להיפטר מהבטן, ולא בשביל הביקיני

לקראת שבוע המודעות ללחץ דם שיחל ב-14.5, יצאנו לבדוק מה צריך להדליק אצלנו נורה אדומה,מדוע השמנה בטנית מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה ומה אפשר לעשות כדי להוריד את המדדים

14/05/2015
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

לחץ דם הרוצח השקט (צילום: שאטרסטוק)

השומן שמצטבר באזור הבטן נחשב למפגע אסתטי שלא קל להיפטר ממנו, אבל יש עוד סיבה, אפילו יותר חשובה מהלוק, להילחם בעודף משקל - יתר לחץ דם. השמנת יתר עלולה לגרום לסיבוכים שונים כגון: סוכרת, תסמונת דום נשימה, דלקת פרקים, פגיעה בתפקודי כליות ועוד, אבל אחד הסיכונים המשעותיים ביותר הוא הסיכון ליתר לחץ דם. נתון זה נוגע במיוחד למי שנוטה להשמנה במרכז הגוף - השמנה בטנית מסביר ד"ר אדוארדו פודחרני, יועץ נפרולוגיה ויתר לחץ-דם, בשרותי בריאות כללית, וחבר הנהלת החברה הישראלית ליתר לחץ-דם.

השמנה בטנית או מרכזית היא השמנה המרוכזת באיזור הבטן, והיא אופיינית לגברים, אך גם לנשים בעיקר בגיל המעבר. ניתן לבדוק האם אתם סובלים מהשמנה בטנית בקלות,על ידי מדידת היקף המותניים: לגברים היקף של עד 102 ס"מ נחשב תקין, ואילו לנשים היקף של עד 88 ס"מ נחשב תקין.

-מדוע השמנה בטנית מעלה את הסיכון ללקות ביתר לחץ דם?

ד"ר פודחרני: "השמנה בטנית נקשרה בשורה של מחקרים לתחלואים שונים וחוסר איזון של מערכות הגוף למשל- ייצור מוגבר של הורמון הרעב לפטין, לחץ מוגבר על הכליות שעלול לגרום לעליה בנפח נוזלי הדם, ייצור מוגבר של חומרי דלקת סביב רקמות תאי השומן, דום נשימה ועוד. שילוב של גורמים אלה ונוספים מייצרים עומס על הגוף המתבטא בלחץ דם גבוה".

עד היום התקיימה הנחה שנשים עד גיל 50 מוגנת ממחלות קרדיו-וסקולריות בזכות האסטרוגן, ובאמת עד גיל 50 יתר לחץ דם נפוץ הרבה יותר אצל גברים. בגיל 50 הסטטיסטיקה דומה, וגברים ונשים סובלים מיתר לחץ דם באותה מידה.

השמנה מסוכנת: לחץ דם (צילום: שאטסרטוק)

כיצד ניתן לזהות יתר לחץ דם?

איריס מעין כהן, רוקחת סופר-פארם האר"י בנתניה מסבירה: "יתר לחץ דם נקרא בעגה הלא מקצועית 'הרוצח השקט', כי בלי הרבה רעש ובלי תסמינים מיוחדים שניתן לזהות, הוא עלול להתפתח ולסכן ולהוביל את הסובלים ממנו עד למצבים קיצוניים כמו אי ספיקת לב ולפגיעה באיברים חיוניים נוספים כמו הכליות והמוח. לצערנו, נשים אינן מודעות מספיק לתסמינים כמו עלפון, סחרחורות, כאבי ראש ועוד שקשורים ליתר לחץ דם. הבעיה היא, בין היתר, שתסמינים מהסוג הזה יכולים באותה מידה להצביע על בעיות בריאותיות אחרות. ההמלצה היא כמובן לעשות בדיקות תקופתיות ובטח ובטח להקפיד עליהן אם התסמינים האלו מוכרים לך".

מדידה אחת בשנה, זה מה שצריך על מנת לעקוב ולוודא שערכי לחץ הדם שלנו תקינים. בדיקה לאיתור לחץ דם גבוה היא קלה ופשוטה, ויותר מכך- מצילה חיים. השבוע (14.5-21.5), יתקיים שבוע המודעות ליתר לחץ דם בישראל, בבתי החולים הגדולים יוצבו מכונות לבדיקה עצמית של לחץ הדם, ובסניפי סופר פארם יוענקו הנחות משמעותיות על ציוד לבדיקת לחץ דם, כמו כן יחולקו עלוני מידע על התופעה ועל החשיבות שבמודעות.

"כיום ניתן לרכוש מכשירים ביתיים לבדיקת לחץ דם בכל בית מרקחת כמעט והם אמינים ולא יקרים במיוחד", מציינת כהן. "את לחץ הדם חשוב למדוד בזמן רגיעה, אחרי עשר דקות ללא פעילות ולא להגיע הביתה וישר לרוץ למכשיר".

 אל תיקחו את הדרך הקלה

השמנת יתר הפכה למגפה בשלוש העשורים האחרונים. כמות האנשים הבוגרים עם עודף משקל והשמנת יתר מגיעה כעת ליותר מ-1.4 מיליארד ברחבי העולם. בארצות הברית -36% סובלים מהשמנת יתר ולמעלה מ60% מהאוכלוסיה סובלים מהשמנה. בישראל, לשמחתנו, המספרים נמוכים בהרבה: רק15.7% מהאוכלוסייה, ללא הבדל משמעותי בין גברים לנשים.

דרגת השמנה מוגדרת לפי ערך ה-BMI (ראשי התיבות של body mass index), שהוא היחס בין משקל הגוף בק"ג וגובה הגוף בס"מ. אנשים עם BMI מעל 40 נחשבים לכאלה שסובלים מהשמנת יתר חמורה והם עלולים לחיות בממוצע 8-10 שנים פחות מאנשים עם משקל תקין. מה יכולה לעשות מי שסובלת מלחץ דם גבוה ומהשמנה בטנית?

"ההמלצה הראשונה היא כמובן לרדת במשקל, ולשמור על מדדי BMI תקינים", מציינת ד"ר יונית מרקוס, אחראית המרפאה ליתר לחץ דם באיכלוב וחברת הנהלת החברה הישראלית ליל"ד.

בנוסף, מומלץ לצמצם את צריכת המלח לכמות של עד כפית ליום, ולהקפיד לא לצרוך מוצרי מזון עתירי נתרן. מבחינה תזונתית, העשירו את התזונה שלכם בפירות ירקות וירקות ירוקים התורמים לגוף אשלגן ומגנזיום החיוניים לשיפור תפקודי הגוף והורדת לחץ הדם, כמו כן, מחקרים מצאו כי גם תזונה עשירה בסידן ובאומגה 3 תרמו לשיפור מדדי לחץ דם גבוה", מסכמת ד"ר מרקוס

כהן: "לפעילות ספורטיבית יש המון משמעות במקרה הזה. אני ממליצה בחום לעשות פעילות כמה פעמים בשבוע, כשאפשר אפילו להסתפק בהליכות של כמה קילומטרים בכל פעם כדי להזרים את הדם בגוף". ואילו ד"ר מרקוס מחדדת, "מומלץ לבחור בפעילות גופנית בעצימות בינונית כמו הליכה של חצי שעה, בתדירות של חמש פעמים, או פעילות בעצימות גבוה כמו עשרים דקות ריצה בתדירות של שלוש פעמים בשבוע. מחקרים מוכיחים כי שיפור סיבולת לב ריאה מפעילות אירובית, משפר גם את לחץ הדם"

ריצה ללחץ דם

כהן מוסיפה גם שחשוב לשמור על האיזון של לחץ הדם לאורך כל היממה. לדבריה, בשנים האחרונות הטיפול התרופתי התקדם, וכיום אפשר למצוא תרופות ייעודיות המשלבות שני מנגנונים של פעולה ומפשטות את הטיפול במחלה כך שהחולים לא שוכחים ליטול את התרופות במועדן.

"חשוב גם לומר לנשים מעל גיל 50 - כאלה שלא מטופלות הורמונאלית- לשקול ליטול תוספים כגון מולטי-ויטמין, המכילים תמציות צמחים שמחקים אסטרוגן, וגם נוגדי חימצון", אומרת כהן. "זה טוב לעור ומסייע לשמירה על פעילות שריר הלב ולאיזון הכולסטרול".

שבוע המודעות ליתר לחץ דם בישראל מתקיים בין התאריכים 14.5 עד 21.5 בסניפי סופר פארם ינתנו הנחות משמעותיות על מכשירים למדידת לחץ דם ויחולקו עלוני מידע בנושא.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה