כנס הבלוגרים: היום שאחרי

לכל המפספסים: הרגעים הכי גדולים של כנס הבלוגרים הראשון, תחילתה של מסורת נפלאה בתרבות הדיגיטלית הישראלית

31/07/2012
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS

יום אחרי כנס הבלוגרים, אנו בסלונה מרשות לעצמנו להשען אחורה בסיפוק: לראשונה בארץ, הצלחנו להביא מתחת לקורת גג אחת אנשים ונשים שונים כל כך, אבל בעלי מטרה משותפת להגדיר את העולם החדש והמרגש של הבלוגספרה הישראלית. 400 המשתתפים של כנס הבלוגרים אמרו לנו שוב ושוב כמה הם למדו וקיבלו ערך מהכנס, ואם הברכות האישיות לא מספיקות: שיטוט קטן בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, שעדיין שוקקים בפידבקים על בלוגו, ממלא לנו את החזה בגאווה.

מכללת תל אביב-יפו התגלתה כמארחת מצויינת למגוון ההרצאות שלנו, ואפילו הצלחנו לעמוד בלוח הזמנים, החל מהמינגלינג הסוער בתחילת היום, דרך ההרצאות המרתקות ועד לכיתות האמן אליהן התפזרו הנוכחים אחר הצהריים.

אורחות הכנס, אנטוניה ותרזה נאוובר, עם רונית הבר, העורכת הראשית של סלונה. צילום: שלומי מזרחי

אימי עירון, מנכ"ל סלונה, הציגה את הדוברת שפתחה את הכנס - קארה סווישר, מייסדת ועורכת מגזין המדיה והטכנולוגיה המשפיע ביותר בארה"ב  All Things Digital של הוול סטריט ג'ורנל, ריתקה את הקהל עם התובנות שלה לגבי עולם האינטרנט ולא במקרה. צריך לתת כבוד לסווישר שמעבר למומחיות הטכנולוגית שלה בתחום והניסיון רב השנים, היא לא מהססת להביע דעה נחרצת על בכירים בתחום ("בניו-יורק טיימס יושבים שורה של גברים לבנים בגיל העמידה שלא מבינים מה קורה סביבם"), להביא הערכות מושכלות על עתיד הדיגיטל ("אני מאמינה שאנחנו כרגע בעיצומה של בועה"), לתת טיפים לאחרים ("אל תישארו מאחורי המסך, צאו לפגישות אישיות עם אנשים כדי למצוא מקורות")  ועל הדרך גם לפזר המון בדיחות בכיף.

מנכ"ל סלונה אימי עירון עם קארה סווישר. צילום: שלומי מזרחי

לאחר מכן בפאנל: 'מערכת היחסים בין הניו-מדיה למדיה המסורתית’ דיברו בגילוי לב שורה של בלוגרים מובילים כדבורית שרגל, וטל שניידר ועיתונאים מנוסים, אלוף בן, ורונן ברגמן; על המתח המובנה בין אנשי התקשורת של העולם הדיגיטלי החדש לעולם התקשורת המסורתי והמקרטע. הבלוגרים חלקו את הקשיים – חוסר מימון פיננסי, מאבק על חשיפה ציבורית והעיתונאים הבהירו שגם אצלם לא קל בגלל סיבות דומות – קשר לא בריא בין הון ושלטון והשפעה הולכת ופוחתת על סדר היום בגלל הכרסום של המדיה הדיגיטלית.

מימין: עורך הארץ אלוף בן, הבלוגריות טל שניידר ואיילה צורף. צילום: שלומי מזרחי

השאלה הכאובה והבוערת בקרב רוב הבלוגרים היא איך להתחיל להרוויח כסף  בזכות העבודה הקשה במסגרת כתיבת בלוג שכוללת עריכת תחקירים, כתיבה, קידום תכנים ועוד. העובדות בשטח מלמדות שבחו"ל  יש בלוגרים שמצליחים להתפרנס בכבוד ובכנס נתנו את מיטב העצות שלהן – סאלי וויטל מהבלוג הבריטי המצליח who's the mummy והאחיות מאג הגרמניות– אנטוניה ותרזה נאוובר.

את ההתלהבות של האורחות שלנו אפשר היה לאתר מיד בטוויטר:

פרופ' ישע סיוון, ראש התכנית לניהול מערכות מידע במכללה האקדמית תל אביב-יפו, הציג הרצאה על "איך להטיס את הבלוג שלך" בעזרת חיבור למדיה חברתית, כלים כמו אנליטיקס, וקרא לבלוגרים להתאמץ ולמצוא את הקול הייחודי להם כדי להיות מזוהים בבלוגוספירה. יפעת כהן, מומחית לאסטרטגיה שיווקית הציגה את הכלים הייחודים שמעניקה גוגל פלוס למשתמשיה, ובעיקר את ה"האנג אאוט" מפגשי וידאו בצ'ט ליותר משני אנשים וטענה שהם ישנו את העולם. במהלך ההרצאה התערב הבלוגר יובל אראל וטען שגוגל פלוס מספקת חווית משתמש מיושנת ומנוכרת, יחסית לפייסבוק, וכי המעגלים - אותן קבוצות שלהן אפשר להפיץ תוכן, הן מודל שעבר מן העולם. כהן ענתה לאראל שזה עניין של הרגל, ושניתן לסגל אותו.

לדעת רבים, החלק הכי מוצלח של הכנס היה "9 על 7" - תשעה דוברים בהרצאות קצרצרות של 7 דקות בנושאים שונים. לפני התשעה עלתה רונית הבר, העורכת הראשית של סלונה, שדיברה על תפקידו המורכב של העורך והחתירה לאמת בעולם משתנה. "כשכולם צורכים תוכן על בסיס העדפות וטעם אישי, נוצרת רדוקציה להקשר התרבותי שלנו כחברה", היא סיכמה את המשימה הלא פשוטה של עורכים בימינו.

המגמה המעט פסימית נמשכה בהרצאתו של העו"ד יהונתן קלינגר, בעל הבלוג Intellect or insanity שפתח את דבריו בהמרדת הקהל כנגד החוק הביומטרי שהניסוי שלו אמור להתחיל בקרוב. קלינגר דיבר על חוק לשון הרע, ובשבע הדקות שלו הספיק להבהיר שכל דבר יכול להיחשב כלשון הרע, ושמאוד קשה להוכיח שלא מדובר בדיבה (מה שהתחבר גם לדבריה של דבורית שרגל בפאנל, שהודתה כי היא מעדיפה למחוק דברים שנויים במחלוקת, מלהסתכן בתביעה).

צילום: שלומי מזרחי

הדובר הבא היה ניר רפואה, סמנכ"ל קריאייטיב במקאן דיגיטל, שהתחיל בהכרזה על כך שמשרדי הפרסום לא ממש צריכים את הבלוגרים והבלוגרים בטח שלא צריכים פרסומאים. רפואה דיבר על פרסום בעידן הבלוגים, וסחט צחוקים מהקהל כשהציג קמפיינים ישנים (במונחי אינטרנט) שבהם היתה התייחסות לבלוגרים.

ואז עלה הרוק סטאר של הבלוגרים, עידו קינן, מחדר 404 עיתונאי ובלוגר או שאולי להיפך, שדבר ראשון הקים את כל הקהל על הרגליים ("מי שיש לו בלוג – שיקום"). תמצית ההרצאה שלו היתה שכולנו בעצם בלוגרים, גם אם אנחנו רק מעדכנים סטטוסים בפייסבוק. הרצאתו של קינן הייתה מאירת עיניים בכל הקשור למושגי הפרטיות שאיבדו ממשמעותם, בעידן שבו אנו מתעדים את עצמנו לבלי סוף.

צילום: שלומי מזרחי

אחרי סקירה קצרה של בלוגרים וצרכנים מאת איתן זינגר, מנכ"ל חטיבה עסקית בזאפ גרופ, עלה נעם שיזף, בעל הבלוג 972mag. שיזף  דיבר על העיתונות הממסדית מול העיתונות הלא ממוסדת, ועל כך שבימנו לראשונה המידע יכול לזרום מלמעלה – מהשלטון – כלפי מטה, בעוד שבשנייה המידע מגיע מלמטה – מהשטח – כלפי מעלה.

אחר כך הגיע תורה של מישהי משלנו, גלי דווידסון סגל, הלא היא הקונה נחמה. סגל דיברה על נסיבות פתיחת הבלוג שלה, על חוויותיה כבלוגרית (כולל הקראת תגובת נאצה אחת, שסחטה צחוקים מהקהל) ועל מחשבותיה לגבי העתיד והפיכת התחביב למקצוע. אחריה עלתה מורן בר מניוזגיק, והשמיעה את קולם של הגיקים. כלומר, בנוסף לקולות הגיקים שנשמעו עוד לפניה. קרן טאירי מבנק לאומי, דיברה על ניהול בלוג מותג.

הדוברת האחרונה היתה נעה לביא, שדיברה על נקודת מבטה כסוציולוגית, ומראש היא התריעה כי היא עומדת לקלקל קצת את המסיבה. לדבריה, האינטרנט דווקא לא מרחיב דעות ולא מביא לסובלנות, אלא בדיוק להיפך – הוא מחזק אצל אנשים את הדעה שאיתה הם הגיעו מהבית.

כך נראה עמוד ההאשטאג של הכנס באינסטגרם:

והנה עמוד פייסבוק של משתתפת מרוצה במיוחד:




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה