למה כדאי לנו להתמיד בפעילות גופנית?

זו לא חכמה לנעול נעליים ולצאת לרוץ, הרעיון הוא להתמיד, וזה לא תמיד קל. מה קורה לגוף במצב של העדר פעילות לאחר שהרגלנו אותו לספורט סדיר? הכתבה שתשכנע אתכם להמשיך לזוז

22/06/2016
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • RSS

להתמיד בפעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

אתם מודעים לכך שפעילות גופנית היא חשובה. אתם גם ממש משתדלים לבצע אותה, ובכל זאת בחיים המודרניים, כשיש לנו בכל יום מיליון דברים חדשים על הראש, ההתמדה בספורט היא לא פשוטה בכלל. עצה שלנו, גם אם אין לכם זמן, נסו במהלך היומיום לשלב מאמצים פיזיים יומיומיים ברמות כאלה ואחרות (עלייה במדרגות, טיולים עם הכלב) - גם זה משהו.

זכרו - אין דבר כזה "בנק של פעילות גופנית", ברגע שהפסקתם את הפעילות, הגוף לא צבר את מה שעשיתם עד כה ואתם מפסידים את היתרונות שספורט נותן לנו. לכן, נידונו להתאמן כל החיים, כל אחד בהתאם ליכולתו, לגילו ולמצבו הבריאותי.

שאלנו את ניר מיכלוביץ', רוקח ומומחה לתחום הספורט מבית סופר-פארם למה חשוב וכדאי להתמיד בפעילות גופנית סדירה, למרות הקושי, העצלנות והיעדר החשק שתוקפים אותנו לפעמים (קחו בחשבון ההשפעות של הפסקת פעילות גופנית יכולות להתרחש כשבוע מיום ההפסקה והן עשויות להתגבר ככל שעובר הזמן:

 1.  התמדה עוזרת לשמור על רמות סוכר בדם: בעת הפעילות, גופנו והשרירים בפרט, צורכים יותר אנרגיה. פעולה זו עלולה להביא לעלייה ברגישות לאינסולין והתוצאה: הסוכר עלול להיספג מהר יותר בגוף. לכן, אם נפסיק את הפעילות, ייתכן שאותה רגישות תלך ותקהה ורמת הסוכר עלולה לעלות.

 2. פעילות גופנית סדירה מסייעת למניעת עלייה במשקל: הסימן הרווח ביותר. ברגע שמפסיקים את הפעילות הגופנית, השרירים מאבדים את יכולת שריפת השומנים וכך המטבוליזם (חילוף החומרים), הופך איטי יותר. מצב זה עלול לגרום לעלייה במשקל או להשמנה.

להתמיד בפעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

3. הקפדה על ספורט מסייעת למנוע "התנשפות בעת עלייה במדרגות": לכל אדם שעוסק בפעילות יש מדד לכושר גופני שקובע כמה חמצן השרירים יכולים לצרוך. כשמפסיקים את הפעילות, המדד הזה יורד (אובדן סיבולת לב-ריאה). לכן פעולות יומיומיות כמו ירידה במדרגות למשל, יכולות לגרום לנו להתנשף יותר ו"לאבד נשימה" מהר יותר.

4. ספורט שומר לנו על מסת השריר: העדר פעילות גופנית, בפרט לאחר עיסוק בפעילות, עלול לגרום לשרירים להתכווץ ולהתדלדל - היחלשותו של השריר עושיה להביא לכך שהשריר יוכל לעמוד בעומסים נמוכים יותר ממה שהיה רגיל בזמן הפעילות הגופנית. עלייה ברפיון השריר תתבטא במראה החיצוני; בינינו, קשה לפספס את ההבדל בין שריר חזק וגדול לשריר קטן ומדולדל.

5. פעילות גופנית סדירה שומרת עלינו ב"היי":  פעילות גופנית סדירה מגבירה את זרימת החמצן למוח ומסייעת לו לחשוב טוב יותר. כמו כן, מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין פעילות גופנית סדירה לעליה במצב הרוח - שכן יש זרימת דם יעילה יותר למוח שמסייעת לייצור כימיקלים והורמונים שאחראים על מצב הרוח שלנו.

6.  ספורט באופן קבוע נותן לנוח כוח לשאר הפעילויות: מה לעשות, כשהגוף לא עוסק בספורט הוא מתעייף מהר יותר והוא פחות ויטאלי. שוב, כשאנחנו לא מחדירים תנועה בגוף, זרימת הדם והחמצן פוחתות ואז אין לנו כוח לכלום, גם לא לפעילות גופנית. 

 אז למי מכם שמתחלחל מהעיסוק בספורט, מתעצל, או סתם מעוניין להוריד הילוך, שייקח בחשבון שלאורך זמן זה לא בדיוק משתלם. גם אם אתם לא מאמינים שאתם יכולים להיות מאלו ש"מכורים לספורט", זה הזמן להוכיח לעצמכם אחרת.

להתמיד בפעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

 

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה