מה בין הוותיקן לכותל המערבי?

קריית הוותיקן היא הביטוי לעצמאותו וריבונותו של הכס הקדוש: יש לה צבא משלה, דגל משלה וחוקי הדת תקפים בה וכך רואה הרבנות הראשית את שלטונה בכותל המערבי

07/09/2017
לזלי זקס קבלו עדכונים מלזלי
  • בדואר
  • RSS

הוותיקן הגיע לכותל המערבי או יותר נכון לומר מנהגי קריית הוותיקן,  שהיא המדינה העצמאית הקטנה בעולם מבחינת שטחה - פחות ממחצית קמ"ר בתוך רומא. קריית הוותיקן היא הביטוי הטריטוריאלי לעצמאותו וריבונותו של הכס הקדוש: יש לה צבא משלה, דגל משלה וחוקי הדת תקפים  בה. חוקי רומא תקפים רק בנושאים אותם אין הדת מכסה.

כך רואה הרבנות הראשית את שלטונה בכותל המערבי, תפיסה שעולה מתגובתה, הנפרשת על 660 עמודים לבג"ץ, שאמור לדון השבוע בעתירות המבקשות מהמדינה לחזור למתווה הכותל. הטיעון המרכזי של הרבנות הוא שאין לבית המשפט סמכות להתערב בנושאי דת, ובעיקר לאלה הנוגעים לכותל המערבי. לתפיסתה הכותל אמור להיות אזור "אקס טריטוריאלי", בדיוק כמו הוותיקן.

טענות הרבנות מבוססות על "דבר המלך במועצתו" משנת 1924. למרות שמדובר בתקופת המנדט הבריטי, מתברר שמשטרת ישראל ביד אחת עם רשויות הכותל פועלת כבר היום לפי תפיסה זו. מזה חודשים רבים היא מדירה את רגליה מהכותל המערבי בזמן תפילות ראש חודש ומפקירה את נשות הכותל לאלימות מילולית ופיסית מצד מתנגדיהן. בתשובתה לדרישה להגן על המתפללות טוענת משטרת ישראל ששמירה על הסדר ועל שלום הציבור בכותל המערבי נתונה באחריותם הבלעדית של רב הכותל והקרן למורשת הכותל.

.

נשות הכותל (צילום: הילה שילוני)

בהתנהלותו רב הכותל, המועסק ע"י משרד ראש הממשלה, כבר מזמן הפך את הכותל לממלכה פרטית הפועלת כטריטוריה חיצונית והוא עצמו נוהג כאילו חוקי מדינת ישראל אינם חלים עליו ו/או על ממלכת הכותל. עמדה זו מקוממת במיוחד כאשר תקציב הקרן למורשת הכותל, העומד על כ- 80 מיליון שקל בשנה, מגיע מכספי המיסים של אזרחי מדינת ישראל.

כנראה שבהסתמך על אותה הוראה מימי המנדט הבריטי, בדבר המלך במועצתו, רב הכותל גם מתעלם מהוראת בית המשפט (בבג"ץ 8124/15) מיום 11.1.17 שהורה כי: "באחריות הרב הממונה על הכותל למנוע חיפושים על הנשים העותרות ודומותיהן מעבר לבדיקה הביטחונית הרגילה לכל באי הכותל".

בראש חודש תמוז - כמו בראשי החודשים אב ואלול - נאלצו נשות הכותל לעבור בדיקות קפדניות, מתחת לחולצה וחלקן אף מתחת לחצאית. ביצוע החיפושים הגופניים – שאותם מתבקשות לעבור רק נשות הכותל - נעשה ע"י המאבטחים בכל הכניסות לכותל. אלה אמנם כפופים למשטרת ישראל, אבל למעשה פועלים מתוקף הנחיותיו של רב הכותל.

מדינת הרבנות הראשית מזמן חיה ובועטת בכותל המערבי, עם חוקים נפרדים משלה, שיטור נפרד ותקנות נפרדות, אך כאמור במימון אזרחי מדינת ישראל.

נשות הכותל (צילום: הילה שילוני)

כדי להיאבק בתופעה הפסולה הזו ולדרוש את זכויותינו כנשים פנינו לבג"ץ. ביום חמישי, ה-31 באוגוסט התקיים שם דיון על דרישתנו לחייב את המדינה ליישם את מתווה הכותל או לחלופין להקצות לנו שטח תפילה חדש ברחבה המרכזית (הממוקמת לצד עזרת הנשים ועזרת הגברים), שבו נוכל להתפלל על פי מנהגנו, באופן חופשי וללא כל הפרעות.

המתווה מתייחס להקמת רחבה חדשה בכותל הדרומי, ששימש עד כה כגן ארכיאולוגי. מדובר בפתרון ראוי עליו הסכימו כל השותפים שהוזמנו על ידי ראש הממשלה למשא ומתן: רב הכותל, יו"ר הסוכנות, ראשי התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית בארץ ובחו"ל ונשות הכותל. כולם הסכימו לוותר על משהו כדי לאפשר גם לצד השני ליהנות מתפילה בכותל. הבעיה שרב הכותל חזר בו בלחץ המפלגות החרדיות והממשלה חזרה בה מאותה סיבה.

במהלך הדיון ציינה הנשיאה נאור כי "המתווה הוא פתרון מקובל, מוסכם, מכובד וראוי". היא הוסיפה ופנתה לנציג המדינה וביקשה ממנו הסבר לשאלה: בהנחה שלא ניתן לקבל רק חלקים מתוך המתווה, מדוע לא תחזור בה המדינה מהחלטתה להקפיא את המתווה.

לסיכום, אם נאפשר את ההתנהלות החוץ-טריטוריאלית שמתרחשת בכותל, נגלה שהיא עלולה לזלוג למרחבים ציבוריים נוספים. כשהיא זוכה להתעלמות שבשתיקה מצד הממשלה ורשויות אכיפת החוק, אז מה הבעיה שגם בבית שמש, במאה שערים ובבני ברק ילמדו בבתי ספר נפרדים, ייערכו אירועים לגברים בלבד ושלטי החוצות והספרים יתפרסמו ללא תמונות של נשים וילדות? וזה כמובן לא ייגמר בכך. ייבנו מדרכות נפרדות לגברים ונשים, אנשים ובעיקר נשים יחיו בכפוף לחוקי הצניעות וההלכה, ייקבעו שעות ביקור נפרדות בקופות החולים, בסופרמרקטים ובבנקים. הכול כשר במדינת הרבנות הראשית, מלבד נשים במרחב הציבורי.

לזלי זקס (צילום: נעם ריבקין פנטון)

** הכותבת היא מנכ"לית נשות הכותל




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה