למה אוכלים יותר בזמנים של איום ולחץ?

אכילה רגשית נפוצה בתקופות לחוצות של חוסר ודאות. קבלו עצות מועילות שיעזרו לכם להתמודד עם המצב בדרכים אחרות ולא בעזרת אוכל מנחם ומרגיע

17/07/2014
שרון יוגב קבלו עדכונים משרון יוגב
  • RSS

חשבתם פעם למה אנחנו אוכלים יותר אוכל בכלל ויותר "שטויות" בפרט בזמני לחץ, בזמנים בהם מתקיים איום כלשהו על ההוויה שלנו? חלקכם ודאי יגידו - פחד, סטרס, לחץ, ואתם כמובן צודקים אבל התשובה הנכונה קצת יותר מורכבת. ב-nlp מחלקים לשישה את הצרכים הבסיסיים של כל אדם, כששני צרכים מתוך שישה אצל כל אדם הם משמעותיים יותר, חשובים יותר וכשאינם מתקיימים מופר האיזון הבסיסי של ההתנהלות שלנו ושם ייתכן שיגיעו התנהגויות כפייתיות למיניהן. הצרכים הם: אהבה/קשר, ודאות, משמעות, צמיחה, רב גוניות ונתינה/תרומה. לכל אדם באשר הוא יש את הצורך בששת הנ"ל אבל שניים הוא צריך יותר.

ודאות היא למעשה הצורך בביטחון, בין אם מדובר בביטחון כלכלי, ביטחון במערכת היחסים או כמובן לענייננו ביטחון בהוויה ובקיום. אנשים שאחד מהצרכים המשמעותיים יותר שלהם יהיה הצורך בודאות והרגילו את עצמם "למלא" את עצמם בודאות אחרת: אוכל, סיגריות, סקס, שתיה חריפה או הרגלים אחרים שבאים לכאורה ורק לכאורה למלא צורך שאיננו מתקיים, יאכלו יותר ובעיקר "שטויות" (מתוקים, בצקים, ובעיקר הרבה סוכר/קמח/שמן או קומבינציה של שניים או שלושה מהנ"ל) בזמנים בהם הודאות שלהם תתערער.

אכילה רגשית. צילום: שאטרסטוק

"אכילה רגשית" היא מושג פשטני ומעורפל. זאת אכילה שמתבצעת משום שאחד הצרכים החשובים בחיינו איננו מתקיים. אם כך - מה עושים? איך לומדים להתנהל ללא אכילת יתר כשאחד הצרכים איננו מתקיים?

ראשית צריך להבין. להבין את הצרכים, את נושא הצרכים החשובים לנו על בוריו ולהבין למה עד היום פעלנו כמו שפעלנו. ברגע שממקדים את הצרכים ואת הרגעים בהם מתבצעת אכילת היתר קל יותר להפסיק את אותו דפוס. מבינים שזהו הרגל מגונה שניסה ללא הצלחה כמובן להחליף צורך אמיתי ושפשוט אפשר לוותר עליו. מרגע שמבינים ונהיים גם מודעים מרבית הבעיה נפתרת.

חשוב להתחיל לעשות פעולות שירגיעו, יתקנו, ישפרו את הצורך שנמצא בחסר. לענייננו: להסתכל על הסטטיסטיקות בזמן איום טרור ולהבין שברוב אזורי הארץ אין סכנה ממשית, להתעדכן פחות באמצעי התקשורת ולא להזין את החרדה. להבין שזהו מצב זמני ושהשקט ישוב בקרוב על כנו, ללכת ולהתבונן ולהתחבר למקומות היותר בטוחים בחיינו: משפחה, חברים, זוגיות ולשאוב מהם את הודאות. זאת אומרת שצריך למלא את הודאות הזאת במקומות אחרים.

בנוסף, רצוי להחליט שאנחנו רוצים להיות בריאים ולא רזים. כלומר, לשנות את המחשבה על אכילה בכלל ואז מתוך המחשבה החדשה שאני אוכל רק מאכלים בריאים, פחות ופחות מאכלים שאינם מזינים יכנסו אל גופי משום שלכולנו ברור שהמלחמה הזאת תסתיים והשגרה תחזור ואיננו רוצים למצוא את עצמנו ב"מבצע" אחר.

*****

שרון יוגב היא מאמנת לתוצאות בהרזיה ובעלת סדנאות וקבוצות תמיכה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך