להעיף את גדעון סער

עידן לנדו מהבלוג "לא למות טיפש", באיגרת קשה לשר החינוך: "אתה אוהב להשתין בחצר של הבניין שאתה עובד בו, מר סער? אז למה אתה חושב שילדים בני 9 אוהבים את זה?"

04/03/2012
בחדשות קבלו עדכונים מבחדשות
  • RSS
» שר החינוך הגרוע בתולדות המדינה? סער (gettyimages)

>> מתוך לא למות טיפש, הבלוג של עידן לנדו

גדעון סער הוא כנראה שר החינוך הגרוע בתולדות המדינה. אני יודע שחשבתי שלימור לבנת היתה הכי גרועה; טעיתי. אני יודע גם ששר או שרת החינוך הבאים יהיו עוד יותר גרועים מסער, למרות ששכלי כבר לא יוכל להשיג דרגה כזאת של אי-כשירות שלטונית; סחרחורת תוקפת אותי כשאני מנסה לדמיין שר חינוך גרוע יותר מסער. על כן אני מעדיף להתרכז בהווה. אני מבין שיש משהו קטנוני בהתרכזות בנושא זניח ושולי כל כך – מערכת החינוך. אני מבין שלאור המלחמה הגרעינית הצפויה עם איראן, לאור כניסתו של יאיר ("אני תומך תמיד בעמדת מערכת הביטחון") לפיד לפוליטיקה, לאור פרישתו של יעקב אילון מערוץ 10, יש משהו פאתטי ונלעג בהתעקשות שלי לדבר על גגות שקורסים בבתי ספר ועל הורים שלא יוכלו לממן השנה גן לילדיהם. פאתטיים, נלעגים, שוליים, מיותרים – כאלה הם חיינו, האזרחים, למרגלות השלטון ותועפות הנצח שלו.

ובכל זאת.

בכל זאת, בתוך השלולית הקטנונית הזאת, יש לי נקודה קטנונית להעביר: גדעון סער צריך לעוף. מחר, היום, אתמול – רק להרחיק את האיש הרע הזה, שתחת הנהגתו מתפוררת מערכת החינוך, נכתשים המורים, כורעים ההורים, מיטמטמים התלמידים.

הנה 14 סיבות שבגללן סער צריך לעוף. מרביתן מספיק חמורות כדי להצדיק זאת בפני עצמן, ללא תוספת כלשהי. כמעט כולן לקוחות מחדשות החודשיים האחרונים. ושימו לב: כולן נעוצות בדברים שסער לא עושה, לא בדברים שהוא עושה. על הדברים שהוא עושה כולנו קוראים בחדשות; אין להם דבר וחצי דבר עם הצלת מערכת החינוך. את תפקידו הבסיסי כשר חינוך סער הפקיר לחלוטין לטובת פעילותו כקומיסר חינוך.

1. 5,000 תלמידי בתי ספר בלקיה שובתים במחאה על תנאי לימוד בלתי נסבלים: חלונות שבורים, כיתות לא מחוממות, שירותים הרוסים, בחצי מהכיתות אין חשמל, ביוב פתוח בחצר בית הספר, אין דיו להדפיס תעודות. ביישוב ואדי אל-נאעם התלמידים משתינים בחצר (התלמידות הפסיקו להגיע לבית ספר מסיבה זו), ותשתיות החשמל והמים הרוסות.

2. בארץ חסרים 2,500 גני ילדים, עבור 80 אלף ילדים, על מנת ליישם במלואו את חוק חינוך חינם לגילאי 3-4. בשנה הקרובה ייבנו רק 1,000 גנים. עקב מחסור בגננות, משרד החינוך יגייס סטודנטיות לחינוך וגם גננות בגימלאות לניהול גנים, מהלך שמעורר ביקורת רבה. עקב מצוקת הגנים העירוניים, אלפי הורים נאלצים לרשום את ילדיהם לגנים פרטיים. אך הגנים הפרטיים הגבילו לעת עתה את ההרשמה לילדים מתחת לגיל 3 שחוק חינוך חינם אינו חל עליהם. התוצאה הצפויה היא שלקראת סוף הקיץ יגלו הורים לילדים בני 3-4 שאין להם שום סידור – לא גן עירוני (כי אין מספיק) ולא גן פרטי (כי הוא כבר יהיה מלא עד אפס מקום).

3. ליקויי בטיחות חמורים בבתי ספר: ברחובות קרסה תקרת בית ספר שלוש פעמים, בג'סר א-זרקא קרס גגון בבית ספר על ילד ופצע אותו קשות, ביישוב אל-עזמה מושבתים 12 גני ילדים בשל סכנות בטיחות.

4. בית הספר המיוחד ללקויות למידה "הבית של תמר" עומד בפני סכנת סגירה. המורים שובתים במחאה על הלנת שכר ופיטורים בניגוד להסכמים עימם, ועד ההורים מתנגד לתשלומים היקרים, ומשרד החינוך עומד מנגד.

5. 37 ילדים מחמולת אבו-לבדה שמתגוררים צמוד למחנה צריפין עושים את דרכם יום יום לבית הספר בדרך מפרכת שאורכת שעתיים (צעידה בשבילי בוץ, אוטובוס על חשבונם) עד לגן ולבית הספר שברמלה. ביניהם – ילדה בת 3. המועצה האזורית עמק לוד מסרבת לספק להם שירותי הסעה למוסדות החינוך, בניגוד לחובתה על פי תקנות חוק חינוך חינם.

6. כ-40 אלף מתוך 80 אלף התלמידים במזרח ירושלים אינם מוצאים מקומם במערכת החינוך הממלכתית, ונאלצים להיקלט במוסדות פרטיים או להיפלט לרחוב. במשך שנים המדינה מזניחה את חובתה לבנות בתי ספר לתלמידים הערבים; במשך עשור נבנו רק 300 כיתות בכל מזרח העיר.

7. רק אחד מ-200 תלמידים בישראל (כלומר, בפועל, שיעור אפסי) נחשף לתורת האבולוציה של דארווין במהלך לימודי הביולוגיה בתיכון. מורים, מנהלים, ומפקחים במשרד החינוך מעדיפים להימנע מהנושא בשל "רגישותו הדתית".

8. יותר ממחצית ממוסדות החינוך במגזר היהודי גובים תשלומי הורים הגבוהים מן המותר בחוק. מערכת תשלומי ההורים יצרה, בתוך החינוך הממלכתי, פערים עצומים בין מי שיש להם למי שאין להם – לפעמים באותו בית ספר עצמו. מגמות שלמות בתיכונים ציבוריים עברו הפרטה וממומנות באמצעות תשלומי הורים.

9. מאות מורות בכפר סבא מסרבות להחתים שעון כחלק מהסכם "אופק חדש". יותר מ-6,000 מורים חתמו על עצומה נגד הדרישה להחתים שעון, שאיננה משקפת את הזמן וההשקעה בחובות ההוראה שמתבצעים בבית, מחוץ לכתלי בית הספר.

10.משרד החינוך אינו אוסף נתונים על העסקת מורי קבלן, אינו מנהל בקרה ואינו אוכף את מדיניותו המוצהרת לצמצום העסקה קבלנית של מורים – כך מגלה מסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת. מאות תכניות לימודים חיצוניות מועברות בבתי הספר ללא כל פיקוח אפקטיבי.

11. מאות מורי קבלן בתכנית היל"ה (להחזרת בני נוער בעל רקע עברייני, או קורבנות לפגיעה פיזית ומינית, אל מערכת החינוך) שובתים במחאה על העסקה קבלנית ונצלנית, פיטורים תכופים וחוסר ביטחון תעסוקתי. משרד החינוך מתנער מאחריותו (לשם כך בדיוק התכנית הופרטה).

12. 24 מכללות לחינוך בארץ (שמכשירות אלפי מורות וגננות) נמצאות על סף קריסה עקב קיצוצים תקציביים. משרד החינוך הבטיח להעביר להן 40 מליון שקל לפני יותר משנתיים – ומאז דבר לא קרה.

13. הסגל האקדמי הזוטר יפתח בשביתה ללא הגבלת זמן עם תחילת סמסטר ב', בעוד כשבועיים, במחאה על תנאי שכר ירודים והעסקה קבלנית.

14. בימים אלה ממש, בעצם המאבק נגד העסקה קבלנית בכלל ומורי קבלן בפרט, מכין משרד החינוך מכרז ענק לתוספת של עוד אלפי מורי קבלן (תודה ליוסי לוס על התזכורת). מורים אלה ישמשו להשלמת שעות ההוראה במסגרת יום לימודים ארוך (לגילאי 3-9), תכנית שתיפרס על 5 שנים, כהמלצת דו"ח טרכטנברג. בכך תחדור תופעת מורי הקבלן, שעד כה היתה מוכרת בעיקר בתיכונים, גם לבתי הספר היסודיים. משרד החינוך משתמש בדו"ח טרכטנברג, שמלכתחילה היה רחוק מלספק את דרישות המחאה החברתית, כדי לחתור תחת מטרותיה, ולהעמיק את חרפת עובדי הקבלן במדינה.

* * *

מר סער,

כמובן שלא כל הבעיות האלה נוצרו בקדנציה שלך; אבל זה לא תירוץ, רוב הבעיות במערכות הציבוריות בישראל הן בעיות עומק, שמלוות אותנו שנים ארוכות. בקדנציה שלך הן רק החריפו מאד; שר חינוך עם יושרה מינימלית היה לוקח את זה לתשומת ליבו ומנסה לעשות משהו כדי לעצור את ההתפוררות. מערכת החינוך נמצאת בקריסה מתמשכת; מה שנדרש לפני הכל זה פעולות הצלה. אתה ניגשת לתפקידך לא כמגיש עזרה ראשונה, כראוי לזמן ולמקום הנוכחיים, אלא כלהקת מעודדות.

מה עשית בזמן שאלפי ילדים מסתובבים ברחובות ללא מסגרת חינוכית ממלכתית? שלחת את אלה שכן זכו למסגרת כזאת לסיורים ב"עיר דוד" של עמותת אלע"ד, אתר של גזל ונישול במסווה של מחקר ארכיאולוגי. מה עשית בזמן שעמותות פרטיות השתלטו על כל חלקה טובה בחינוך הציבורי? שלחת תלמידים לסייר בחברון, לראות את שגשוגה של כנופיית יהודים אלימה, ומבלי לראות אף אחד מן הנתינים הכבושים הנאנקים תחת רגליה. מה עשית בזמן שהכיתות מתפוצצות מתלמידים, שהתשתיות נרקבות, שאין שירותים הגונים בבתי הספר? שלחת תלמידים לאמץ חלקות קבר של חללים. אולי זאת הסיבה שאתה מקדיש כל כך הרבה משאבים לעידוד הגיוס לצה"ל; התלמידים של היום הם החללים של מחר.

אתה אוהב להשתין בחצר של הבניין שאתה עובד בו, מר סער? אתה אוהב לעבוד בחורף במשרד עם חלונות שבורים, בלי חימום? ניסית פעם? לא? אז למה אתה חושב שילדים בני 9 ו-10 אוהבים את זה? כנראה שאתה לא סופר אותם. את הבת שלך הרי שלחת לבית ספר לטבע, שתקבל יחס אחר. שלא תזכה לראות בעיניה את החורבן שעליו אתה מנצח.

מעלת בתפקידך הבסיסי, הפשוט והחיוני מכל : לדאוג שלכל ילד בישראל יימצא מקום בכיתת לימוד ראויה (לא יותר מ-30 תלמידים), עם גג בטוח מעל ראשו, עם חשמל ומים זורמים בבית הספר.  מה אתה מקשקש על ציונות כשלא הצלחת לספק אפילו את זה? אם יש משהו שהציונים הראשונים היו טובים בו זה היה עשייה ובנייה; איפה אתה ואיפה הם.

אתה נצר לשושלת רביזיוניסטית מפוארת, מר סער. כמו כל הרביזיוניסטים הקלאסיים, אתה נפעם הרבה יותר מרטוריקה נשגבת מאשר מעשייה אפורה; לדידך הפוליטיקה מתמצית בהכרזות סוחפות-המונים. מה לך ולתיקון המציאות, מה לך ולדאגה פרטנית לצרכים הממשיים של תלמידי ישראל. קטן עליך לבנות עוד כיתות לימוד, קטן עליך להגן על אלפי מורים מן החוץ באוניברסיטאות, עבדי הוראה מודרניים.

אתה – הנצח בוקע מגרונך. אבות האומה, אדמה קדושה, ציונות. בזה אתה מבין. מפעם לפעם אתה פוער עיני עגל: איך זה שבמבחני חינוך בינלאומיים תלמידי ישראל יוצאים שוב ושוב בתחתית הטבלה של המדינות המפותחות? מה, עוד שעות ציונות ועוד שעות אהבת מולדת ועוד שעות הכנה לצה"ל לא מייצרות תלמידים טובים יותר?

לך. חזור לחברים שלך ב"אם תרצו", כתוב ניירות עמדה למכון לאסטרטגיה ציונית, לך תהיה דובר היישוב היהודי בחברון, בהר ברכה, בחוות מעון, לך תדריך קבוצות נוער בפרוייקט "תגלית". עזוב אותנו באמא'שך. לך לך לדרכך. רק תעוף לנו כבר מהחינוך, תן לילדים שלנו סיכוי לצלוח את בית הספר בגוף ונפש בריאים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה