כיצד תזונה משפיעה על הפוריות שלך

תזונה נכונה יכולה להשפיע לטובה על הפוריות, על היכולת להיכנס להריון ועל ההריון עצמו. על מה חשוב להקפיד וממה כדאי להימנע? הדיאטנית ממליצה ומתריעה

04/08/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

להתכונן לאירוע הגדול ולא רק מבחינה רגשית (צילום: שאטרסטוק)

לחבק תינוק, את התינוק שלך. היש משאת נפש גדולה מזו? יש נשים שמעדיפות לתכנן, מבקשות ללדת בחורף או בקיץ, מנסות לסנכרן את מועד הלידה לפני מעבר דירה או אחרי סיום התואר, אחרות מעדיפות לתת לטבע לעשות את שלו. כך או כך, לכולן ברור שצריך להתכונן לאירוע הגדול ולא רק מבחינה רגשית. לעשות בדיקות, להפסיק לעשן, לרדת במשקל. הכל ידוע. ומה לגבי תזונה?

"ישנם גורמים רבים המשפיעים על פריון הגבר ועל פריון האישה וביניהם: גיל, משקל הגוף, עישון, פעילות גופנית, מחלות שונות ומצבים מיוחדים (לדוגמא: שחלות פוליציסטיות, אנדומטריוזיס, צליאק, סרטן ועוד). אבל בעוד שמרבית הגורמים אינם תמיד בשליטתנו, הרי שתזונה ואורח חיים הם כן בידינו וניתנים לשינוי. לכן, לנשים שמתכננות להיכנס להריון או חלילה מתקשות להרות, כדאי להיות ערניות לדרכים שבהן ניתן להשפיע לטובה על הפריון", מדגישה נורית גרמייז, דיאטנית בריאות האישה במכבי שירותי בריאות.

הרגע הזה (צילום: שאטרסטוק)

אז מה כדאי לעשות, וממה כדאי להימנע? קבלו 8 טיפים והמלצות:

שמירה על המשקל: משום שמשקל גוף משפיע הן על פריון הגבר והן על פריון האישה, ההמלצה היא לנסות להפחית כ-5-10% מהמשקל על מנת לשפר באופן משמעותי את הביוץ ואת שיעורי ההיקלטות.

צמצום של צריכת השומנים: ישנן קבוצות מזון מסוימות שעשויות להשפיע על הפוריות יותר מאחרות, כגון שומנים. לכן, ההמלצה היא להגביר צריכת שומן חד בלתי רווי (שמן זית, אבוקדו, טחינה) ולצמצם צריכת שומני טראנס (חטיפים, מאפים ומזון מתועש).

הקפדה על תזונה נכונה: ההמלצות התזונתיות לפני הריון הן להגביר את צריכת החלבון מן הצומח, למשל מדגנים מלאים ומקטניות. המלצה נוספת היא להעדיף מזון המכיל פחמימות שיש לו אינדקס גליקמי נמוך ולצרוך מוצאי חלב מלאים. לגברים מומלץ דווקא לצמצם את צריכת מוצרי חלב ואת מוצרי בשר המעובדים, ולהגביר את צריכת הירקות והפירות.

הפחתה של צריכת האלכוהול: לצריכת אלכוהול יש קשר מדעי מוכח לירידה בפריון, ואולם לא ידוע מהי הכמות שנחשבת כבטוחה לצריכה. לכן, אם אתן מתכננות הריון כדאי שתמנעו ממנו לגמרי. גם בני הזוג מוזמנים לעשות כך.

הפחתה של קפאין: בתחום הזה, הנזקים ידועים ומוכחים וכך גם הכמויות. ההמלצה היא לשתות כמות הנמוכה מ- 200 מ”ג קפאין ליום, כלומר כ-1-2 כוסות קפה ליום, לא יותר. כדי לחשב את כמות הקפאין, כדאי לקחת בחשבון שקפאין מצוי גם בתה, במשקאות אנרגיה ובקולה.

להמעיט בצריכת אלכוהול - אחת הדרכים לשפר את הפריון (צילום: שאטרסטוק)

מה עוד מומלץ לעשות?

פעילות גופנית מתונה נמצאה כמשפרת את איכות הזרע אצל גברים. עבור נשים, פעילות גופנית עשויה לסייע בירידה במשקל ולכן עשויה לשפר את הביוץ.

עישון פוגע הן באיכות הזרע של הגבר, והן בתפקוד השחלות של האישה. ובכל מקרה, כדאי להפסיק לעשן ויפה שעה אחת קודם.

מתח נפשי גם הוא עלול להוביל לפגיעה בפוריות. על כן, מומלץ לתרגל תרגילי הרפיה, יוגה ומדיטציה. גם פעילות גופנית מתונה עשויה לסייע בהפגת מתחים. במיוחד אם אתן זקוקות לטיפולי פריון. שינויים באורח החיים עשויים להטיב את הסיכויים להצלחה לפני ובמהלך טיפולי הפריון.

שמירה על משקל גוף תקין (גם אצל הגברים) היא אחת הדרכים לשפר את הפוריות (צילום: שאטרסטוק)

 

הכתבה נכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות. לפרטים נוספים היכנסו לבלוג מכבי.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה