להתאמן, לאכול, להתחזק

איזו תזונה מומלצת למתאמנים ואיך משלבים את זה ביומיום? איילת וינשטיין, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט שבמכון וינגייט, עם הטיפים לתזונה הים תיכונית

22/05/2017
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • בדואר
  • RSS

התזונה לא פחות חשובה מהאימון (צילום: שאטרסטוק)

אחד הכללים החשובים למי שעוסקת בספורט, באופן מקצועי או כתחביב, הוא להיות קשובה לגוף. כשזה מגיע לתזונה, עלינו מוטלת האחריות לדאוג לצרכי הגוף השונים.

"התזונה היא חלק בלתי נפרד מהאימון," מסבירה איילת וינשטיין, ראש מדור תזונה במכון ווינגייט. "היא חיונית למניעת הידלדלות מקורות האנרגיה של השרירים, שמתרחשת בזמן האימון. לכן יש להתאים את התזונה לסוג האימון ולרמת העצימות וכך לתרום לבנייה מחדש של מקורות האנרגיה ולאפשר שיפור יכולות הדרגתי. התזונה חשובה לבניית מסת שריר, לירידה במשקל, או שמירה עליו, וגם לשמירה על חיוניות (אנרגטיות) במהלך היום. אכילה נכונה מאפשרת לגוף להתאושש ולבנות את עצמו."

לא רק האימון, גם התזונה חיונית לבניית מסת שריר (צילום: שאטרסטוק)

לתחזק תזונה נכונה בקלות

"המודעות לחשיבות התזונה קיימת, אבל הקושי מתבטא גם בפיתויים מסביב ובקושי האובייקטיבי במציאת זמן להכנה", אומרת וינשטיין. "גם בקצב החיים המהיר אפשר לאכול נכון וללא קושי, זה רק דורש תרגול. זה מתחיל במודעות וממשיך בשמירה על תפריט שהוא גם בריא וגם זמין. דרך טובה וטבעית לעשות את זה היא באימוץ התפריט הים תיכוני."

ספורט, נשים ומחסורים תזונתיים

הדרך לתזונה נכונה מתחילה ביצירת תפריט מאוזן וזמין. "כישראלים יש לנו יתרון ביכולת ליישם את התפריט הים תיכוני שגם מתאים לכלל האוכלוסייה, ובפרט לנשים, וגם הוכח כמאוזן ובריא. הוא מאפשר חיוניות לאורך היום, מונע מחסורים תזונתיים ומומלץ לעוסקים בפעילות גופנית. התפריט הים תיכוני מבוסס על פחמימות מלאות, קטניות והרבה ירקות טריים, דגים, גרעינים ואגוזים, שהם מקור מצוין לרכיבי תזונה חיוניים כמו ברזל, מגנזיום, אומגה 3 וויטמין D."

משקה ג'ינג'ר וחצי כריך גבינת חמד
בתמונה: משקה ג'ינג'ר, דבש וכורכום עם לימון וקינמון וחצי כריך גבינת חמד, 340 קלוריות, 26 גרם חלבונים, 32 גרם פחמימות, 2% שומן, שווה ערך ל- 45 דקות הליכה מהירה (7 קמ"ש) או 50 דקות אימון מחזורי

 

"הזמינות של מרכיבי התפריט מאפשרת יישום קל וללא פשרות, בעיקר העובדה שהוא מבוסס על שפע ירקות ופירות. הצלחת היישום תלויה בתכנון מראש - שילוב של הצטיידות מראש ותכנון רכישה של מזונות המתאימים לצרכינו." מסבירה וינשטיין.

השותפות בין רשת בתי הקפה ארומה ישראל ומכון וינגייט לבניית תפריט מאוזן לעוסקים בפעילות גופנית ובספורט, היתה טבעית. "היה לנו חשוב לבנות תפריט במיוחד למי שאין לו זמן להכין ועבור מי שמוצא את עצמו אוכל בחוץ ולא מעוניין, ובצדק, להתפשר. זה הוביל ליצירת תפריט ארומה וינגייט לעוסקים בפעילות גופנית וספורט."

סלט ארומה ומיץ גזר
 סלט ארומה, 2 פרוסות לחם קמח מלא ומיץ גזר, 645 קלוריות, 41 גרם חלבונים, 76 גרם פחמימות, 2% שומן, שווה ערך ל- 30 דקות ריצה (10 קמ"ש) או 60 דקות שחיה בעצימות בינונית

 

תפריט הספורטאים תוכנן עבור העוסקים בפעילות גופנית וספורט ונבנה על בסיס עקרון ההתאמה של רכיבי המנות לעצימות ומשך הפעילויות הגופנית השונות. המנות השונות מחולקת לפי רמת העצימות של האימון ובנויות בהתאם לפעילות הגופנית. המנות מבוססות רכיבים חיוניים לבנייה והתחדשות על מנת לסייע לגוף להתאושש אחרי אימון או להתכונן לקראת אימון.

בנוסף לתפריט הספורטאים קיימות מנות המסומנות בתו ווינגייט, על טהרת התזונה הים-תיכונית ומכילות קטניות או דגנים מלאים ולפחות 3 סוגי ירקות, הן עשירות בסיבים ומכילות שמנים חיוניים. מנות אלה מומלצות על ידי מומחי מכון ווינגייט לשמירה על אורח חיים בריא וגם לתזונה לפני האימון ואחריו. הערכים התזונתיים של כל מנה כתובים בתפריט ומאפשרים בחירה מושכלת של מנות לפי הערך התזונתי שלהן למי שרוצה לשמור על תזונה מאוזנת גם כשאוכלים בחוץ.

המנות בתפריט הספורטאים והמנות המסומנות בתו וינגייט, עשירות בחלבונים, ברזל ובמגנזיום וערכים תזונתיים חיוניים אחרים ונבנה מתוך מחשבה לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן תזונתית, בעיקר לעוסקים בפעילות גופנית וספורט. הלחמים בארומה ישראל, פרט ללחם הלבן, עשויים ממאה אחוז קמח מלא, כמו כן קיימים מספר סוגים של מיצים טריים, טבעיים וסחוטים במקום שניתן לתגבר בספירולינה. אומגה 3 ניתן לקבל ממנות המכילות דגים כגון טונה וסלמון וויטמין D במנות המכילות דגים וביצים.

כריך סביח ומיץ תפוזים וספירולינה

מיץ תפוזים וספירולינה עם כריך סביח, 690 קלוריות, 37 גרם חלבונים, 74 גרם פחמימות, 3% שומן, שווה ערך ל- 60 דקות ריצה (10 קמ"ש) או 60 דקות כדורעף חופים

 

"שיתוף הפעולה בין ארומה ומכון וינגייט הוא דוגמא למהפכה בתודעת הבריאות והתזונה הישראלית. אין שום סיבה שנוותר או נעגל פינות. יש ברירה וזה אפשרי, גם כחלק מסדר יום עמוס ולוחץ, שלרוב  נעמוד בו בהצלחה רבה יותר אם נקפיד על תזונה מאוזנת," מסכמת ויינשטיין.

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה