כך תיצרו שגרה תזונתית לכל המשפחה ב-5 צעדים

מהו הגורם המקדם ביותר אכילת ירקות בארוחה, איך תוכלו להקנות סדר יום תזונתי בריא לבני הבית ולמה זה כל כך חשוב? כל ההסברים בכתבה שלפניכם

20/09/2016
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • RSS

שגרת תזונתית לכל המשפחה. צילום: שאטרסטוק

"במשך השנים, למדנו לקדם את הספונטניות דרך לא מעט אספקטים", פותחת אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם, "לאפשר לדברים לקרות בלי לתכנן, להיות טיפוסים זורמים. אבל מההיבט התזונתי, התנהלות ספונטנית יכולה להיות בעצם פשרה. מה הכוונה? תזונה בריאה מתחילה בשילוב ירקות בארוחה. במחקר אשר פורסם כתב עת מרכזי בתזונת ילדים:Pediatrics  (2015) נכתב כי הגורם המקדם ביותר אכילת ירקות בארוחה משפחתית היה תכנון. מהסיבה הפשוטה: על מנת שהארוחה המשפחתית תכלול ירקות טריים, מזמינים ומעוררי תיאבון, צריכה להיות שגרת קניות מתאימה. במיוחד אם אנחנו רוצים שכל ארוחה תכיל ירקות ופירות בנפח של 50% מכלל הארוחה, כמתואר בעקרונות התזונה המיטבית מבית הספר לבריאות הציבור בהארוורד. אז איך הופכים את שגרת האכילה המשפחתית לבריאה ולנעימה? למעשה, נשאף לתוכנית שבה בני המשפחה יוצרים מציאות תזונתית בריאה". בוברוב מתווה את יצירת המציאות התזונתית ב-5 צעדים פשוטים -

צעד ראשון: ההורים מכנסים את כל בני הבית ומבקשים מכל ילד לכתוב או לצייר (בהתאם לגיל), את הירקות ואת הפירות שהוא אוהב לאכול. השאלה נשאלת באופן חיובי ויצירתי על מנת לעודד  שיתוף פעולה בנועם. בשלב זה, ההורים מבקשים מכולם לחשוף את מה שכתבו/ציירו וביחד מאתרים: למי יש את המגוון הגדול ביותר של ירקות ופירות, מי מזכיר לאחרים ירקות ופירות שהם אוהבים ושכחו לרשום אותם, מי מוכן לטעום ירק או פרי חדש, למי יש רעיון לפרי או לירק שאף אחד לא רשם, למי יש מתכון מיוחד שמכיל כמה שיותר פירות וכולי.

צעד שני: אנחנו יוצרים שלוש, או ארבע מנות של ירקות ופירות לארוחות המשפחתיות מתוך החלטה משותפת: סלט ירקות מכל הצבעים, חמישה ירקות שונים כשכל אחד חתוך בצלחת נפרדת, אפשר גם בשילובים כמו שילוב של קישואים עם אורז, ממרח מירקות כמו מקישואים או מעגבניות או ממרחים מירקות ומרכיבים נוספים כמו טחינה אדומה עם סלק או חצילים (מהתנור), ואפשר גם פטריות בתנור עם בצל ועגבניות בתוכן, ועוד מנות כיד הדמיון הטובה על כולם.

ירקות. צילום: שאטרסטוק

צעד שלישי: מכינים מערכת עם מנת הירקות/פירות הנבחרת לארוחה המשפחתית כך קורה שהמנה המיועדת מקבלת כתובת ברורה בזמן השבועי.

צעד רביעי: מקבלים וחולקים אחריות. זאת אומרת, אם יש בבית שלושה ילדים שיכולים להכין משהו עם הירקות (אגב, זה אפשרי מגיל מאוד צעיר). כל אחד מהילדים בוחר או מקבל אחריות על מנת הירקות שלו, את המנת ירקות שלו הוא יכין ביום הנקוב לכל בני הבית.

צעד חמישי: מכינים שלט יפה, מאיר עיניים ומושך תשומת לב לתלייה על המקרר, או במקום בולט במטבח, עם שמו של האחראי לצד מנת הירקות/פירות שלו ועכשיו, בכל פעם שהאחראי מכין, מוסיפים חייכן לידו :)

וטיפ נוסף לדרך, שנת 2016 נבחרה להיות שנת הקטניות העולמית ובה מקדמים אכילת קטניות כמקור תזונתי מובחר לחלבונים, לפחמימות, לסיבים תזונתיים ולרכיבי תזונה נוספים. לכן, כדאי מאוד להמשיך ולתכנן, אנו ההורים, לפחות יומיים נוספים בשבוע, שבהם הארוחה תכלול קטנייה באופן קבוע, הרי אמרנו, התכנון קובע.

זכרו, ארוחה משפחתית חשובה על כל יתרונותיה לשמירה על הרגלים בריאים, משקל תקין (במיוחד של הילדים) והרחבת מגוון המזון עבור הילדים. היא גם מקור ללכידות בני הבית ולהרבה חוויות טובות. המטבח, כלב הבית, יכול להיות עמוס חוויות וכלים להעצמה ולשייכות חיובית. לכן, לנו ההורים כדאי להוביל את הספינה לכיוון בו הארוחה המשפחתית הופכת למוסד קבוע ולמקור להנאה וליצירתיות עם כמה שיותר משתתפים.

קטניות. צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה