למה קשה לרדת במשקל אחרי גיל 40?

אומרים שאחרי גיל 40 כבר אי אפשר לעשות דיאטה. האמנם? מה קורה לגוף שלנו אחרי גיל 40, איך זה קשור לדיאטה, ומה כדאי לעשות כדי לרדת במשקל בהתמדה?

27/04/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות חוצה
  • בדואר
  • RSS

אתגר הדיאטה בגיל 50 (צילום: שאטרסטוק)

"פעם, הייתי עושה דיאטות ויורדת צי'ק צ'אק", סיפרה לי אחת המשתתפות בקבוצת שומרי משקל שהייתי חברה בה, היא הייתה כבת 50+ וכבר חברת כבוד, אבל נלחמה באותה תקופה בקילו עקשן שסירב לרדת במשך שבועות. "ככה זה, אחרי גיל 40 כבר קשה לעשות דיאטה." סיכמה את העניין. האמנם?

המיתוס מול המציאות

"אי אפשר לעשות דיאטה אחרי גיל 40", האם זה מיתוס? הרבה אנשים מרגישים שאחרי גיל 40, ובמיוחד אחרי גיל 50, קשה יותר לרדת במשקל וקל מאוד להשמין. התופעה אופיינית בעיקר לנשים, שעם הפסקת המחזור מדווחות על עלייה במשקל גם אם לא שינו כלל את התזונה שלהן, וירידה איטית מאוד ומתסכלת. נשים שעד לא מזמן היו שועלות דיאטה ותיקות, והצליחו להיפטר בקלות יחסית מהקילוגרמים שהציקו להן, נלחמות פתאום על כל גרם וגרם.

המיתוס הזה לא לגמרי שגוי, " בגילאי ה-20 וה-30 קל יותר לרדת במשקל כי קצב חילוף החומרים בגוף טוב יותר מאשר בגיל מבוגר." מאשרת טופז דרזנר, דיאטנית שומרי משקל. ומעבר להתבגרות טבעית של הגוף, גם לדיאטות ולעליות ולירידות גדולות במשקל יש משמעות בקושי להרזות. "בגילאים צעירים, רוב הסיכויים שעשיתם דיאטות קיצוניות ששחקו את קצב חילוף החומרים של הגוף", מסבירה דרזנר.

אבל התופעה המשמעותית ביותר שקוראת לקראת גיל 50 ומשנה את כללי המשחק מופיעה אצל נשים והיא המנופאוזה או בעברית, גיל המעבר. בשלב זה המחזור החודשי מפסיק, ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון אינם מופרשים בכמויות הרגילות, וכמותם בדם יורדת באופן דרסטי. נוצר חוסר איזון הורמונלי בגוף, שאחת מהשפעותיו היא האטה בקצב חילוף החומרים. "חילוף חומרים זה לא התדירות שבה הולכים לשירותים", מחדדת דרזנר, "אלא קצב שריפת האנרגיה של הגוף. אם קצב חילוף החומרים מהיר הגוף שורף הרבה אנרגיה, ואם הוא איטי הוא שורף פחות אנרגיה בפרק זמן מסוים".

ההאטה בקצב חילוף החומרים גורמת לנשים שהיו במשקל תקין לעלות במשקל גם ללא שינויים דרסטיים בתפריט שלהן, פשוט מאחר והגוף מנצל פחות אנרגיה. אגב, תופעה אופיינית נוספת היא השמנה בטנית, גם למי שכל חייהן הייתה בטן שטוחה עלולות לגלות בוקר אחד שינוי, ואגב, היא גם מסוכנת יותר לבריאות. גם מי שיבקשו לרדת במשקל יגלו שזה לא כל כך פשוט, הירידה במשקל הופכת לאיטית במיוחד. לא פלא שכל כך הרבה מרימות ידיים וקובעות - אחרי גיל 40 הדיאטה לא עובדת יותר.

אז מה אפשר לעשות?

הגוף מתבגר. תהליכים טבעיים מתפקדים פחות טוב יותר, התרגלנו לדיאטות וקצב חילוף החומרים שלנו נפגע. כל אלה בהחלט לא תורמים למוטיבציה שלנו לדיאטה. מה אפשר לעשות? החדשות הטובות הן שבסופו של דבר מדובר בתקופה חולפת. "חוסר האיזון ההורמונלי חולף כעבור שנתיים-שלוש, אבל חשוב להבין שקצב הירידה במשקל עדיין יהיה איטי יותר ממה שהייתן רגילות מגילאים צעירים." בנוסף, חשוב להבין שהנוסחה המנצחת לדיאטה עובדת תמיד - אם האנרגיה שתקבלו ממזון תהיה פחות מהאנרגיה שתוציאו, המשקל ירד, גם אם זה יקרה לאט משחשבתן.

איך מוציאים יותר אנרגיה? בספורט כמובן. "ברור שפעילות גופנית היא חשובה בכל דיאטה, אבל בגילאים בוגרים היא קריטית, כי המטרה שלנו היא להגדיל את שריפת האנרגיה של הגוף ע"י העלאת דופק ואת זה עושים דרך פעילות גופנית אירובית", אגב גם פעילות אנאיירובית כמו חיטוב, ואימוני כוח מחזקת ומגדילה את מסת השריר וגם משפרת את חילוף החומרים.

מומלץ להגדיל את צריכת החלבונים היומית ולהקטין את צריכת הפחמימות, אבל חשוב לדעת: במיוחד בגילאים בוגרים, התנזרות מפחמימות יכולה להזיק יותר מאשר להועיל, "התנזרות מפחמימות יכולה לגרום לדכדוך והיא לא מומלצת באף גיל", במקום לאכול פחמימות בכל ארוחה אפשר לאכול פחמימות רק בשתי ארוחות ביום .

גורם נוסף שיש להתייחס אליו הוא בכלל חברתי, פרקטי. "בגילאים אלו הרגלי האכילה משתנים בלי לשים לב אפילו. חשוב לתת את הדעת על סוג האוכל שאנחנו אוכלים. לא חייבים לבשל כל יום, אבל גם אם אנחנו אוכלים רק כריכים וסלטים, לשים לב שמדובר בלחמים טובים ומלאים, בממרחים עשירים בחלבון איכותי ובמגוון ירקות", מפרטת דרזנר.

נכון, לרדת במשקל בגילאים בוגרים יכולה להיות משימה מאתגרת, אבל היא אפשרית בהחלט. בסופו של דבר, המטרה עולה על הקשיים, גם אם הירידה תתעכב בעוד חודש- חודשיים, היא תושג בסוף, וזה ממש לא מיתוס.

>> לרדת במשקל בכל גיל ביחד עם שומרי משקל.  בואי להגשים חלום




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה