זה לא סוכר, אבל יכול לגרום לסוכרת

מהו אותו רכיב שנמצא במזונות מעובדים רבים, ושמחקרים קושרים בינו ובין עלייה בשכיחות לסוכרת? מדובר בסירופ תירס, שנחשב כתחליף זול לסוכר ונמצא במזונות שלא הייתם מעלים בדעתכם

05/02/2013
ענת טימין קבלו עדכונים מענת טימין
  • RSS

אפשר למצוא אותו במזונות רבים, כמו משקאות קלים, חטיפי אנרגיה, דגני בוקר, אבל גם דברים שלא בהכרח נחשבים ל"מתוקים", כמו רטבים וממרחים, קטשופ, למשל.

מחקר שפורסם לאחרונה במגזין Global Health מראה כיצד שיעור הסוכרת גבוה יותר במדינות בהן נעשה שימוש בסירופ תירס, עתיר פרוקטוז, במזונות מעובדים ומשקאות קלים, לעומת מדינות שאינן משתמשות במרכיב זה. מתוך 43 מדינות שנבדקו במחקר, ב-20 מדינות נמצא כי סירופ תירס כלול במזונות השונים, בכמות של כחצי ק"ג בשנה לאדם בגרמניה, לדוגמא, עד לכ-27 ק"ג בשנה לאדם בארה"ב. המחצית השנייה של המדינות הן כאלה בהן השימוש בסירופ התירס מועט או לא קיים במאכלים השונים.

הממצאים העידו כי שיעור הסוכרת במדינות בהן נעשה שימוש בסירופ תירס גבוה בכ-20% יותר מאשר במדינות שלא הכניסו ממתיק זה למזונות.

האם אנחנו צורכים יותר קלוריות?

נתונים כאלה מעלים את השאלה, האם האנשים במדינות בהן נעשה שימוש מרובה בסירופ תירס עתיר פרוקטוז - אוכלים יותר סוכר או צורכים יותר קלוריות? הטענה היא שלא, אין הבדלים בסך כל הסוכרים או סך הקלוריות בין המדינות השונות שנבדקו, ולכן קשה לדעת האם קיים אותו קשר ישיר בין סירופ תירס ומחלת הסוכרת.

אבל כידוע, תזונה נכונה ומאוזנת הינה בסיס מהותי לאנשים עם טרום-סוכרת ולסוכרתיים. ההקפדה על אכילת מוצרים מסוימים, חישוב הפחמימות וניהול הסוכרת בהתאם לכך, יכולה לסייע לטרום סוכרתיים להימנע מלפתח סוכרת, וכן לעזור לסוכרתיים לשמור על איזון רמות הסוכר בדם שלהם ובכך למנוע סיבוכים והתפתחות של המחלה.

מהו אותו סירופ תירס? מדובר במרכיב הנמצא בשימוש בעיקר בתעשיית המזון, כתחליף זול ולעיתים אף מתוק יותר מסוכר רגיל. סירופ תירס אינו חומר טבעי, ואינו קיים בטבע. תהליך הייצור שלו אכן מתחיל באמצעות גרעיני תירס, אך לאחר שילובו עם 3 אנזימים נוספים (אלפא עמילאז, גלוקועמילס וקסילוז איזומר) במהירות סיבוב גבוה ביותר, נוצר סירופ סמיך שעלויות הייצור שלו זולות יותר מסוכר, וטעמו מתוק יותר.

סירופ תירס קשור להשמנה

מוצרים בהם ניתן למצוא את המרכיב הזה הם בעיקרם דגני בוקר, חטיפי אנרגיה, רטבים דוגמת קטשופ וכדומה. ההמלצה הרווחת היא כמובן לצרוך את סירופ התירס במתינות, אך הבעיה העיקרית היא שקשה לדעת את הכמויות שלו שאנו צורכים. סירופ תירס מהווה גורם מפריע לתהליך חילוף החומרים בגוף, הוא מאט את הפרשת הלפטין בגוף, הורמון חיוני שמסמן לגוף מתי יש להפסיק לאכול מאחר והגוף שבע ומלא.

מכאן, ניתן להבין כיצד סירופ תירס מקושר להשמנה, משום שמובנים מסוימים הוא מזכיר סם ממכר שקשה להיגמל ממנו, הוא מדכא את תחושת השובע ומביא את האדם להמשיך ולצרוך מזון בכמויות גדולות יותר. צריכת הקלוריות המרובה באופן מתמשך עלולה להוביל להשמנת יתר, ומכאן גם לסוכרת.

איך נזהרים?

בארה"ב המודעות לנושא ולמידת הנזק האפשרית גדולה מאוד, ולכן מוצרים רבים מכילים כיתוב על האריזה: NO HFCS המהווה אינדיקציה לכך שהמוצר אינו מכיל סירופ תירס עתיר פרוקטוז. בארץ המודעות נמוכה יותר, אנחנו יודעים כי צריכה מרובה של סוכר במזון (ולא רק סירופ תירס עתיר פרוקטוז) עלולה לתרום לקלוריות לא רצויות, לעיתים לבעיות בריאות כגון עליה במשקל, סוכרת מסוג 2, תסמונת מטאבולית ורמות טריגליצרידים גבוהות – העלולים כולם להוות גורם סיכון מוגבר למחלות לב. לפיכך, להלן כמה עצות שימושיות לצריכת סוכרים באופן מתון:

קראו את התווית: מומלץ לקרוא היטב את תוויות המזון על המוצרים, זו הדרך הקלה והבטוחה לדעת בדיוק מה מכיל המזון אותו קונים.

אל תתפתו תמיד למאכל המוכן: מאחר ניתן למצוא כיום על המדף מגוון פתרונות לארוחות מהירות, מרקים מוכנים ומגוון דגני בוקר, הקורצים לנו מאוד במהלך שגרת החיים העמוסים, חשוב לבדוק ולהקפיד לא לצרוך מזונות כאלו באופן קבוע זאת מאחר והם עשירים בסוכרים ומלח.

העדיפו מזון לא מעובד: מומלץ להעדיף מזונות לא מעובדים שעברו כמה שפחות תהליכים כימיים בתעשייה, כגון ירקות, פירות, קטניות, אגוזים ועוד.

הימנעו משתייה מתוקה: משקאות קלים, משקאות ספורט למיניהם, לימונדה, תה קר ומשקאות נוספות המכילים ריכוז גבוה של סוכרים אינם מומלצים, ובוודאי שלא כמשקה הנצרך באופן קבוע. העדיפו את המים, לא סתם הם מכונים השמפניה של הטבע, יש להם יתרונות רבים לבריאות הגוף ולתפקודו.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ לנשים לא לצרוך מעל 100 קלוריות ביום של תוספת סוכר ממקורות שונים, ולגברים לא לצרוך מעל 150 קלוריות ביום של תוספת סוכר. כמויות קלוריות אלה שוות ערך ל-6 כפיות סוכר לנשים, ו-9 כפיות סוכר לגברים.
למען ההמחשה, פחית קולה רגילה מכילה כ-8 כפיות סוכר... ולכן כדאי לזכור זאת ולצמצם בתוספת הסוכר היומית למען הבריאות שלנו.

---------------------------------

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת

לפוסטים נוספים של ענת טימין




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה