לחזק ולתחזק את המערכת החיסונית

כדי שהמערכת החיסונית תשמור עלינו מפני מחלות, אנחנו צריכים לשמור עליה חזקה. איך עושים את זה? אוכלים נכון, ישנים טוב, זזים, ושומרים על אופטימיות

15/11/2018
טליה ברשטיין קבלו עדכונים מטליה
  • RSS

נולדנו לתוך גוף שאין מנגנון גאוני ממנו על כדור הארץ וזה כולל מערכת חיסון שמתפקדת ממש כמו צבא מתוחכם. לכל איבר ששייך לאותו "צבא" יש תפקיד מובהק בהדיפת חיידקים, לוחמה בפולשים ותקיפה הרואית של אויבים. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, עזרה לנו לאסוף טיפים לחיזוק המערכת החיסונית.

לחזק את המערכת החיסונית (צילום: shutterstock By Tibanna79)

.

איך לחזק את המערכת החיסונית

1.  תאכלו נכון ותהיו בריאים

תזונה מאוזנת, עשויה לשמור על מערכת חיסונית חזקה, וזה כולל מזון עשיר בוויטמינים מינרלים וחלבונים.

לחלבונים חשיבות גבוהה בתהליך בניית הרקמות של העצמות, התאים והשרירים. תזונה דלת חלבון, עשויה לגרום להיחלשות המערכת החיסונית וכתוצאה מכך גם להחלמה איטית וארוכה ממחלות. אם עד עכשיו לא השתכנעתם בחשיבות החלבון, כדאי שתזכרו שמחסור בחלבון פוגע גם בגמישות העור ומאט את תהליך ההצטלקות. במילים אחרות, תאכלו בריא, תראו בריאים. במילים אחרות: מאכלים שעשירים בבטא קרוטן, בוויטמין E, בוויטמין C, בברזל ובאבץ, עשויים לתרום לפעילות תקינה של המערכת החיסונית וגם להקטין את הסיכון לזיהומים.

מה אוכלים

ויטמין C בשפע תוכלו להעניק לגוף אם תשלבו בתפריט בין היתר: מנגו, תרד, פירות הדר, פילפל אדום, כרוב, וקיווי.

מיטל אלנקווה דהן מציינת שבמקרים מסוימים ניתן להיעזר גם בתוספי תזונה המכילים ויטמין C וחושב לפני השימוש להתייעץ עם הרוקח ולדווח לו על שימוש בתרופות, על מחלות רקע, או על היריון.

אסטרולה של סולגאר, ויטמין C של אלטמן, אסטר C וויטמין C של לייף (צילום: יח"ץ)

בטא קרוטן ונוגדי חמצון עשויים גם הם לתרום לחיזוק המערכת החיסונית ולעזור לה להילחם ברדיקלים החופשיים. בטא קורטן קיים בירקות כתומים וצהובים וגם בכורכום. נוגדי חמצון נוספים קיימים בדגנים מלאים, בקטניות.

שום ובצל עשירים במיוחד בנוגדי חמצון, וזו הסיבה שיש מי שמתחיל את הבוקר עם שתי שיני שום טריות ובצל חי קצוץ.

הכתומים שיחזקו לכם את מערכת החיסון (צילום:  shutterstock Luke  SW )

לכורכום שמככב ובצדק בכל שיחה בנושא חיזוק המערכת החיסונית, יש יכולות אנטי אוקסידנטית גבוהה. המשמעות היא שצריכה גבוהה, אך מבוקרת של כורכום, עשויה לשמור על חזקה ותפקודה התקין של המערכת החיסונית.

כורכום עם פלפל שחור של לייף, תוספי כורכום של אלטמן, של סופהרב ושל סולגאר (צילום: יח"ץ)

ברזל ואבץ קיימים בשפע בין היתר בקינואה, אגוזים, קטניות, טחינה, קוואקר סלק, בבשר ובדגים. כדי לאפשר לברזל ולאבץ להיספג בדם ללא הפרעות, חשוב להפריד אותם משתייה ומאכילה של משקאות או מזון המכילים קופאין.

אכיניציאה, פרופוליס וסמבוק שחור

מיטל אלנקווה דהן מציינת כי קיימים ברשתות הפארם ובבתי המרקחת תוספי מזון שמכילים את שלושת צמחי המרפא האלו, וצריכה מבוקרת שלהם עשויה לתרום לחיזוק המערכת החיסונית. חשוב לזכור שגם אם לא מדובר בתרופות מרשם, חשוב להתייעץ עם רופא, או רוקח לפני השימוש בתוספים, לדווח להם על מחלות, שימוש קבוע בתרופות ועל היריון.

 

לכסניות פרופוליס, וספריי פרופוליס של לייף, סמבוקול קלאסי, ואכיניצאה של אלטמן (צילום: יח"ץ)

3.  רוצים מערכת חיסונית חזקה? לכו לישון בזמן

מעבר לכך ששינה טובה וראויה מבטיחה לכם תפקוד גבוהה יותר ורמת ריכוז גבוהה, השינה הרציפה מאפשרת ייצור תקין של הורמון המלטונין, שבין היתר מסייע בהתמודדות עם זיהומים.

4.  למקומות היכון זוזו

לחדר כושר, לשיעור יוגה, לטיול עם הכלב או לכל סוג של פעילות שתפעיל את הגוף, וחשוב שתעשו את זה באופן קבוע, מפני ששמירה על כושר, ועל תנועה, מאפשרת זרימת דם תקינה לכל מערכות הגוף, דבר שעשוי לתרום לחיזוק ולשמירה על המערכת החיסונית.

צאו לטייל, הפעילו את הגוף (צילום: שאטרסטוק By Kzenon)

5.  להתראות סטרס שלום מערכת החיסון

תפקוד מערכת החיסון עלול להיפגע, כתוצאה מסטרס. זה קורה משום שבמצבי לחץ נפגעת הפרשת הורמון הקורטיקוסרון שנחוץ להתמודדות עם דלקות, ומי שהוכיחו את העובדה ההגיונית הזו הם חוקרים ישראלים.

מה עושים? ספורט, מדיטציה, בהיית בינג' בסדרה שווה מתחת לפוך, או כל דרך שתמצאו כדי להיפרד מהסטרס.

6.   לא לשכוח לשתות

לפחות 10 כוסות מים ביום. מחסור בנוזלים עשוי לחבל בתפקוד היעיל של המערכת החיסונית, וגם במקרה הזה, אם לא השתכנעתם, הזכירו לעצמכם כמה שמח יראה עור הפנים שלכם אם תקפידו על שתייה ראויה של חליטות צמחים ומים.

7.   הגיינה לפני ואחרי הכל

שמירה על ידיים נקיות, סביבה נקייה, ומזון טרי ונקי, מבטיחים לכם פחות הזדמנויות לפגוש חיידקים, ופחות התמודדות עם זיהומים ומחלות. אמנם זה התפקיד של המערכת החיסונית, אבל למה להזעיק אותה אם כל מה שנדרש הוא לשמור על ניקיון?

/




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה