מדוע ילדות רזות הופכות מתבגרות מלאות?

גיל ההתבגרות מועד להשמנה בגלל שינויים הורמונליים, צמיחת המתבגרים והירידה בפעילות הגופנית. מתי העלייה במשקל היא סבירה, ומתי היא מעידה על בעיה, ובעיקר: מה עושים כדי למנוע זאת?

16/08/2012
סמדר סלומון קבלו עדכונים מסמדר
  • RSS
» 3-4 קילוגרם בשנה זה סביר. צילום: Thinkstock

ההשמנה הפכה בעשור האחרון למגפה עולמית, שאינה פוסחת על אף שכבת אוכלוסייה בעולם המערבי וממוקמת בראש סדר העדיפויות מבחינת קידום הבריאות בעולם. ואולם כאשר מתייחסים לאוכלוסיית המתבגרים, יש להביא בחשבון שני גורמים בולטים: האחד – 90% מבני הנוער (החל מגיל 15) אינם פעילים ברמה הרצויה והמומלצת. השני – גיל ההתבגרות מאופיין בהתפתחות ובצמיחה, רגשית ופיזית, שבאה לידי ביטוי בין היתר בתיאבון מוגבר ועלייה במשקל.

מכיוון שכך, גיל ההתבגרות “מועד לפורענות” גם כשמדובר במשקל הגוף, ומה הפלא שאנו רואים לא מעט בנות רזות שהפכו למתבגרות שמנמנות ומלאות, שעלולות בהמשך להפוך לנשים עם השמנת יתר. הוסיפו לכך את העובדה שבגיל ההתבגרות נכונו לילדים שלנו התמודדויות רבות גם ללא ההתעסקות בנושא המשקל, והרי לכם פתח למגוון בעיות אכילה – כאלה שכולנו נעדיף להשאיר מחוץ למפתן ביתנו.

מי ילדה גדולה של אמא?

ישראל נמצאת במקום השלישי (והמכובד) בעולם בשיעור המתבגרים הסובלים מעודף משקל. מדובר בכ-20% מאוכלוסיית המתבגרים, מה שאומר שהורים למתבגרים חייבים להעלות את נושא ההשמנה לסדר היום. “מינקות ועד לבגרות ישנם כמה שיאים של עלייה במשקל וצמיחה”, מסבירה ד”ר שלומית שליטין, סגנית מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים. “הראשון מתרחש בקרב פעוטות בשלב ההפיכה מינקות לילדים, שיא גדילה נוסף מתרחש בגיל ההתבגרות".

לדברי ד”ר שליטין, בגיל ההתבגרות מופרשים הורמוני מין והורמון גדילה, שפעילותם הפוכה מזו של האינסולין בגוף. “עקב כך, הגוף מגביר את ייצור האינסולין – מה שגורם לרעב מוגבר ועלול להוביל עקב כך להשמנה".

שאלה: אז בכל אשמים ההורמונים?

"לא ניתן ולא נכון להאשים את השינויים ההורמונליים בתופעת ההשמנה שהולכת ומתרחבת”, מדגישה ד”ר שליטין. “במרבית המקרים עודף המשקל הוא תוצאה של הרגלי אכילה לא נכונים, תזונה לקויה וארוחות לא מסודרות. לצד אלה, ישנה הנטייה המשפחתית-גנטית והשפעה סביבתית. על פי רוב, ילדים ומתבגרים עם עודף משקל חיים בסביבה שבה הרגלי התזונה אינם נכונים והפעילות הגופנית אינה מספקת. אם נערה מעלה בשנה 3-4 קילוגרם, זה סביר, אבל עלייה של 10-12 קילוגרם יכולה להצביע על בעיה חריגה, וזה מצב שקורה לעתים קרובות למדי".

שאלה: מהי הסבירות לכך שמתבגרת מלאה תהפוך אישה עם עודף משקל?

“מחקרים מראים כי עד 30% מהתינוקות השמנים יהפכו לילדים שמנים וכי עד 40% מהילדים השמנים יגדלו להיות מתבגרים שמנים”, אומרת ד”ר שליטין. “משמעות הדבר היא כי עד 75% מהמתבגרים השמנים עלולים להפוך מבוגרים שמנים. מכאן החשיבות הרבה שיש להטמעת הרגלי אכילה ופעילות נכונים בגיל הילדות וההתבגרות".

שאלה: מותר לעשות דיאטה בגיל ההתבגרות?

"בניגוד למה שמקובל לחשוב, דיאטה אינה אסורה בגיל ההתבגרות, אך עליה להיות מאוזנת ומתוכננת. מכיוון שיש תיאבון מוגבר, אצל שני המינים, לא נכון להגביל את כמות האוכל, אלא את ההרכב שלו. העיקרון הוא לעשות שינוי בהרגלי החיים, לא לצמצם את צריכת המזון”.

סידן וברזל חיוניים למתבגרות

“גיל ההתבגרות הוא תקופה חשובה בבניית העצם בגוף – בנייה הדורשת מקורות של סידן, כמו מוצרי חלב. במקביל, בנות רבות מאבדות דם רב במחזור ויחד איתו גם ברזל, כך שנערות רבות עלולות לסבול מחסר בברזל. לכן בשר וקטניות צריכים להיות חלק מהתפריט. ככלל, נכון לאכול לפי פירמידת המזון", מדגיש ד”ר גל דובנוב רז, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא במרכז הרפואי ע”ש שיבא (תל השומר).

ד”ר דובנוב רז מייחס את העלייה במשקל במהלך גיל ההתבגרות לגורם מרכזי אחד: ירידה ניכרת ברמת הפעילות הגופנית. “הירידה בכמות הפעילות הגופנית שמלווה את בני הנוער החלה כבר בשנות ה-80. משחקי המחשב הופכים כל הזמן למרתקים וסוחפים יותר ויותר, וכיום אפשר לראות ירידה בפעילות כבר בגילאי 12-10. המגמה הזו הולכת ומתעצמת, בני הנוער נשאבים לעיסוקים שכרוכים במסכי מחשב, פייסבוק וטלפונים סלולריים ואלה ממלאים את שעות הפנאי שלהם על חשבון פעילות פיזית".

ד”ר דובנוב רז מציין כי גם העצמאות שרוכשים בני הנוער בשנות ההתבגרות, לצד השליטה הרבה יותר על סדר יומם, משפיעות על יכולת ההשפעה של ההורים על הרגלי האכילה שלהם. “לכן חשוב להקנות להם כבר בראשית גיל ההתבגרות הרגלים רצויים, ומומלץ גם להעביר חלק מהאחריות למתבגרים עצמם. התזונה צריכה להיות חשובה להם, והם כבר יכול להיות אחראיים על עצמם". לדבריו יש כמה הרגלים שיכולים לסייע לבני הנוער להתמודד עם חוסר התנועה והיעדר פעילות גופנית: “ללכת לבית הספר ברגל, או ברכיבה על אופניים, להקפיד על השתתפות בשיעורי חינוך גופני.  זו לא בושה. הסבירו לילדיכם עד כמה הם חשובים מההיבט הבריאותי”.

מעבר לכך, ד”ר דובנוב רז ממליץ על פעילות גופנית אחר הצהריים, במסגרת קבוצת כדורגל או כדורסל, הליכה לחדר כושר, חוג ריקוד וכדומה. "המוטו צריך להיות שלכל אחד ואחת יש את הספורט שלו, בדיוק כמו שלכל אחד יש מוזיקה שהוא אוהב. שכל נער ונערה יכולים למצוא תחום ספורטיבי שמיטיב עמם בפן הגופני והנפשי”, מסכם ד”ר דובנוב רז.

כך תעזרו למתבגרת לרדת במשקל

הטיפים באדיבות שרון דוידוביץ, דיאטנית קלינית, מנחת קבוצות הרזייה לנשים ומחברת הספר “12 הצעדים למשקל גוף תקין – מדריך לעבודה עצמית

  1. אל תדברו על ההשמנה עם בני משפחה או חברים בנוכחות הילדים: זה מביך ולא עוזר לכלום.
  2. אל תפלו בין האחים: צמצמו את כמות הממתקים לטובת כולם. ובלי: “לך מותר”, “לך אסור”.
  3. אל תתערבו בכמות המזון שהיא או הוא מכניסים לפה: זה משפיל וחסר תועלת.
  4. תנו דוגמה אישית: הקפידו אתם לאכול בריא ובאופן מסודר ולעסוק בפעילות גופנית סדירה.
  5. הראו לילדים שאתם אוהבים בכל מצב: הימנעו לחלוטין ממשפטים כמו: “איך את רוצה שנקנה לך בגדים? שום דבר לא עולה עלייך. קודם כל תרזי”.
  6. אל תדלגו על ארוחת הבוקר: הכינו כריכים או דגני בוקר וודאו שהם אוכלים לפני שהם יוצאים מהבית. והכי חשוב, תדאגו שיהיה להם זמן לאכול.
  7. ספקו לילדים ולמתבגרים פירות זמינים, מוכנים לאכילה: העניקו את התנאים המרביים לכך שהפירות יחליפו את הנשנוש של החטיפים.
  8. אל תאכלו מול הטלוויזיה: זה כלל שכדאי להטמיע היטב בקרב כל בני המשפחה.
  9. שתו בבית רק מים: השאירו את המיצים מחוץ לתחום.


הכתבה התפרסמה במלואה באתר עשר פלוס - מגזין אינטרנט להורים למתבגרים




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה