ילדי סוכר: מגפת ההשמנה הגיעה גם לישראל

השמנת יתר הפכה למגפת העולם המערבי והילדים שלנו הם הראשונים להיפגע. אם בכל פעם מסתבר שהנזקים מצריכה יומיומית של שתיה מתוקה רבים משחשבנו, לא הגיע הזמן שניגמל?

02/12/2014
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות
  • RSS

 ויסוצקידס האני בובו. צילום: יוטיובאלנה תומפסון, מתוך סדרת הריאליטי "הנה באה האני בובו". שותה כל יום רדבול מעורבב בקולה

האני בובו, או בשמה האמיתי אלנה תומפסון, היא כוכבת ריאליטי אמריקאית בת 7, הצעירה מבין 4 בנות משפחה שהעוני וההזנחה הם חלק בלתי נפרד מהמציאות שלה. אלנה הקטנה גרה באתר קרוואנים עם אמה ואחיותיה ואת ימיה היא מבלה בשירים וריקודים, בהתרוצצויות לכאן ולכאן ובהירשמות סדרתית לתחרויות יופי.

הסוד לאנרגיה המתפרצת של הילדה הוא המשקה האהוב עליה, אותו אמה מכינה לה בשמחה - רד בול מעורבב בקולה. לאלנה עוד לא מלאו 8 שנים והיא שוקלת 70 ק"ג.

ממחקר שנערך בארה"ב ופורסם בביטאון של האיגוד האמריקאי לתזונה, עולה כי לפחות 270 קלוריות בתפריט היומי של ילדים ובני נוער עד גיל 13 מגיע משתיה ממותקת. בשקלול שנתי מדובר ב-11 ק"ג נוספים בכל שנה שמקורם בשתיה מתוקה בלבד.

בישראל, המצב לא טוב בהרבה, אם לא גרוע יותר. סקר שערך מכון המחקר והמידע של הכנסת מצא כי למעלה מ-40% מבני הנוער והילדים עד גיל 15 שותים מדי יום כ-2 כוסות בממוצע של שתיה מתוקה, הרבה מעבר לשאר העולם, בו הממוצע הוא 25% שצורכים שתיה ממותקת מדי יום.

"שתיה מתוקה היא כל שתיה שיש בה תוספת טבעית או מלאכותית של סוכר", מציינת ענת תבור, דיאטנית מומחית בתזונת ילדים ותינוקות ויושבת ראש פורום תזונה של עמותת עתיד. "ב-100 מ"ל שתיה מתוקה יש כ-11 גרם סוכר בממוצע, שהם 2 כפיות, אבל אף אחד לא שותה רק 100 מ"ל. רובנו נשתה פחית או בקבקוק של חצי ליטר וכך יוצא שבקלות מגיעים לצריכת סוכר גבוהה".

בנוסף להשמנת יתר ובעיות בריאותיות נוספות, צריכה קבועה של סוכר יוצרת התמכרות של ממש. "כיום יודעים להגיד בוודאות שהסוכר מפעיל איזורים במוח הקשורים בהתמכרויות", מציינת תבור. "כמו כן, ככל שאנחנו צורכים יותר סוכר אנחנו רוצים ממנו עוד".

השמנת ילדות: מחלה לכל החיים

מאחר שהגיל בו מתפתח עודף משקל בקרב ילדים רק הולך ויורד, מנסה המדע להבין אם יש להשמנה בילדות השלכות לטווח ארוך, והמסקנה העגומה אליה הגיעו עד כה החוקרים היא שבהחלט כן. מחקר שנערך בארצות הברית מצא כי שליש מהילדים שהחלו להשמין בגיל 5 יגיעו לחטיבת הביניים כילדים שמנים, והנתון עולה בהתמדה.

"תבנית המשקל של הגוף מתקבעת עד גיל 11", מסבירה תבור, "על כן מעבר לגיל זה, ההרזיה הופכה לקשה הרבה יותר. כך, ילדים שמנים יפתחו יותר רקמות שומן, מסת השריר שלהם תגדל כדי לסחוב את עודף המשקל על גופם, וההשפעות השליליות של ההשמנה יגיעו מוקדם יותר וישפיעו זמן רב יותר".

תוצאותיו המבהילות של מחקר זה ומחקרים נוספים שהראו התרחבות מתמדת של מגפת ההשמנה בארה"ב, הביאו לרפורמה נרחבת במדיניות הבריאות האמריקאית, אותה הנהיגה מישל אובמה. בנוסף לשינוי תפריטי בית הספר וחלוקה של מזון דל שומן, הוצאו כל מכונות השתיה המתוקה מבתי הספר, כולל אלו שמוכרות משקאות דיאט. "כיום ידוע כי משקאות דיאט משנים את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי", מסבירה תבור, "החומרים דמויי הסוכר שהם מכילים משפיעים על הגוף בצורה שלא הצליחו לחקור עד הסוף".

מה עושים? צעדים לשינוי

בצד המזון המעובד, המחסור בפעילות גופנית והישיבה הממושכת מול הטלוויזיה והמחשב, צריכת שתיה ממותקת היא גורם מרכזי מגפת ההשמנה של הילדים, ולכן נעדיף להימנע ממנה כל שניתן. לענת תבור יש מספר טיפים:

1. "מומלץ למהול את המיץ במים או סודה, כך פוחתת כמות הסוכר בכל כוס".

2. "במשקאות חלב, כמו שוקו ודומיו, העדיפו תמיד להשתמש בקקאו לא ממותק ולשלוט בכמות הסוכר בעצמכם. עם זאת יש לזכור, כי לא מומלץ להגזים בצריכה יומית של חלב".

3. "חליטת פירות וצמחים, חמה או קרה, היא תחליף מוצלח למיץ. החליטה עשויה מתמצית צמחית שגם מעט סוכר הופך אותה למתוקה. את החליטה אפשר להמתיק בדבש או סילאן שהם מקורות טבעיים ובריאים יותר של מתיקות".

4. "שלטו בכמויות השתיה המתוקה שיש בבית. למשל: לקנות רק בקבוק אחד לסופ"ש, או לקבוע שעה מסוימת ביום שרק בה מותר לשתות מיצים או משקאות מוגזים".

5. "הפחיתו את כמות הסוכר בשתיה החמה, שלכם וגם של הילדים. בלוטות הטעם שלנו גמישות יותר ממש שחשבתם. הפחיתו באופן הדרגתי חצי כפית בכל פעם, זה עניין של שבועות בודדים עד שההרגל נטמע".

בהצלחה!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה