ללכת שבי אחריו

הסדרה "הרמון" זעזעה רבים שלא מבינים איך אפשר לרצות מנהיג כת בכל דרך אפשרית. עדויות של נשים, שהשתייכו לכת, חושפות את החולשות שהובילו אותן למקום האחד שהעניק להן הגנה

14/03/2018
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • בדואר
  • RSS

מאת: אהרונה משכיל

"בלב תל אביב התגוררו 32 נשים וכ-100 ילדים בחסותו המרה והרודנית של גבר ששלל את קיומן אל מול קיומו, שניכס לעצמו את חופש הבחירה שלהן וקרא תיגר על מדינה שלמה."

במדינת ישראל בה חופש הדת והאמונה הוא ערך יסוד, אין מניעה להאמין בכל אישיות או אובייקט כלשהו ולהתאחד סביבו כקבוצה סגורה ושונה. בישראל של היום חיים כ-100,000 אנשים בכתות במצב זה, רבים מצאו מענה לצורך במשמעות ובתחושת שייכות בהצטרפות כחברים בכתות. בתחילת דרכן, רבות מהכתות שצמחו בישראל, כמו במדינות מערביות נוספות, הבטיחו לחבריהן גאולה וטהרת נפש, וחלק מהן אפילו סיפקו משמעות, ערכיות ותחושת קהילתיות לחבריהן.

במהלך התואר השני שלי כתבתי עבודת סמינריון בנושא "כתות בישראל" והתמקדתי במאפיינים המשותפים בין מנהיגים נערצים בארגונים לבין מנהיגי כתות. במסגרת המחקר ערכתי ראיונות עם חמש נשים , שכולן שהו במסגרת כתית לתקופה של חמש שנים או יותר. שתיים מהן השתייכו לכת של גואל רצון. המאפיין המשותף בין הכתות היה השליטה בידי מנהיג בעל אמונה רוחנית שכל חברי הכת כפופים לו. הדברים ששמעתי היו קשים מנשוא ולאורך כל שלבי הראיונות הדהדה בי השאלה: "איך אדם מוותר על אוטונומיה מחשבתית, על פעולותיו, על החלטותיו ועל ערכיו לטובת רצונו האבסולוטי של המנהיג?"

מנהיג ומונהג

בכל מערכת יחסים בין אנשים קיימת הדינמיקה של כוח, כלומר, "בכוח של האחד טמונה התלות של האחר." בכתות, המנהיג הוא לעתים אדם כריזמטי, עם יכולת שכנוע וכישרון למניפולציה. כל אותם המרכיבים נועדו לנטרל ספקות, לחסל התנגדויות ועל ידי כך מאפשרים למנהיג לעצב אופי קבוצתי הומוגני ונבדל המסייעים לקביעת נורמות כת שיתופיות.

הסדרה הרמון צילום מסך

"המנהיג רוצה את נשמתך"

שליטה נורמטיבית היא צורת תפעול משוכללת של עריצות המאיימת על החופש והכבוד העצמי כאחד - פלישה לא מוצדקת ולא מוסמכת לחיי הפרט. ממקום זה, ההשלכות המסוכנות של שליטה נורמטיבית מוצלחת היא הזדהות מוחלטת עם המנהיג והקבוצה ולפי כך מבטלת כל שיקול אחר ומובילה להיפוך של אמצעים ומטרות, למתן עדיפות ליישור קו ולחשיבה קבוצתית, לרתיעה מפני יצירתיות ויוזמה, ולמחסור חמור באתיקה.

הגדרת כת היא עניין מורכב הכולל בתוכו מאפיינים שונים. אחד החוקרים הסוציולוגיים (לנגון) רואה בכתות ארגונים אידאולוגיים המתקיימים באמצעות יחסים כריזמטיים הדורשים רמות גבוהות של מחויבות. הוא מסביר כי ההבדל בין "קבוצות רוחניות" וכתות הרסניות עובר ביניהן כחוט השני ונשען על השימוש המופרז שעושה המנהיג בהשפעתו על צאן מרעיתו, בדרך כלל לטובתו שלו עצמו.

זינגר, אחת מחוקרות הכתות המפורסמות ביותר, טוענת שבאמצעות שכנוע כפייתי והבדלים ביחסי כוחות, המנהיגים מפעילים שיטות פסיכולוגיות וחברתיות בצורה מתוחכמת בתוך סביבת חיים סגורה במטרה להפיק שינויי גישה והתנהגות. כתוצאה מכך, נוצרת מחויבות משותפת למנהיג כריזמטי ולתמיכה באידאולוגיה נשגבת. יתרה מכך, מרחב ההתבטאויות של אמונות, התנהגויות ורגשות הוא מוגבל ויש עליו השגחה קפדנית. הדבר הבולט במנהיג המעצב הוא היכולת לשנות את היעדים של צאן מרעייתו, ולגרום לקבלת יעדים חדשים ההופכים לחשובים ולמייצגים יותר את המטרות הכוללות של הקבוצה.

"השליטה שלו בנו רק הלכה והתגברה וההערצה שלנו כמו הפנטיות שלנו הלכה וגברה....עד כדי כך רציתי להוכיח לו נאמנות שאם הוא היה אומר לי להתאבד, הייתי מתאבדת... את גם מרגישה שהוא קורא את מחשבותיך, כך שאני כל הזמן נאלצתי לעצב את מחשבתי כמו שהוא רוצה לפני שהוא יקלוט אותי...זה מגיע למצב שהוא מתחיל לבקש ממני דברים הזויים, אבל אין לך כבר חשיבה ביקורתית, את בתוך תודעת כת, איבדת את החשיבה הביקורתית מזמן. הוא משווה את עצמו לשלמה המלך 'אני הגבר המושלם כי אני מבין ללבה של האישה, רק אני מסוגל להסתדר עם אישה'."

אלונה משכיל צילום אלבום פרטי

 מרואיינת אחרת מספרת:

"המנהיגה הדגישה כל הזמן שהיא נציגה של אלוהים ואם לא נציית לה לא נעלה במדרגות הרוחניות". 

ברוב הכתות המנהיג יוצר את האמונה בקרב הקבוצה שיש דרך אחת בלבד לפעול והתובנה של המציאות כפי שהוא רואה אותה היא כמעט אלוהית. בנוסף, מנהיגים שכאלה מציגים למאמיניהם תמונה של כוחות מופרזים, תיאור עצמי ייחודי המיועד להשפיע על מאמיניהם, הרגל שמטרתו להשיג מחויבות על ידי הגבלת מידע שלילי והגברת מידע חיובי. כפי שמצטייר גם מהסדרה, אותם הנשים שפקפקו בנאמנות המוחלטת של גואל הורחקו, דבר שגרם לאחרות להימנע מלחלוק את דעותיהם או מלבקר את התנהלותו. להתנגדות מודבקת תווית שטנית ההופכת אותה לבלתי רצויה כי מהר מאוד אנשים קולטים שהתחברות למתנגדים גוררת עמה השפלה פומבית וחרם.

"היו תקופות שנידו אותי...שלא דיברו איתי עד שאחזור למוטב. אמרו לכולם שיש פה תודעה לא טובה...היא השתמשה בדרך הרוחנית לשלוט בנו...ברחוב, אף אחד לא אמר לי שלום, סובבו את הראש, הילדים שלי יצאו החוצה, הילדים של המשפחות האחרות מיד הוכנסו בחזרה הביתה."

 גיוס לכתות הרסניות

הסדרה "הרמון" מתעדת באופן מדויק את שיטות הגיוס לקבוצה. בתחילה, יש הרעפת אהבה אינסופית, הידוע בשם "הפגזת אהבה". ברגע שהמנהיג משוכנע כי האדם מחויב רגשית לקבוצה, החיזוקים הופכים מהר לביקורת שמובילה לענישה. שיטה זו של מסר מעורב יוצרת רגשות של בלבול, ביטחון עצמי מעורער, ובאופן מכריע המשך ציות למנהיג הקבוצה. אחת מנשות גואל רצון מתארת את התופעה:

"את מרגישה שאוהבים אותך בצורה חסרת פשרות אבל זה פיקטיבי, אף אחד לא באמת אוהב אותך שם... כל פעם שהרגשנו שטפיחת השכם באה בסכנה, נכנסנו לחרדות... הוא ידע לשתול כל הזמן רמזים... הנה הוא כועס עלי, הוא קצת לא מאמין בי, הוא קצת התאכזב ממני. ברגע שהתחושה עולה, נתקפנו בחרדה...זה חיים ומוות." עינב, אשר השתייכה לכת אחרת מוסיפה: "היא נתנה לנו להבין שכשמורה מתרחק ממך, אתה רחוק מעצמך כי והאגו שלך שולט בך, כשהמורה מתקרב אליך, אתה קרוב לעצמך אז מה שיוצא מכך זה שאתה כל הזמן רוצה להיות קרוב למורה שלך ואז מתחיל משהו מזעזע שנוהרים אחריה בכל צורה אפשרית."

השלב השני כולל את "הנדוס" הפרט לאידאולוגיה של המנהיג והקבוצה. השלב בו "מהנדסים" אותו להתנהג, לחשוב ולהרגיש כחלק מהקבוצה. הוא שומע הרצאות, לומד את ה"מדריך למשתמש", קולט את המסרים, שומע נאומים מפי המנהיג, וכד'. כל אלה הן שיטות עבודה שנועדו לגרום לפרט לקבל על עצמו, אפילו עד כדי הזדהות מוחלטת, את שהמנהיג רוצה. עניין זה מהווה תמה מרכזית ובסיסית בדרך בה המנהיג יוצר את מנגנון השליטה על הפרט ובאופן פרדוקסלי נותן לפרט להרגיש שהכול נעשה מרצונו החופשי.

"הוא תמיד נתן לנו להרגיש שהכל נעשה מרצונינו, בחירה חופשית שלנו,אין לו יד בזה... אבל במציאות לא הייתה שם בחירה בכלום..."

 למרות שגואל רצון התגאה "במשפחה החמה והמלוכדת" שלו, מאחורי הקלעים המניעים לציות מוחלט מבוססים על פחד והלשנות. הנאמנות והמחויבות למנהיג וליעדי הקבוצה נאכפים באמצעות מעגלי כוח "קרבה למנהיג" אשר תפקידם להשגיח ולדווח על כל חריגה מחשבתית או התנהגותית:

"יש מישהי שכל היום בודקת אותנו, איפה היינו, עם מי דיברנו. יש את אלה שהם במעגל הפנימי שתפקידם לבדוק שאנו לא סוטים מהדרך, שאנו מצייתים לקודים של התנהלות רוחנית."

 גואל רצון ושכמותו, שרלטנים, גורמים לבני אדם, נשים וגברים כאחד, לנטוש את עברם, את משפחתם, את אמונותיהם ואת מערכת הערכים שלהם "בתמורה" להבטחה לקבלת עולם רוחני, מרתק ומספק, אשר בסופו של דבר מתגלה כחוויה של שטיפת מוח, סילוף המציאות, פחד, טרור והעדר אהבה אמיתית וסולידריות.

הסדרה "הרמון". צפינו, נדהמנו, הזדעזענו.

** הכותבת, אהרונה משכיל, התמחתה בנושא כתות במסגרת התואר השני




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה