חוק ברזל: כך תזהו חוסר בברזל ותטפלו בו

משיכה למתוק או "חלושס" הם השמות האמצעיים שלכם? אז כדאי לבדוק: מהם הסימנים לחוסר בברזל? מה מפריע למינרל הכה חשוב הזה להיספג בגוף ומה מסייע לו?

25/10/2016
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • RSS

ברזל. צילום: שאטרסטוק

"גם אתם נמשכים לדברים מתוקים בלי הסבר?" שואלת אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם. "ייתכן שזו הדרך שבה אתם מתמודדים עם עייפות ולמעשה התרגלתם למנת סוכר כדי להמשיך לתפקד ולפעמים הסיבה יכולה להיות קשורה במחסור בברזל (מינרל חשוב, שיש לו תפקיד בתפקוד המוח, השרירים ומהווה חלק מההמוגלובין ואחראי, בין היתר, על נשיאת החמצן במערכת הדם אל תאי הגוף).

אחד הסימנים של מחסור בברזל המצביע על אנמיה הוא שלמרות שמתעוררים משינה טובה, עדיין מרגישים עייפות. לפעמים העייפות הזו הופכת להיות כרונית, לעיתים היא מלווה בכאבי ראש או סחרחורות, לפעמים חשים עצבנות לא מוסברת והחמרה של סימנים לקושי בריכוז (לבעלי הריכוז המאותגר בלאו הכי), הרגשה של חוסר נשימה בעת מאמץ, ציפורניים חלשות ושבירות, נשירת שיער, כאב ויובש בקצוות הפה. לא פעם המחסור בברזל גם גורם לחיוורון, אצל ילדים אנחנו רואים גם פגיעה בתיאבון. בכל מקרה ובהתאם לתסמינים מומלץ לעשות בדיקת דם ו/או להיוועץ ברופא".

קבוצות סיכון

החוסר בברזל יכול להיגרם במצבים בהם יש דרישה גוברת לברזל, למשל נשים עם קבלת המחזור החודשי, מאבדות ברזל דרך הדם וזקוקות לתוספת של ברזל מהמזון ואם זה לא מספק, גם בדרכים נוספות. במצבי הריון והנקה נשים תזדקקנה לאקסטרה ברזל. ילדים זקוקים ליותר ברזל באופן יחסי למשקל גופם מאחר והם זקוקים לברזל לצורך הצמיחה והתרבות התאים. ספורטאים זקוקים ליותר ברזל משום שהפעילות הגופנית מצריכה חידוש תכוף יותר של כדוריות דם אדומות. כשנערים ונערות עוסקים בפעילות גופנית, הסיבות לחוסר עשויות להתווסף אחת לשנייה (אימון גופני, מחזור חודשי וגביה). בין הקבוצות הנוספות שכדאי לבדוק ולעקוב נמצאים הצמחונים והטבעונים.

מקורות לברזל

כאמור, הדם הוא המקור לברזל ולכן מזונות בשריים רוויים בדם יכולים לספק את כמות הברזל הדרושה. הברזל נמצא גם במקורות מן הצומח, אם כי במינונים נמוכים יותר. לכן, ההמלצה היא שהארוחה תכלול גם מנה יפה של ירקות ופירות טריים עשירים בוויטמין C שיכול לסייע לספיגה: צנוברים, תאנים, קטניות כמו אפונה, אפרסמונים, צימוקים, שעועית ופולי סויה.

ירקות עם ברזל. צילום: שאטרסטוק

הירוקים העליים מבורכים ורצויים בתפריט שלנו בזכות נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים, אבל יש בהם נוכחות גבוהה של חומצה אוקסלית שעלולה להפריע לספיגת הברזל. עוד גורמים שמשפיעים על ספיגת הברזל לרעה הם תה וקפה. כדאי להפריד אותם מארוחה עם כמות גבוה של ברזל, מומלץ לשים לב לכך במיוחד בקרב קשישים שנוהגים לשתות תה עם האוכל. בוברוב מסבירה דבר נוסף, מזונות עשירים בסידן עלולים גם להפחית את ספיגת הברזל מכיוון שהסידן והברזל מתחרים על אותם אתרי ספיגה במעי.

במידה וכל הניסיונות התזונתיים לא הצליחו להפיק את השיפור המיוחל בתחושה הכללית, למרות התמדה לאורך זמן, כדי להיוועץ עם דיאטן/ית, רוקח/ת או רופא/ה לגבי תיסוף. זו המלצה לעקוב אחרי רמות הברזל בדם ולטפל בעת הצורך. ניר מיכלוביץ', רוקח סופר-פארם מוסיף כי "תופעת הלוואי העיקרית שיכולה להגיע מתוספי ברזל היא עצירות. בגלל סיבה זו לרוב ממליצים לנסות את תוספי הברזל במחלקת הטבע (ראו תמונה) ונחשבים 'עדינים' יותר".

מוצרי ברזל. צילום: יח"צ




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה