להיות מכשפה וגם נסיכה

פמיניזם מהיסודי: בי"ס בת"א הכניס למערך הלימודים של ילדי כיתות ד'-ו' שיעורי מגדר, ראיון עם ההוגה והתלמידות

24/04/2012
אביבית משמרי קבלו עדכונים מאביבית משמרי
  • RSS
» אילאיל קופלר

מכשפות עמדו במרכזן של עבודות החקר האחרונות שהתבקשו להגיש תלמידות כיתה ד' בשיעור הקרוי "נשים משנות עולם". העבודה של ליאור, למשל, עסקה בשאלה מדוע אנשים שנאו את המכשפות ("הן היו שונות, ויותר חכמות מאחרים, ולכן חשדו בהן", היא מספרת). ליה חקרה את דמות המכשפה הרעה ב"קוסם מארץ עוץ". יערה - את פרשת ציד המכשפות בעיירה סיילם. תמר חיפשה באינטרנט ובספרים דמויות ותמונות של מכשפות, אספה אותן ובדקה את הייצוגים שלהן. ואילו העבודה של גבריאלה עסקה בשיקויים שונים שהכינו המכשפות.

השיעור התקדימי הזה, שנושאו פמיניזם ומגדר, מתקיים זה השנה השנייה בבית הספר הפתוח-דמוקרטי "קהילה" בתל אביב (גילוי נאות: בו לומד בני). הרעיון היה של אילאיל קופלר, חונכת ומורה בבית הספר, שגם מעבירה את השיעורים. "זה נושא שלמדתי באוניברסיטה, ואין סיבה שלא ילמדו אותו כבר בגיל הזה", היא אומרת.

בשנה שעברה התקיים השיעור בקבוצה רב-גילאית מגוונת מאוד (כיתות ג'-ח') וכלל כ-30 בנות ו-2 בנים (כאמור, זה היה שיעור בחירה, כמו רוב תכני בית הספר). בין הנושאים שנלמדו אז: ההיסטוריה של המהפכה הפמיניסטית, זרמים שונים בחשיבה הפמיניסטית ועוד. בסוף השנה, מספרת קופלר, הרגישה שעדיף להפריד את הקבוצה הלומדת לשתי קבוצות גיל, והשנה מתקיים השיעור בנפרד לתלמידי יסודי (ד'-ו') ולנוער (ז'-ט').

לקופלר ידוע על שיעורי פמיניזם ומגדר המתקיימים בבתי ספר אחרים בארץ, אך מיועדים לתלמידי חטיבת הביניים. השיעור שלה הוא ה"צעיר" ביותר.

הבנים עדיין בחוץ

ישבתי לשיחה עם קופלר ועם חמש מתלמידותיה, בנות ד'-ה'.

ש: מה זה פמיניזם? למה זה טוב?

גבריאלה: "זכויות של נשים. לא תמיד היה ברור שיש להן".

ליה: "היו לנשים זכויות מסוימות, אבל לא שוויון כמו הגברים".

ש: מה נותן לכן השיעור?

גבריאלה: "אפשר ללמוד ממנו המון דברים על מה שקרה פעם לפני שנולדנו".

יערה: "אני חושבת לפעמים, איך זה יכול להיות הגיוני שכך עשו לנשים פעם".

ליה: "יש ספר שנקרא 'איך להיות נסיכה' וזה הספר הכי לא פמיניסטית בעולם. יש שם קללות שרק אותן מותר לנסיכה להגיד. מלמדים אותן איך להיות נסיכה מגונדרת. לא מדברים על זה שאפשר להיות גם מכשפה וגם נסיכה".

השנה עסקו השיעורים, בין היתר, בגיבורות היסטוריות כמו אמה גולדמן, במכשפות כאמור ובארגוני נשים - ליה מספרת שעבודת החקר האחרונה שעשתה עסקה בנושא ויצ"ו. נושא נוסף שנלמד היה הספר "שש גיבורות גדולות", וכל אחת התבקשה לבחור גיבורה אחת ולבדוק את התנהלותה מבחינה פמיניסטית.

כאשר עסקו באגדה של "בת הים הקטנה", התבקשו לסמן במארקר את המקומות הלא-פמיניסטיים בתכונות ובהתנהלות הגיבורה, והבנות מספרות כמעט חצי מהסיפור היה מסומן לבסוף.

ליאור: "כל אחת היתה צריכה לבחור אגדה ולשנות אותה - למשל בחרתי בסיפור סינדרלה וכתבתי על סינדרלה מגניבה כזאת, שבכלל לא רוצה ללכת לנשף ולא מעוניינת בנסיך, כי הוא כזה חננה".

ש: אילאיל, מעבר לפמיניזם - איך ניגשים ללימוד נושא המגדר בגיל כזה?

קופלר: "עסקנו על קצה המזלג בהגדרות של מגדר, ציירנו את קו הרצף שבין "גבריות" ו"נשיות", כולל למשל וכל אחת מיקמה עליו את עצמה - ואת אמא שלה".

ש: האם משמעותית העובדה שהשנה אין בנים בשיעור?

קופלר: "בשנה שעברה זה בהחלט העלה שאלות. לפעמים הם קצת תהו מה הם עושים בשיעור הזה, לפעמים התמרמרו... בעיניי מאוד משמעותי לשלב בנים בשיעור פמיניזם ומגדר. אבל בגילאים האלה הייתי רוצה יותר לראות שהבנים מדברים על הנושא בקבוצות של בנים בלבד. למשל, בשנה שעברה, ביום האישה, העברנו סדנת פמיניזם לבנים מחטיבת הביניים.

ש: את מרגישה השפעה של השיעור על המשתתפות?

"לא ברמה המיידית, אבל זה ודאי יוצר אווירה כלשהי בבית הספר. למשל, יש בנות שהקימו קבוצת כדורגל, והן מקבלות תמיכה וייעוץ".

את מתייחסת לאירועים אקטואלים?

מתייחסת לאירועי שעה אקטואלים, אבל אני כן מעודדת ילדות להביא אירועים בחדשות, לדבר על דברים שקרו. יש לי תוכניות לשנה הבאה להתעסק יותר באקטואליה בנושא הזה, אבל חשוב לי לחשוף אותן לתחילת המהפכה הפמיניסטית ומה שקרה לאורך השנים.

ש: מנהלת בית הספר, דינה רמות, מה עמד מאחורי ההחלטה לשלב לימודי פמיניזם ומגדר בבית הספר מגיל צעיר שכזה?

רמות: "מגדר מלווה את הילדים מרגע שאנו 'חושבים' עליהם. כאשר ההורים מדמיינים שיש להם בן/בת הם מתכווננים בצורות שונות למגדר של הילד/ה. החברה מורישה מורשת ענפה של התנהגויות, תגובות, פעולות וגישות לכל ילד/ילדה בהתאם למגדר שלהם.

"הכוונה בשילוב לימודי מגדר היתה לעורר מודעות, רגישות, פתיחות... ולצייד את הילדים בארגז של ידע וחשיבה ביקורתית. אין כאן הכוונה לגיל מסוים, ויש קורסים שפתוחים לצעירים ולבוגרים. בכל קבוצה, התכנים מותאמים לגיל לשלבי ההתפתחות, לרמת הקריאה וליכולת ההתמודדות המתאימה לגיל".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה