לא מפחדות לרוץ

בסוף אוקטובר יתקיים מירוץ הלילה של נייקי בתל אביב. ענת הראל מאמנת נשים לקראתו, תוך תשומת לב להדרגתיות והנאה מהדרך, כי מירוץ זה לא רק כדי לנצח

06/09/2012
ענת הראל קבלו עדכונים מענת
  • RSS
» 30% רצות. ענת הראל. צילומים: קוקו

בין כל הדברים שעושים לי טוב על הלב, משתלבת גם העובדה שבמהלך אימוני הריצה שלי בפארק הירקון אני פוגשת יותר ויותר נשים רצות. לבד, עם חברה, או בקבוצות – אבל רצות.

רובן כלל וכלל אינן רצות מקצועיות ונטולות כל כוונה להשתתף באולימפיאדה הבאה אבל על פני כולן אותו מבט נחוש וחצי חיוך האומר : "אחותי, אני מבינה אותך! חם לי בטירוף וממש לא קל, אבל זה עושה לי כ"כ טוב שאני לא מבינה איך לא עשיתי את זה קודם".

מסתבר שזה לא רק בראש שלי, משום שבמרוץ הלילה האחרון של נייקי אשר התקיים ב2011, 30% מהרצים היו למעשה רצות, בכל הגילאים ובכל רמות הכושר. החל מרצות וותיקות וכלה בנערות ונשים שעד היום בחרו בצעידה בפארק והחליטו לקחת את הכושר שלהן צעד אחד קדימה. החליטו והלכו על זה, או יותר נכון רצו על זה, בלי פחד ועם תחושת הישג מופלאה.

חל שינוי בשנים האחרונות, בגישה של נשים כלפי ריצה באופן כללי והשתתפות במרוצים בפרט. אחרי ההבנה שכל אישה בריאה יכולה לרוץ, נשים נוכחו כי מרוצים הינם אירועים יותר חווייתיים מאשר תחרותיים ובהיותם כאלו – מאפשרים לכל אחת מאיתנו להנות מהם. יחד עם זאת, ובעיקר לכל אלו אשר עדיין מתלבטות האם חווית הריצה מתאימה להן וחוששות להתחיל, חשוב לי להתייחס אל שתי עובדות מהותיות שכדאי להבין מראש:

הדרגתיות


לא נכון ולא מומלץ להתחיל לרוץ מרחקים בלי התחלה הדרגתית ומתונה מאוד .כלומר: אם עד היום לא התאמנת בכלל או עסקת בפעילות גופנית כלשהיא שאינה ריצה – אין שום סיבה שמחר תתחילי לרוץ 5 או 10 קילומטר רק בגלל שהחלטת שאת רוצה. גם אני, שמאחורי כבר מרתון אחד ואלפי ריצות העולות על 10 ק"מ, בניתי את יכולת הריצה שלי לאורך שנים ובצורה מאוד הדרגתית.
הרצון כשלעצמו הינו מתנה אדירה, אבל כאן נכנס התפקיד שלי כמאמנת, לעצור את פרץ ההתלהבות ולהסביר כי כמו כל דבר בחיים גם זה תהליך שכדאי מאוד לכבד אותו ולאפשר לגוף לבנות יסודות בריאים ונכונים שיסיעו לנו להמשיך וליהנות מהאימון הריצה למשך שנים רבות.

איך עושים את זה? בעזרת שיגרת אימונים המשלבת גם קטעי ריצה קצרים, אותם נוכל להאריך עם הזמן, והן בעזרת שילוב של תרגילי חיזוק אשר מטרתם לבנות מערכת שרירים חזקה ובריאה התומכת בעומס המוטל על הגוף במהלך הריצה (אגב, אותם תרגילים מאוד עוזרים לנו גם בעומס הקיים על הגוף ביום יום בשאר הפעילויות שאינן קשורות לכושר).

ליהנות מהדרך


מאוד קשה להתמיד ובטח ובטח שליהנות משגרת אימונים כלשהיא כאשר כל מה שמעניין אותנו היא המטרה הסופית. עד שנגיע למצב בו נוכל לרוץ בקלות 10 ק"מ ישנן לא מעט תחנות ביניים אשר כל אחת מהן הוא הישג בפני עצמו ואל לנו לזלזל באף אחד מההישגים/תחנות הללו.החל בפעם הראשונה שהצלחנו לרוץ 2 ק"מ וכלה בכל אותם אימונים אליהם הגעתי עייפה וחסרת אנרגיה ובכל זאת לא וויתרתי לעצמי (הישג עצום כשלעצמו).
לכן, הצבת מטרות ביניים שהראשונה שבהן היא להגיע לאימון, אינן פחות חשובות מריצת ה-10 ק"מ עצמה. במהלך הדרך עוד יהיו מטרות ביניים רבות ובחלק מהאימונים גם יכולה להיווצר תחושה שאנחנו הולכות אחורה יותר מאשר קדימה אבל זה הגיוני לגמרי ואף טבעי – שהרי הגוף שלנו אינו מכונה ויש לא מעט גורמים שמשפיעים עליו. אך ללא ספק אני יכולה לומר שההתמדה על אף אותם ימים של קושי, בסופו של דבר, תמיד תניע אותנו קדימה.

אני יכולה להעיד על עצמי, שבאותם בקרים שכל כך קשה לי לקום לאימון או באותם אימונים בהם מהרגע הראשון אני מרגישה חלשה ועייפה – דווקא בתום אותם אימונים אני מרגישה כמו מנצחת אמיתית. חוכמה קטנה להתמיד במקום בו קל לי אבל כשאני מתעקשת ומתמידה באותם רגעים של קושי – דווקא אז אני מרגישה שעשיתי צעד ענק קדימה.

אז אני מזמינה כל אחת ואחת מכן לתת לריצה צ'אנס, אני יודעת שעבורי הריצה הפכה לאי של שקט בחיים וגם אם עבור מישהי אחרת זו תהיה סתם עוד פעילות גופנית נפלאה ללא משמעות נוספת, עדיין מדובר בפעילות שיתרונותיה כה רבים, שפשוט חבל לוותר עליה.

ב 30 לאוקטובר יתקיים מרוץ הלילה של נייקי בתל אביב, מדובר במרוץ של 10 ק"מ בו משתתפים כ20,000 רצות ורצים מכל הגילאים ומכל רמות הכושר. אירוע שכולו חוויה עוצמתית ומרגשת המאפשרת גם לאנשים שאינם רצים מקצועיים לרוץ בהנאה גדולה. כחלק מהרצון לעודד יותר נשים להשתתף במרוץ אעביר באופן אישי אעביר אימונים המשלבים גם ריצה וגם תרגילי חיזוק המיועדים לנשים ברמות כושר שונות. החל מה-2/9 , בימי ראשון, בשעה 19.30 , האימונים ללא תשלום ואין כל מחויבות להירשם למרוץ הלילה בכדי להשתתף באימונים אלו.

נקודת המפגש שלנו תהיה ליד קיר הטיפוס אשר בספורטק ת"א.

מחכה לכן...




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה