מבלוג לקריירה: הזוית האירופאית

האורחות של בלוגו מגרמניה ומבריטניה מופתעות לשמוע שבישראל אין הרבה בלוגרים שמרוויחים מזה כסף ומספרות לנו על המודל הכלכלי שלהן. כנס הבלוגרים, יפו, עכשיו

30/07/2012
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

בסופו של דבר, השאלה הכי בוערת גם כשמדובר בבלוגספירה הישראלית היא איך - אם בכלל - אפשר לעשות כסף מכתיבת בלוג. וכדי שיהיה ברור, אנחנו לא מדברים פה על רצון להתעשר באופן מגונה אלא להרוויח סכום כסף צנוע שאפשר לסגור איתו את החודש באופן מכובד כי כפי שציינה הבלוגרית, דבורית שרגל (ולווט אנדרגראונד), בפאנל שנערך בכנס הבלוגרים היום בצהריים: "אני אמנם מרוויחה הרבה פחות מאשר בתקופה שבה הייתי עיתונאית אבל אי אפשר לתמחר את השקט הנפשי שלי כבלוגרית שלא חייבת דין וחשבון לאף אחד" .

לכנס Blogo הוזמנו שלוש בלוגריות ש'עשו את זה' הלכה למעשה והוכיחו שלא מדובר במשימה בלתי אפשרית - לפחות באירופה. הראשונה, סאלי וויטל – מי שמייצגת את תופעת ה'מאמי בלוגריות' הבינלאומית היא אם חד הורית מבריטניה שכותבת את הבלוג who's the mummy. האורחות הנוספות הן האחיות אנטוניה ותרזה נאוובר, שהקימו לאחרונה יחד את המגזין המקוון SISTER MAG – שהינו אתר תוכן המיועד לנשים שעוסק בנושאים כמו קריירה, אופנה, טכנולוגיה, נסיעות וכו'. המגזין קיבל תוך זמן קצר למעלה מ 1.6 מיליון כניסות של גולשים נלהבים ונראה שהאחיות מייצגות את קבוצת הבלוגים העצמאיים מבחינת תכנים. משילוב של השתיים, נראה כי כדי לעשות כסף מכתיבה ברשת צריך לשתף פעולה עם גורמים מסחריים או לקדם את עצמכם  ואת התוצרים שלכם מבלוג באופן עצמאי.

צילום: שלומי מזרחי

"מי כאן עושה כסף מכתיבת בלוג?", שואלת וויטל בעניין מעל במת הכנס והדממה שהיא מקבלת בתשובה מספרת את כל הסיפור. אז היא מיד מספרת על איך אלפי אימהות שהיא מכירה מצליחות להזרים לעצמן קצת כסף: "הקהילה של האימהות שלנו הוכיחה שאפשר להיות מאוד משפיעים וקובעים. אני יכולה להציג קמפיינים שונים – מסחריים וציבוריים - שקיבלו בעזרת רוח גבית מהאימהות בלוגריות – חשיפה הרבה יותר מצד הקהל האינטרנטי. יש לנו בלוגריות שכותבות ביקורות על מוצרים ששולחים להן חברות מסחריות ומקבלות על כך כסף, יש לנו בלוגריות שעורכות מידי פעם מסיבות למכירת מוצרים ומרוויחות בין מאות לאלפי דולרים על כל אירוע כזה".

נשמע טוב? בהחלט, אבל וויטל מבהירה: "לא כל אחד יכול להפוך לאישיות אינטרנטית שיכולה למקד סביבה כל כך הרבה השפעה. גורמים מסחריים רוצים לעבוד עם אנשים שיש להם קול ייחודי גם אם גולשים אחרים לא בהכרח מסכימים איתם. אתם צריך להציע בלוג שכתוב באופן ייחודי, יצירתי ובעיקר כן ואותנטי", היא מבהירה.

צילום: שלומי מזרחי

בהרצאתן, האחיות נאוובר מתגלות כקצת יותר חתרניות מוויטל: "כשתכננו את המגזין שלנו חשבנו באופן מכוון איך אנחנו יוצרות אותו בניגוד למדיה המסורתית", הן מבהירות. שוק העבודה השתנה, לדבריהן, והיום הוא בעל שלושה מאפיינים עיקריים: עבודה לפי דרישה, דרך הרשת ומהבית. האחיות ממליצות למי שרוצה להרוויח מבלוג, להיות פרילנסים במקומות עבודה מסורתיים בתחומים כמו כתיבה, עיצוב, ניהול חשבונות ועוד. בנוסף, אפשר להשתמש בבלוג כבמה להראות עבודות מקצועיות כדי להשיג עבודה במקומות עבודה מסורתי. אם אתם עוסקים בתחום שיווקי כלשהו ואתם יכולים למכור מוצרים, הבלוג הוא במה מצוינת למסחר.

אפשרות נוספת, לדברי האחיות - היא לפתוח חנות מעצבים על שמך אם את עוסקת במשהו שאפשר לסחור בו. או להוציא לאור ספר על בסיס הבלוג – ספר לעיצוב, לבישול וכדומה. הבלוג יכול לשמש אותך כמנוף להוכיח את המומחיות המקצועית שלך, הן ממליצות. לבסוף, הן מוסיפות, ניתן לארגן ועידות וכנסים בנושאים של הבלוג או לשווק סדנאות וקורסים על בסיס נושא הבלוג.

אמנם השוק הישראלי קטן בהרבה מהשוק האירופאי ולכן פוטנציאל ההשתכרות כפי שהן מציגות אותו - מוגבל; אבל אין ספק ששלוש הבלוגריות נתנו לנו לא מעט חומר למחשבה.

צילומים: שלומי מזרחי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה