המתאים להן ביותר, הן בוחרות בקלות את הבגדים שהן לובשות, ומרגישות בנוח ללבוש ביקיני או חולצה ושמלה עם מחשוף עדין. למעלה ממחצית הנשים שהשתתפו בסקר שהשתתפו במחקר אמרו שהן חושבות שבגיל 40 ומעלה הן נראות טוב יותר מאשר נראו בשנות העשרים לחייהן ומסבירות את זה בפשטות: "אחרי שנים שאנחנו מתלבשות, יש לנו ניסיון רב והיכרות אינטימית עם הגוף שלנו, עם מה שמתאים לנו ואנחנו יודעות בדיוק מה לבחור".

עם זאת, חשוב לציין שרוב מכריע, כמעט 90% מהמשתתפות במחקר הודו שהן מרגישות את הלחץ החברתי להיראות טוב ועל כן מה שמעיב מעט על אושרן הם נתונים פיזיולוגיים כגון שיער לבן, קמטוטים ועודף משקל. שני שליש מהנשים שהשתתפו במחקר הודו שהמראה שלהן משפיע באופן מכריע על ההרגשה והביטחון העצמי שלהן אך הן לא חושבות על צעדים מרחיקי לכת, כגון ניתוחים פלסטיים, כדי לשפר את המראה ומסתפקות בצביעת שיער לבן ושימוש בתכשירי טיפוח.

סיגל גשורי, מייסדת סול אמבסי (בית הספר לאהבה), מאמנת אישית וזוגית ומחברת הספר "לנשים בלבד", אומרת ש"כאשר אנחנו מכירות את עצמנו יותר טוב אנחנו מדייקות יותר בבחירת בגדים, מקצוע ובן זוג. "יש הרבה דמיון בין הדרך שבה אנחנו בוחרות נעל לדרך בה אנחנו בוחרות בעל",. היא אומרת בשמץ הומור. "כשאנחנו צעירות ולא לגמרי מכירות את עצמנו, אנחנו מוכנות לסבול בשביל היופי, נותנות הרבה מקום לשאלה 'מה יגידו עלינו' והאם החברות יחמיאו לנו על הבחירה. בהתאם לכך, אנחנו משנות את המידה שלנו ואם יש הנחת סוף עונה אנחנו נקנה את הנעל אפילו אם היא תעלה עלינו רק אם תהיה לנו זרת אחת פחות".

3 סיבות להרגיש יפה וצעירה מגילך

לא רק המראה הוא פקטור חשוב בהרגשת הביטחון העצמי של נשים.  על פי המחקר הבריטי יש עוד 2 סיבות מובילות: הביטחון הכלכלי ומערכות היחסים שיש לאישה עם בן הזוג והמעגל החברתי. כמעט מחצית מהנשים שהשתתפו במחקר אמרו שלמערכת היחסים שלהן עם בן הזוג יש השפעה משמעותית על רמת הביטחון העצמי שלהן וכרבע מהנשים אמרו שלמערכות היחסים שיש להן עם החברות, בדגש על החברות הקרובות שבהן, גורמות להן להרגיש חיוניות, אהובות, גאות, והרגשה זו תורמת רבות לתחושת ביטחון עצמי יציב.

32% מהנשים שהשתתפו במחקר אמרו שהן מרגישות שהביטחון הכלכלי שאליו הגיעו (בזכות הקריירה, הנישואים או ירושה) גורם להן להרגשת ביטחון עצמי מוגברת ולפיכך להתהלך גאה וזקופה בעולם. הנשים שהשתתפו במחקר התבקשו לתת עצה לאישה שהן היו בגיל 20 ואם לסכם את התשובות שלהן, ניתן לומר כך: היינו אומרות לבנות ה-20 שהיינו שהן צריכות להיות בטוחות עצמן – כי יש להן על מה.

סיגל גשורי אומרת ש"אחת הסיבות המרכזיות להרגשת שלמות ולשלווה הפנימית של נשים היא תהליך ההיכרות העצמית שהן עושות עצמן עם השנים. נשים בגיל 30-40 ומעלה מוצאות את עצמן עם יותר פנאי, אחרי שהן כבר עברו שני עשורים של לימודים, קריירה והקמת משפחה. כשהן מתפנות לתהליך מודעות והעצמה האישית שהפך לטרנד חברתי לוהט בחמש השנים האחרונות, הן הופכות לבעלות מודעות מוגברת ואז, כאשר אנחנו מכירות את עצמנו יותר טוב אנחנו מדייקות יותר בכל תחום: מבחירת בגדים, דרך הקריירה ועד בן הזוג. בחירות מדויקות גורמות לכל אישה להרגיש טוב עם עצמה וכשאישה מצליחה לבחור את הבחירות הנכונות ביותר בעצמה, היא מרגישה גאה בעצמה ובצדק רב".

סיגל עצמה תהליך  אישי דומה: כשהייתה בת 32 חלה אביה מסרטן ונפטר כעבור כשישה שבועות בלבד. "ההתמודדות  עם המחלה ועם המוות הפתאומי הציבה בפניי סימני שאלה רבים על משפחתיות, מערכות יחסים זוגיות וחברתיות והציפה שאלות פילוסופיות על החיים והייעוד שלי. יצאתי למסע חיפוש פנימי ושיניתי כל תחום בחיי: עשיתי הסבה מקצועית,  נפרדתי מבעלי ואהוב נעוריי, התאהבתי מחדש. לשינוי היו מחירים  משפחתיים, חברתיים וכלכליים, אבל התהליך היה שווה כל קושי".

marissaמריסה מאייר, מנכ"לית יאהו. כל אישה יכולה להמציא את עצמה מחדש בכל גיל (צילום: רויטרס)

ועוד אומרת סיגל ש"כיום יש לנשים פיגורות מקומיות ובינלאומיות שנמצאות בשיא הצלחתן כשהן בגיל מבוגר יחסית למה שהיה נהוג לראות בעבר. "נשים אלה מהוות השראה ומודל לחיקוי", אומרת סיגל ומונה את מדונה, אנג'לינה ג'ולי וניקול קידמן בהוליווד ועד מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, אריאנה הפינגטון מייסדת הפינגטון פוסט, ושריל סנדברג, סמנכ"ל התפעול של פייסבוק.

"נשים אלה מהוות מדגימות הלכה למעשה שאפשר וכדאי להעז, לשנות ולפרוץ לגבולות וטריטוריות חדשות ושכל אישה יכולה לנסות להמציא את עצמה מחדש בכל גיל", מסכמת סיגל ומרשה לעצמה לנבא ש"המגמה תלך ותגבר ככל שהעולם ילך למקום יותר יצירתי ושיתופי - שני היסודות של אנרגיה נשית – וכך יגדל מקומן של הנשים כמובילות בעולם".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה