מה בין "50 גוונים של אפור" ו"אישה יפה"?

הצלחת טרילוגיית הספרים הסאדו-מזוכיסטית מזכירה לפרופ' שולמית אלמוג את ג'וליה רוברטס שגילמה זונה עצובה בקולנוע - ומביאה למסקנה שככל שמדובר בסיפורי סינדרלה מודרניים, הכל אותם 50 גוונים של פטריארכיה

14/10/2012
פרופ שולמית אלמוג קבלו עדכונים מפרופ
  • RSS

מה הפך את טרילוגית גווני האפור לנמכרת ביותר מסביב לעולם, ול"חביבת המונים" (crowd pleaser), הנצרכת בחמדה ובהתלהבות בכול מדינה בה היא רואים אור, ובמיוחד, כך מספרים לנו, על ידי נשים?

מין, כמובן, מוכֵר, אבל כנראה שהתשובה אינה רק, ואינה בעיקר עיסוקם הישיר, המפורט והארכני של הספרים בפרקטיקות מיניות מגוונות הנתמכות באיבזור משוכלל ובמערך חוזי מפורט. בעשור השני של המאה העשרים ואחת, בו רוויים המרחבים התרבותיים והצרכניים בשפע זמין של תכנים מיניים, קשה לזכות את אלה של  אי. אל. ג'יימס אפילו בתואר הזהיר "נועזים".

האם סוד קסמה של היצירות קשור אם כן לנקודת המבט הנשית שבאמצעותה נפרשות העלילות המיניות? גם כאן קשה להשיב בחיוב. מי שרצתה (ומי שרצה) לקרוא ספרות, בין אם טראשית ובין אם גבוהה, שאינה נרתעת מעיסוק ממוקד ויסודי במיניות נשית, לא הייתה צריכה לחכות לסדרה האפורה. די להזכיר את "סיפורה של O" של פולין ריאז', "פחד גבהים" של אריקה יונג וכמעט כל ספר של דניאל סטיל.

במה ניתן לתלות אם כן את ההצלחה הסוחפת? כמו במקרים רבים, הסוד הוא בסיפור; סיפור שמצליח ללכוד את קהלו, ולגרום לו הנאה אסקפיסטית, עסיסית ומספקת. ואכן, שלושת הספרים של ג'יימס מספרים סיפור עתיק, אליו הוצמדו התאמות רעננות, ברוח הזמן. במרכזו של הסיפור הזה, כמו תמיד, אישה יפה שמידותיה נאות, והיא בעלת יושרה ואישיות ראוייה לשבח, ועל כן ראוייה לזכות, בניגוד לכל הסיכויים ולאחר שצלחה מכשולים לא פשוטים, בקשר זוגי קבוע עם גבר שיקפיץ אותה בבת אחת אל השלבים העליונים של סולם הסטטוס והכוח החברתיים. בקצרה – אגדת סינדרלה, שמעולם לא איבדה את כוח המשיכה שלה. מדובר בסוגה אהובה במיוחד, וגירסאות חדשות  נכתבות במסגרתה ברציפות. אבל מה הופך פריט אחד מתוך המבחר האינסופי ללהיט? לרב מכר ענק?

על תוצר שהוא פרי של נוסחה מנצחת אפשר להצביע רק בדיעבד, ולא מראש, ואין ספק שאריקה לנרד (שמה האמיתי של אי. אל. ג'יימס) עלתה על נוסחה מנצחת. רבות ורבים הצביעו כבר, ובצדק, על הדמיון בין "גוונים" לבין יצירה אחרת שניתן לשייך לאותה סוגה נרטיבית, ושגם יוצריה פיצחו את סוד הנוסחה המנצחת – "אישה יפה", אחד מהסרטים  הפופולריים ביותר בתולדות הקולנוע.

הדמיון אכן קיים, אבל מעניין לחדד כאן. מה משותף בין סיפורה של ויויאן, אישה בזנות מבוורלי הילס, לסיפורה של אנה, סטודנטית מהוגנת מסיאטל? לכאורה מדובר בנשים שפער עצום של נקודת מוצא ונסיבות אישיות מבחין בין סיפורי ההשתדכות שלהן. ובכל זאת, קיים דמיון מהותי מרכזי בין שני תוצרים מצליחים להפליא אלה של התרבות המערבית הפופולארית,  ודווקא ההבדלים ההתחלתיים במצבן של שתי הגיבורות – ויויאן ואנה  – מדגיש אותו.

בשני המקרים מדובר, לכאורה, בהחדרת אלמנט נועז במיוחד, מפתיע ו"שובר גבולות ז'אנר" לתוך נרטיב סינדרלה המסורתי. האלמנט הזה קשור למין. ב"אשה יפה" סינדרלה היא זונה. ב"גוונים" סינדרלה מעומתת עם מבחן קשה במיוחד בעל אופי מיני – היא נדרשת לעבור החפצה קיצונית הרבה יותר מזו שמקובל לדרוש מנשים.

ויויאן לא אוהבת להיות אשה בזנות. היא הופכת לכזו מתוקף נסיבות חייה. היא בוכה, היא אומללה, אבל אינה יודעת איך להיחלץ. ובכל זאת, היא מנסה לשמר מידה מסויימת של כבוד עצמי. היא לא מסכימה להתנשק עם לקוחות.

אנה, כדי לא לאבד את הגבר שהיא מאוהבת בו,מכפיפה עצמה לריטואלים של סאדו מאזו, שיחסה כלפיהם הוא לכול הפחות אמביוולנטי, ולאמיתו של דבר, היא מסתפקת, אפילו מעוניינת, ב"ונילה סקס". עם זאת, היא מנהלת שיח מעין חוזי כדי לקבוע גבולות מסויימים להחפצה העצמית הנדרשת ממנה.

המרכיב החוזי במערכת יחסים

הכללת המרכיב החוזי בנרטיב "גוונים" מעניינת במיוחד. להסכמה של אנה לקיום יחסי המין בנוסח המועדף על אדוארד קודם משא ומתן ארכני (ואפילו טרחני) במיוחד, האמור לשקף, ברוח מיטב המסורת הליברלית, את בחירתה החופשית, החפה מכפייה, בהיענות להצעה המינית המוצעת לה. לפניכם מקרה מובהק, כמו אומר לנו הטקסט, של בגירים הבוחרים במין. consenting adults. קשה להימנע מאסוציאציה לאופן בו נתפסת דרך הפרספקטיבה הליברלית, באמצעות אותו נרטיב עצמו תופעת הזנות. בשני המקרים, נרטיב ה- consenting adults מאופיין  במידה רבה של צביעות. ברקעו משוקע עד עצם היום הזה סיפור עומק חבוי אך עוצמתי, שעל פיו יש דברים מסוימים שלאישה אסור להסכים להם אם ברצונה להיתפס כראוייה לכבוד. אסור לה, למשל, לבחור בזנות, ולבחירה בזנות, הגם שנרטיב ההסכמה מאפשר אותה מהבחינה העקרונית, תהיינה תוצאות קשות, שרק "קסם סינדרלה" יכול לנטרל.  "אישה יפה" הוא ייצוג תרבותי פופולרי, מהנה ומוצלח להפליא של "קסם סינדרלה" שכזה, וכמוהו גם טרילוגית "גוונים". וכאן סוד ההצלחה.

בשני המקרים שתי הגיבורות עוברות תקופה קשה שבמהלכה הן מסכימות, או ליתר דיוק – מסכינות, עם קיום יחסי מין באופן שאינו רצוי להן, הכולל אלמנטים של השפלה עצמית. אבל ברגע מסוים הן יודעות לאמר "עד כאן",  ונושעות.

ברגע האמת ב"אישה יפה", ויויאן מוכנה לוותר על אדוארד כדי לשמר ליבה של כבוד עצמי, שמכוחה היא מרגישה זכאית להפוך לבת זוג לגיטימית ונורמטיבית. ואנה, ברגע האמת שלה, כשהיא מרגישה שטעמו המיני של אדוארד מאיים על אותה ליבה, מחליטה להיפרד מהנסיך שלה, למרות הכאב והאובדן הכרוכים בכך.

בפועל, בשני המקרים הגיבורות עומדות במבחן הקלסי של סוגת סינדרלה. הן מנסות ומצליחות לשמר את היושרה שלהן ולהגן על כבודן בנסיבות קשות  על כן שתיהן זוכות בגמול האולטימטיבי; האהבה האמיתית מנצחת והנסיך מתגבר על מעצוריו הרגשיים ותסביכיו הופך לבן זוג אוהב ונורמטיבי.

האם מדובר בנרטיב פמיניסטי? ממש לא. נטען אמנם כי "גוונים" מייצג פריצה פמיניסטית, משחררת ומעצימה, המציבה נשים בעמדות כוח הדומות לאלה הגבריות, כשחקניות שוות מעמד במגרש מאבק המינים. בקריאה שאני מציעה, למרות זיהוייהם של "גוונים" עם ארוטיקה ואפילו פורנוגרפיה המנוכסת סוף סוף על ידי נשים, תמונת העולם העולה מהספרים היא שמרנית להחריד.

פורנוגרפיה, כאימרה האלמותית מתוך המחזה "בית התה של ירח אוגוסט", היא אכן עניין של גיאוגרפיה. ובמחוזות המובהקים של הרומן הרומנטי ונרטיב סינדרלה, פורנוגרפיה מאבדת את תכונות הליבה שלה, והופכת ללא יותר מאביזר  בתפאורת המסע הקסום לעבר הזיווג הממנף, שבסופו גיבורה זוכה בנסיך. בגירסה של "גוונים", למרבה האירוניה, אנה זוכה בנסיך שלה משום שבפועל היא משכילה לייצר וריאציה של צניעות מינית (chastity) התואמת היטב את העידן הניאו-פמיניסטי, ובעקבות כך להפוך את אדוארד לבעל יכולת לאהבה רומנטית קונבנציונאלית. למעשה, אין הבדל רב בינה לבין אליזבת בנט, הגיבורה הנפלאה של "גאווה ודעה קדומה", שייצגה באופן מושלם ומספק כול כך את סיפור הסינדרלה הנכון לזמנה של ג'יין אוסטין.

על פי הקריאה הזאת, מסעם הרומנטי הפתלתל של אדוארד ואנה מיטיב לשקף לא שיחרור נשי כי אם גוונים חדשים של פטריארכיה, שמקבעים ומשמרים אותו סיפור ישן ונושן, מושך וממכר (נכון, בעיקר נשים) שבמרכזו ההבטחה כי היום, ממש כמו פעם, למי שתהיה יפה וחכמה וטובה, יש סיכוי לזכות בנסיך.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה