לעבור את הפסח עם בטן רגועה

אם מערכת העיכול שלכם מקבלת כיוון עצמאי בפסח, והופכת את אכילת המצות למכה האחת עשרה, 6 הטיפים שאספנו עבורכם יעזרו לכם לעבור את החג כולו בשלום

25/03/2018
טליה ברשטיין קבלו עדכונים מטליה
  • RSS

לעבור את ליל הסדר עם חיוך, ולחזור הביתה בלי להיתקע בפקקים, זה אתגר קטן לעומת ההתמודדות עם העומס שמצטבר על המעיים אחרי שאכלנו ארוחות חג עם כל סניפי המשפחה. אבל עם האתגר הגדול ביותר מתמודד מי שאכילת מצות, גורמת לו למעי רגיז על כל תופעותיו הלא נוחות. אסנת בובורוב, דיאטנית לייף, ומיטל אלנקוה, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, עזרו לנו לאסוף 6 טיפים חשובים ובריאים, שיעזרו לכם ליהנות מהחג בלי שהבטן תשבית את השמחה.

לא חייבות להיות מכת מצריים נוספת (צילום: By Leonid S. Shtande shutterstock )

למה מצות הופכות לחלקנו את הבטן לשדה קרב?

הן יבשות יותר מהמדבר, וצמאות לנוזלים לא פחות מבני ישראל שחצו אותו, ועל כן ברגע שהן מגיעות אל המעיים הן סופגות בצמא כל טיפת נוזל, נעצרות שם, מעקבות מעבר של שאר מזונות שאכלנו באותו יום, או במקרה חמור גם בימים שאחריו, גורמות לעיקוב תהליך העיכול, ומכאן מתחילה תאונת שרשרת של עצירות, כאבי בטן וגזים שמאיימים להפוך את הבטן לכדור פורח מדיף ריח, ולא של פרדסים.

ובנוסף לכך, הן עשויות מקמח לבן, נטול סיבים, ונדיב גלוטן, וכשהן מגיעות אל מערכת העיכול שלנו, בין אם בצורתן הרגילה ובין אם במאכל המכיל קמח מצות, הן לא תורמות לתהליך העיכול, להיפך, הן מעקבות אותו, ומתיישבות לנו במעיים כאילו היו שפכטל בין אבני הפירמידות.

איך לעבור את הפסח עם בטן רגועה ושבעה

1. מים וחליטות צמחים

כל מצה שאתם אוכלים, מסבירה אסנת, זקוקה לשתי כוסות מים לפחות כדי שלא תגרום לעצירות ולכאבי בטן. הקפידו לשתות מים לפני אכילת המצה, או מאכל הפסח שמכיל קמח מצות, ושתו כוס נוספת תוך כדי הארוחה. אכלתם שתי מצות? שתו שתי כוסות מים נוספות.

בטן נפוחה ומציקה, מציעה מיטל, אפשר להרגיע עם חליטות צמחים, ומומלץ לשתות אותן מיד לאחר האוכל ולהקדים את כאב הבטן. חליטת בבונג, מאצ'ה, נענע, או שלושתן יחד, עשויות לתרום בהקלה על כאבי הבטן ועשויות לתרום במניעת בטן נפוחה.

אוהבים חליטת לואיזה? היפרדו ממנה לשבוע, היא דווקא עשויה לגרום להתייבשות מערכת העיכול, וזה לא מה שאנחנו רוצים שיקרה, כשהבטן שלנו כואבת בגלל שיבוש בתנועת המזון.

תה קמומיל ומאצ'ה של ויסוצקי, חליטת לימונית ונענע וחליטת יסמין של לייף, תה מאצ'ה של אלטמן (צילום: יח"צ)

2. קמח לבן out , קמח כוסמין in

הקמח הלבן מועשר בגלוטן שאמנם תורם להתפחה יפה של מאפים ולחמים, אך גורם ללא מעט בעיות מעיים, נפיחות ועלייה במשקל לחלק לא מבוטל מהאוכלוסיה. הגלוטן שבמצות מהווה חלק משמעותי בבעיות העצירות, נפיחות וכאבי בטן. על כן מומלץ לאכול מצות מקמח כוסמין, עשיר בסיבים תזונתיים, קל לעיכול, ובעל רמת גלוטן נמוכה.

חשוב לדעת, שחולי צליאק הרגישים לגלוטן, מציינת רויטל, חייבים לוודא שמצות הכוסמין מותרות לחולי צליאק.

3. (לא רק) הלילה הזה שאר ירקות

בין אם בליל הסדר שלכם כרפס הוא שם חיבה לחסה, ובין אם אתם נצר למשפחה שטוענות כי כרפס הוא סלרי, ברור שדגימת הירק הזו על צלחת הסדר, לא מספיקה כדי לעזור למערכת העיכול שלכם לצלוח את הפסח בשלום.

החל מארוחת ליל הסדר, ודרך כל ימי הפסח הקפידו לאכול מנת ירקות חיים, מנת ירקות מבושלים, או פרי בכל ארוחה, כדי לתרום לפעילות התקינה של מערכת העיכול. הירקות והפירות יתרמו את חלקם בספיגת ויטמינים ומינרלים בגוף, גם אם ארוחות הסדר והפסח שלכם מבוססות על ביצים שמן ומצות.

אם כבר, אז למה שלא תמשיכו עם ההרגל הבריא הזה לאורך כל ימות השנה?

אם לא התברכתם באהבה לירקות, עלים, ופירות, חשוב שתקפידו במיוחד על הטיפ הבא.

טעימים, חשובים ועתירי סיבים (צילום : shutterstock By areeya_ann )

4. לעבור את הפסח בלי פקקים?

אין טיפ שיעזור לכם לא להיתקע בפקקים בדרך לארוחת הסדר, אבל כדי למנוע "פקקים" בדרך לשירותים, שנוצרו מכך שבני הבית סובלים מעצירות- פסח, חשוב להוסיף לתפריט סיבים תזונתיים לארוחות. דגנים מלאים, קטניות, חטיפי אנרגיה, או סיבים מסיסים במים. הסיבים התזונתיים עשויים לתרום במניעת עצירות שמקורה אכילת מצות וקמח מצות. מיטל מוסיפה שחשוב להיוועץ עם רופא משפחה  לפני הוספת סיבים תזונתיים לתפריט, אם קיימת מחלת מעיים, או במקרה של שימוש קבוע בתרופות.

Free  חטיפים טבעיים להקלה על עיכול, חטיפים עשירים בסיבים של וולנס, סיבים תזונתיים מסיסים של בנפייבר ושל life   (צילום: יח"צ)

5. מצות, גזים, אצות ועצות

אכילת מצות גורמת לגזים, ואין לנו שום דבר טוב לומר על נפלאות תופעת הטבע המיותרת הזו, שמלווה לעתים בכאבי בטן עזים. מזון שומני מהווה גם הוא סיבה להיווצרות והצטברות גזים במערכת העיכול, כך גם אכילה מהירה, משקאות מוגזים ובליעת אויר.

הימנעו משתיה מוגזת. מעבר לכך שעל פי רוב היא עתירת סוכר וחומרים שלא רצוי שיהיו בגוף, היא גורמת להיווצרות גזים במערכת העיכול, וכששתייה מוגזת פוגשת במערכת העיכול מצות, התוצאה עשויה להיות מציקה שבעתיים.

הקפידו ללעוס היטב את האוכל, לא סתם הגדירו את הפעולה בשם לעיסה, חשוב להפוך את המזון ל-עיסה, לפני שהוא מגיע אל מערכת העיכול.

פלגלס , גזים X של כצט, רגולקס של life  וקרבוגולד (צילום: יח"צ)

שתייה מרובה של מים וחליטות צמחים, הוספת תוספי מזון שמכילים אצת ספירולינה, פרוביוטיקה, וכדורי פחם שנועדו לספיחת גזים, יוכלו לסייע בהתמודדות עם התופעה המציקה הזו, ואף עשויים למנוע אותה. חשוב, מציינת מיטל להתייעץ עם הרוקח, או עם רופא המשפחה לפני שימוש בתוספי מזון, ולדווח לו על שימוש בתרופות, על מחלות רקע או הריון.

זים-קל, וג'ארו דופילוס של אלטמן, ספירולינה של סולגאר, פרוביוטיקה וספירולינה של life (צילום: יח"צ)6. "פיקוח פסח" אינו דוחה חדר כושר

גם אם מרוב קניידלעך ושאר ירקות, נדמה לכם שאין לכם כוח לזוז, ואולי דווקא משום כך, חשוב שתהיו בתנועה ותשמרו על שגרת הספורט שלכם. פעילות ספורטיבים תורמת לפעילות מעיים תקינה, ועשויה לתרום במניעת כאבי הבטן, ובעיות העיכול שגורמות המצות. ולא רק,  סביר להניח שגם אתם מעבירים את החג בנדידה מארוחה משפחתית אחת לזו שמגיעה מספר שעות אחריה, כדאי לעשות הכל כדי לאזן בין צריכת הקלוריות לשריפתן.

 .




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה