לא צריכה חטיפים ל''נשים בלבד''

''אני כאישה וכצרכנית לא רק בעד פירורים אלא ממש מכורה אליהם ולא מתכוונת בשום מחיר לוותר עליהם", חורצת שגית פסטמן בעקבות תחקיר שחשף שנשים מעדיפות חטיפים שלא מרעישים ומתפוררים

18/02/2018
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • בדואר
  • RSS

אם עד לפני כמה ימים מישהו היה שואל אותי אם כאישה אני בעד או נגד פירורים, הייתי חושבת שהוא מחורפן לגמרי. פירורים זה לא משהו שאנחנו מתעסקים איתו בשוטף. הם פשוט שם בתחתית שקית החטיפים או פזורים על גבי צלחת העוגיות, מחכים לתורם כדי לתת הדרן אחרון בהחלט.        אבל באופן מפתיע ידיעה במדור הכלכלי בעיתון גרמה לי לרצות לקפוץ ולהצהיר שכן, אני כאישה וכצרכנית לא רק בעד פירורים אלא ממש מכורה אליהם ולא מתכוונת בשום מחיר לוותר עליהם.

הידיעה המדוברת קשורה להחלטה של חברת פפסיקו להשיק בקרוב קו חטיפים אקסקלוסיבי לנשים. לדברי מנכ"לית החברה, אינדרה נואי, הסיבה לפיתוח קו מוצרים על בסיס מגדרי הוא תוצאה של תחקיר מצד החברה לפיו נשים מעדיפות חטיפים שלא מרעישים יותר מידי כשאוכלים אותם, ושלא משאירים את הידיים דביקות. היא מוסיפה ומבהירה על פי הפרסומים ש"נשים היו רוצות לעשות דברים כמו גברים אבל בפועל הן לא. הן לא אוהבות ללעוס בקולי קולות בפומבי, לא ללקק את האצבעות בהפגנתיות ולא לשפוך את שברי החטיפים שבסוף השקית לתוך פיהן".

בשנה שבו קמפיין METOO# צבר תאוצה וממדים חסרי תקדים, הדיון בגזירת החטיפים אולי נראה לכאורה שולי אבל הוא בהחלט לא כזה. למעשה, הוא דווקא מוכיח שעם כל הכבוד לסוגיות דרמטיות כמו הטרדות מיניות, חשוב לא פחות כחלק מהמאבק הפמיניסטי לקחת בחשבון גם סוגיות רחבות יותר, שנראות אולי תמימות במבט ראשון אך הן בהחלט לא כאלה. לכאורה התעסקות במיתוג של חטיפים נראית אזוטרית אבל ההפך הוא הנכון.

דוריטוס צילום:  Yulia von Eisenstein שאטרסטוק

הציטוט של נואי נותן תוקף לקו המחשבה לפיו זה פחות לגיטימי מצד נשים להביע הנאה פומבית מאוכל וחלילה להרשות לעצמן להיתפס בציבור כשהן מלקקות אצבעות דביקות ועוד בהפגנתיות. ההתנהגות שנוי מזהה כראויה לנשים היא לא יותר מאשר תלויות חינוך מגדרי, וכשפפסיקו מחליטה להשיק קו חטיפים 'נשי' נטול קראנצ'יות ופירורים, היא בעצם מבקשת לחנך אותנו הנשים להתנהג באופן ממוגדר, ובמקרה הספציפי הזה להישאר נקיות, מופנמות ושקטות וזה כמובן בעייתי. מאוד.

מה שיותר בעייתי היא האמירה העקרונית של נואי לפיה "נשים היו רוצות לעשות דברים כמו גברים אבל בפועל הן לא". זאת אמירה שאם מקצינים אותה שומטת את היסודות של התנועה הפמיניסטית כולה, ומציגה אותה כסוג של העמדת פנים גדולה מצידו של המין הנשי. זה עצוב במיוחד שאמירה כזאת מגיעה ממנכ"לית של אחת מחברות המזון הגדולות בעולם, שמין הסתם הצליחה לשבור את תקרת הזכוכית ולהגיע לעמדת ניהול בכירה אך ורק בזכות מאבק פמיניסטי עיקש וארוך.

אז גברת נואי היקרה, זה טבעי לרצות להגדיל את נתח השוק של החברה שבראשה את עומדת. בסופו של דבר מדובר פה בעסקים. אבל צריך לשים לב שבמקרה הזה באופן מיוחד יש השלכות גורפות מעבר לשורת הרווח. עם כל הכבוד, אני אוותר על קו המוצרים המפונפן לנשים ואשמור אמונים לחטיפים הפריכים והדביקים. יחי הפירורים!

 אישה אוכלת חטיף פריך (צילום: שאטרסטוק / Bojan Milinkov)

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה