להפחית את הסיכון לסרטן השד

עוד לא נמצאה הדרך לשלוט בגורמים הגנטיים שמשפיעים על סרטן השד, אבל יש צעדים חשובים שבהם אנחנו יכולות לנקוט כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלה. מה לעשות, ומה לא?

26/10/2015
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

להפחית סיכוי לסרטן שד. האגודה למלחמה בסרטן אוקטובר 2015

מדי שנה, בחודש אוקטובר, מצוין חודש המודעות לסרטן השד. כך שגם אם חלילה שכחנו, המידע שזורם בחודש אוקטובר לא מאפשר לנו להתעלם. אנחנו חוזרות ולומדות על הבדיקות לגילוי מוקדם, ועד כמה חשוב להקפיד עליהן, מהם הטיפולים וכיצד הם מצילים את חייהן של אלפי נשים בישראל,  ומה אנחנו עוד יכולות לעשות למען בריאותנו אך חשוב לא פחות ללמוד כיצד ניתן להפחית את הסיכון לחלות.

ישנם גורמים רבים למחלה שפוגעת בעיקר בנשים, ועדיין לא כולם ידועים ומובנים. עם זאת, נראה שנשים מסוימות הן בעלות סיכון גבוה יחסית לחלות במחלה מאשר נשים אחרות: השכיחות לסרטן השד עולה ככל שעולה הגיל - כ-79% מהחולות המאובחנות, הינן בנות 50 ומעלה. ישנן נשים בסיכון שהן בעלות נטייה גנטית משפחתית, נשים שילדו בגיל מבוגר או לא ילדו מעולם, נשים שקיבלו את המחזור החודשי בגיל צעיר (לפני גיל 11) וחוו את גיל המעבר מאוחר יחסית (55). גם למוצא העדתי יש משמעות - בישראל, שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב ילידות הארץ, אמריקה הצפונית ואירופה, והשכיחות הנמוכה ביותר היא בקרב ילידות תימן. ואולם למרבה הצער והתסכול, בכל הגורמים הללו אין לנו דרך לשלוט, מלבד כמובן להיות מודעות לסיכון ולהמשיך להיבדק.

ואולם מתברר שישנם גורמים הקשורים לסגנון החיים שלנו, גורמים שאפשר למנועשניתן לשלוט בהם. בחודש דצמבר 2011 פרסמה הועדה מטעם המכון לרפואה (IOMבארצות הברית את מסקנותיה לגבי ההשפעות הסביבתיות על הופעת סרטן השד. הדו”ח שהתפרסם כלל מאות עמודים והכנתו ארכה כשנתיים. צוינו בו הוכחות מוצקות לכך ששינוי באורח החיים עשוי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

אז מה כדאי  לעשות – ומה כדאי שלא - על מנת להפחית את הסיכונים לחלות בסרטן השד? (על פי ההמלצות של האגודה למלחמה בסרטן)

 

לעשות - שמירה על משקל תקין: על פי המלצות האגודה למלחמה בסרטן ועל סמך מחקרים שנערכו בשנים האחרונות,  מסתמן קשר ברור בין הגברת הסיכון למחלה לבין השמנת יתר. כמו כן, נמצא כי הפחתת הסיכון לחלות בסרטן השד בזכות הפחתה במשקל, משמעותית בעיקר לאחר גיל המעבר.

לא לעשות - תזונה עתירת קלוריות: מומלץ לא לצרוך מזונות עם ערך שומנים גבוה וקלוריות עודפות. ההמלצה היא לאכול מזון בריא ומגוון, תוך העדפה למזון ממקור צמחי.  מומלץ לצרוך 5 או יותר מנות מגוונות של ירקות ופירות ביום, ולהעדיף דגנים מלאים כגון חיטה מלאה על פני חיטה מעובדת. כמו כן, יש להפחית בסוכרים ובשומן מן החי.

לא לעשותשתיית אלכוהול: ההמלצה היא להגביל צריכה של אלכוהול, הגם שידוע כי צריכה מתונה של אלכוהול עשויה למנוע מחלות לב וכלי דם. הכמות המומלצת היא עד מנה אחת ליום, כאשר מנה יומית מוגדרת כפחית או בקבוק בירה (330 מ"ל), כוס יין (200 מ"ל) או כוסית משקה חריף (30-40 מ"ל).

לא לעשות – עישון: ההמלצה היא להימנע לחלוטין מעישון, משימוש במוצרי טבק אחרים ומשהייה בסביבה של מעשנים (עישון מיד שניה מסוכן גם הוא).

להפחית סיכוי לסרטן שד. האגודה למלחמה בסרטן אוקטובר 2015

לעשות – פעילות גופנית: "אחת ההמלצות החשובות ביותר שיש היא בנוגע לפעילות גופנית, שהוכחה כמפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן בכלל ובסרטן השד בפרט. מדובר על המלצה שמבוססת על מחקרים רבים שקשרו פעילות גופנית עם יתרונות בריאותיים, גופניים וריגשיים. גם בקרב חולות סרטן השד נחקרה רבות השפעת הפעילות הגופנית בשנים האחרונות, ונמצאה בעלת יתרונות מבחינת בריאות רגשית וגופנית ואפילו כמפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בקרב מחלימות. על כן, משנת 2007 האגודה למלחמה בסרטן יזמה פרוייקט המעודד ומדריך חולים ומחלימים להשתתף בתכנית  'צעדים לאיכות חיים'", מסבירה ליויה כסלו, אחות ראשית באגודה למלחמה בסרטן.

פעילות גופנית בקרב חולות ומחלימות

"מטרת התכנית היא להדריך נשים על היתרונות של ביצוע פעילות גופנית וגם לתת הדרכה איך ומה לעשות. התוכנית עוקבת אחרי הנשים המשתתפות בה ומעודדת נשים להצטרף למסגרת של פעילות גופנית, בהן האגודה תומכת, שמופעלות על ידי פיזיותרפיסטים כמעט בכל המחלקות האונקולוגיות וההמטולוגיות במרכזים הרפואיים בארץ, במימון האגודה למלחמה בסרטן. אנחנו מזמינים את החולות והחולים, ביחד עם המלווים שלהם, לבצע פעילות גופנית בעזרת כדורים וגומיות, תוך כדי ישיבה או עמידה, במהלך ההמתנה לקבלת הטיפולים ומדריכים אותם כיצד להמשיך ולבצע את הפעילות בבית, כחלק מאורח החיים מחיי היומיום. כל משתתף מקבל גם חוברת הסבר".

בנוסף, כסלו ממליצה להטמיע פעילות גופנית כחלק מאורח החיים בריא בקרב נשים בריאות, וכחלק מהשגרה: לעלות במדרגות במקום במעלית, להסתובב ברגל, לחנות רחוק מהיעד כדי לצעוד ולקיים אורח חיים פעיל ולא יושבני.

"לא צריך לעשות פעילות גופנית מאומצת, מספיק להסתובב בחוץ 10 דקות מדי יום, בנחת. פעילות גופנית מקלה על התשישות ממנה סובלות החולות בשלב הטיפולים, ויש גם עדויות שפעילות גופנית עשויה להקטין את הסיכון לחזרת המחלה, אצל מי שהבריאה", מסכמת כסלו.

*************

באגודה למלחמה בסרטן חוברות מתכונים, המבוססים על ההמלצות התזונתיות: "בריא וטעים", "בריאות בצבעים" ו"מתכוני שף" וכן חוברות העוסקות באורח חיים בריא ומניעת סרטן "היי פעילה יותר היום כי להבטיח את בריאותך" ו"לבחור בריא", "מניעה ואיבחון מוקדם של סרטן השד". לקבלתן ללא תשלום ניתן לפנות ללא תשלום לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן בטל': 1-800-599-995




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה