למה הדיאטה לא עובדת? הנה 8 סיבות

ההתמכרות הפיזית למאכלים שונים, ההתמודדות עם רגשות שליליים באמצעות אוכל והדימוי העצמי שלנו כמי ש"יש להם ראש שמן" - כולם גורמים לכך שלא נצליח לרדת במשקל. 8 סיבות לכך שהדיאטות פשוט נועדו לכישלון

23/12/2015
קליניקה קבלו עדכונים מקליניקה
  • RSS

למה הדיאטה לא עובדת? צילום: שאטרסטוק

מאת: ליאת שפר בן יעקב

כשאנחנו פוצחים בדיאטה לרוב אנחנו מקבלים תפריטים, סופרים קלוריות, בודקים כמה שומן יש באוכל או כמה "נקודות" הוא שווה. שרפתם יותר קלוריות ממה שאכלתם? מצוין, אתם אמורים לרדת במשקל. אבל כל מי שעשה דיאטה יודע שזה לא כל כך פשוט ורוב האנשים שמצליחים לרזות, חוזרים ומשמינים, בסופו של דבר. אז למה דיאטות נכשלות ומדוע כל כך קשה לשנות את הרגלי האכילה?

שינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל הם תהליכים מורכבים. החוויות, האמונות, הפחדים והרגשות שצברנו לאורך השנים משפיעים על היכולת שלנו לשמור על תזונה מאוזנת ולרדת במשקל. אם לא מתייחסים לכל אחד מהגורמים הללו ולא משנים אותם, כל דיאטה שנעשה צפויה בסופו של דבר להיכשל. אותם גורמים משפיעים על האכילה שלנו - וכתוצאה מכך גם על משקל הגוף.

1. הרובד הגופני 

הגוף שלנו מתמכר פיזית למאכלים שונים, ובעיקר לסוכרים, מזונות שעשויים מקמח, שוקולד וקפאין, שומן ומלח. מרבית הדיאטות שאנחנו עושים לא מטפלות בהתמכרות הפיזית, ואנחנו רק מחכים להזדמנות הראשונה בה נוכל לחזור ולאכול את המזון שאנחנו מכורים לו.

2. הרובד הרגשי 

אנחנו פונים לאוכל כדי להתמודד עם רגשות שליליים כמו מתח, כעס, שעמום, עצבנות, דיכאון וגם עם רגשות חיוביים כמו שמחה והנאה. דיאטות של תפריטים וספירת קלוריות לא מתייחסות כלל לרובד הרגשי ולסיבות האמיתיות שמניעות אותנו לאכול.

3. אכילה לא מודעת

אנחנו מכניסים אוכל לפה מתוך הרגלים שפיתחנו במשך שנים, בלי להיות מודעים לכך. אנחנו אוכלים "על הדרך", חוטפים ביס פה וביס שם ולועסים בהיסח הדעת, מול הטלוויזיה והמחשב. בסוף היום אנחנו מספרים לעצמנו ולאחרים "שלא אכלנו שום דבר", אבל באורח פלא עולים ועולים במשקל.

4. פחדים 

לאנשים שנאבקים במשקל ובאכילה יש לא מעט פחדים. בדרך כלל אנחנו חוששים ממה שיקרה כשתסתיים הדיאטה, איך נשמור על המשקל החדש, האם נצליח לאמץ את הרגלי האכילה "הנכונים" מבלי להתפתות. לזה מתלווה הקושי להתמודד עם ארוחות משפחתיות, חגים ואירועים, בילויים ומסעדות. כך שבסופו של דבר אנחנו מתקשים להפסיק לחשוב על אוכל, על חבילת השוקולד שנמצאת בארון או הבורקס שעל הצלחת. הפחדים והמתח שהם יוצרים מהווים אחת הסיבות המשמעותיות לכך שאנשים לא מצליחים לשמור על הדיאטה לאורך זמן.

5. אמונות

אנשים נסחפים אחרי טרנד כזה או אחר, יורדים מהר במשקל רק כדי לעלות עוד יותר אחר כך. כשלון אחר כשלון גורמים לנו להאמין שקשה לפתח הרגלי אכילה בריאים ולשמור על משקל גוף בריא ותקין, ואולי אפילו בלתי אפשרי. בנוסף, יש לנו אמונות הקשורות להיותנו בעלי משקל עודף והרזיה, לגבי מבנה הגוף שלנו והיכולת האישית לרזות.

6. כוח רצון, משמעת ומניע לרדת במשקל

אנשים מצליחים לרדת במשקל כשיש להם מניע מספיק חזק כמו חתונה, אירוע, פגישת מחזור או כל סיבה אחרת שדוחפת אותנו להתאמץ ולשמור על הדיאטה. הבעיה היא שזה יוצר מוטיבציה לתקופה קצרה בלבד. עם תום האירוע, אנחנו חוזרים להרגלים הישנים, לאוכל האהוב - ולא מסוגלים לוותר עליהם. כוח רצון הוא שריר שאנחנו יכולים לאמן מצד אחד, ומצד שני, גם לו יש גבול.

7. דימוי עצמי

לאנשים הסובלים מעודף משקל ובעלי הרגלי אכילה לא מאוזנים יש דימוי עצמי של אנשים שמנים, אנשים שאוהבים לאכול. שמענו הרבה פעמים בעבר משפטים כמו "יש לכם ראש שמן", "יש לכם גנים של שמנים", "גם אימך הייתה שמנה, גם אחותך וגם את, אלא אם תלחמי בזה". אנחנו מזדהים עם היותנו שמנים או בעלי עודף משקל, וברוב המקרים מרגישים שגורלנו נחרץ ונצטרך להיאבק עם אוכל מעתה ועד עולם. מרבית הדיאטות מתעלמות מהדימוי העצמי ומהתחושה העמוקה שלא תהיו רזים באמת לעולם.

8. מאבק אינסופי

דיאטות ותפריטים הן מאבק אינסופי בדחפים, בחשקים וברצונות שמובילים אותנו לאכול. החלק הקשה בדיאטות הוא שהמאבק אינו תחום בזמן ולא יסתיים כשנסיים להשיל את הקילוגרמים העודפים. המאבק יימשך גם אחרי שהדיאטה תגמר, כדי לא לחזור להרגלי האכילה הישנים ולא לעלות במשקל. עצם המחשבה על דיאטה דוחפת אותנו לאכול יותר, לרצות יותר את המאכלים האסורים ולהפסיד במאבק. אלא שהמפסידים היחידים במאבק מול הדיאטה - זה אתם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה