למה אנחנו מפחדים מפחמימות?

הן ספק האנרגיה העיקרי של הגוף, מהוות לפחות מחצית מהרכב התזונה היומית, ותורמות למצב רוח טוב. אז מדוע רובנו פיתחנו יחסים כל כך מורכבים עם הפחמימות?

13/03/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות חוצה
  • בדואר
  • RSS

שומרי משקל לא מפחדים מפחמימות (צילום: שאטרסטוק)

אם תשאלו את האדם הממוצע מה לדעתו ההשפעה הבולטת ביותר של הפחמימות על התזונה שלנו, תשובתו תהיה “משמין”, וככל שעולה המודעות שלו (או שלה), והוא בקיא יותר ברזי התזונה המאוזנת כך יהפכו היחסים עם הפחמימות למורכבים יותר.

“פחמימות הן שרשרת של סוכרים, למעשה זה סוכר. הגוף מפרק את הפחמימות לגלוקוז שהוא יחידת הסוכר המעובדת לאנרגיה, הדלק של הגוף”, מסבירה טופז דרזנר, דיאטנית שומרי משקל.

אז פחמימות הן הדלק של גופנו, וכידוע אי אפשר לתפקד ללא דלק. אז מדוע יצא לפחמימות שם של הורסות דיאטה? “פחמימות מתחלקות לשני סוגים: פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות”, מפרטת דרזנר, “פחמימות פשוטות כמו ממתקים, סוכר, לחם לבן ופסטה, הן דלות בסיבים, הגוף מפרק אותן מהר, מנצל את האנרגיה תוך זמן קצר ותחושת הרעב תופיע מהר יותר”, היא מסבירה. “לעומת זאת פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, אורז מלא ובטטה עשירות בסיבים, לכן הגוף מפרק אותן לאט ושומר על רמות סוכר קבועות בדם ועל תחושת השובע למשך זמן ארוך יותר”.

פחמימות פשוטות (צילום: שאטרסטוק)פחמימות פשוטות: מאפים מקמח לבן עתירים בחמאה ודלים בסיבים הן דוגמא לפחמימות פשוטות (צילום: שאטרסטוק)

לתסביך שלנו עם הפחמימות אחראים שניים: האחד הוא הגוף שלנו שעדיין זוכר את הימים שבהם לאדם הקדמון לא היה מזון בשפע, “ברגע שיש בגוף עודף סוכר, כלומר כשאוכלים יותר מדי פחמימות, הוא אוגר את האנרגיה הזאת בתאי השומן”, המנגנון הזה לא רלוונטי כיום, כשיש שפע של מזון והגוף שלנו כמעט אף פעם לא מגיע למצבי רעב קיצוני וכמעט ולא מנצל באופן רגיל, ללא דיאטה, את מאגרי השומן. בנוסף אנחנו מייצרים ואוכלים מזון מעובד המבוסס על קמח לבן וסוכר פשוט. המזון המעובד מתפרק במהירות בגוף ולא מספק את מלוא הערכים התזונתיים שאנחנו צריכים, והתוצאה היא רעב מוגבר וצריכת יתר של פחמימות שעלולה להביא לעלייה במשקל.

למה לא כדאי להתנזר מפחמימות?

החישוב הוא פשוט: אם פחמימות עלולות להפוך לאנרגיה שנאגרת בתאי שומן, אפשר להימנע מאכילת פחמימות ולרדת במשקל. על בסיס העיקרון הזה בנויות דיאטות הכאסח, בטווח הקרוב אמנם תאיצו את קצב הירידה במשקל על ידי הימנעות מפחמימות אבל בטווח הארוך דיאטה כזו עלולה להביא דווקא למצב הפוך ממה שביקשתם. “ברגע שמתנזרים מפחמימות הרבה זמן ואז חוזרים לאכול כרגיל, הגוף שהיה עד עכשיו במצב של סטרס, יזדקק ליותר פחמימות והוא ימהר לשמור אותם במאגרי השומן שלו, שנאלץ לנצל, התוצאה היא עלייה מהירה במשקל. בנוסף התנזרות ממושכת מפחמימות עלולה להביא לתחושות עצבות ועצבנות, צריכה מתונה של פחמימות מעלה את רמות הסרוטונין בדם, ההורמון שגורם למצב רוח טוב. פחמימות הן אב מזון חשוב ביותר, הגוף לא יכול לייצר אנרגיה בעצמו והוא חייב לקבל אותה מהמזון. התנזרות ממושכת מפחמימות עלולה לפגוע”, מזהירה דרזנר.

כמה פחמימות אוכלים ביום?

על פי ארגון הבריאות העולמי, התזונה היומית שלנו מורכבת מ- 50% פחמימות. “הרבה אנשים לא לוקחים בחשבון שמוצרי חלב הם גם סוג של פחמימה, הלקטוז הוא סוכר החלב ולמעשה הוא פחמימה לכל דבר. לכן גם מוצרי חלב נכללים בתוך ה-50% האלה, לצד פירות, קטניות ודגנים”.

5 הפחמימות הכי מומלצות לדיאטה

קיטניות פחמימה איכותית קטניות הן פחמימה איכותית, עשירות בסיבים וגם בכמות יפה של חלבון (צילום: שאטרסטוק)

ככלל עדיף לבחור בפחמימה מורכבת ועשירה בסיבים, לדוגמה:

בטטה - הבטטה עשירה בסיבים, היא מתוקה באופן טבעי ומספקת לגוף תחושת שובע לאורך זמן.

קטניות - שעועית, אפונה, חומוס, עדשים, מש ועוד. הקטניות הן פחמימה עשירה בחלבון. לכן אכילתם מספקת לגוף גם פחמימה איכותית וגם כמות נאה של חלבון שחיוני לבניית השרירים.

לחם שיפון - שומר על רמות סוכר מאוזנות בדם לאורך זמן ומשביע במיוחד.

קינואה - הקינואה היא דגן. כמו הקיטניות גם היא עשירה בחלבון ובסיבים תזונתיים.

אורז מלא - קליפת האורז הנקראת סובין עשירה בויטמינים ומסייעת לפעילות העיכול.

פחמימות הן הדלק של גופינו, בלעדיהן נחוש עייפות, רעב ועצבנות, לעיתים אפילו דיכאון. באורח חיים מאוזן ובריא הפחמימות יתרמו לנו אנרגיה ותחושת שובע ולא נצטרך לחשוש מהן. הסוד הוא במינונים ובבחירה הנכונה של המזון שאנו אוכלים. אז ברור שמדי פעם כולנו נשמח להתענג על קרואסון חמאה, שוקולד משובח או מנת פסטה מפנקת  וזה בסדר גמור, כל עוד במהלך היום-יום שלנו אנחנו מנהלים את התזונה שלנו ומתחשבים במזון שנמצא על הצלחת. אף דיאטה לא מאוזנת בלי כמות מסוימת של פחמימות איכותיות ומורכבות בתפריט, בתהליך מאוזן ונכון תגלו שהפחמימות הופכות מאויבות לחברות.

רוצות לרדת במשקל בלי לוותר על המאכלים הטעימים והחיים הטובים? הצטרפו לשיטה המנצחת של שומרי משקל




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה