זהירות, מחלה מתוקה

כיצד ניתן למנוע סוכרת בצורה טבעית ופשוטה, מה הקשר בין סוכר ופעילות גופנית, מה גורם לסוכרת הריונית ומה כדאי לעשות לאחר הלידה? כל מה שצריך לדעת על המחלה שמאיימת להפוך למגיפה

16/05/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

סוכרת מחלה מתוקה צילום שאטרסטוקפעם היא נחשבה למחלה של מבוגרים, אבל בשנים האחרונות גיל החולים והחולות בה, הולך ויורד. סוכרת, שזכתה לכינוי "מחלה מתוקה", היא מחלה לא פשוטה שעלולה אף להיות מסוכנת. בעשור האחרון ממדיה תופחים ועולים, עד כדי הגדרתה כ"מגיפה". החדשות הטובות הן, שאפשר למנוע ואף לעכב את הופעת הסוכרת באמצעים פשוטים וטבעיים.

סוכרת סוג 2, שנקראה בעבר  סוכרת מבוגרים, היא מחלה שמתבטאת ברמת סוכר גבוהה בדם. תופעה מקדימה למחלה, שמתרחשת בעיקר בקרב נשים בעלות עודף משקל נקראת עמידות לאינסולין, "עמידות לאינסולין היא מצב בו  הגוף אינו מסוגל לנצל ביעילות את האינסולין שמפריש הלבלב. ככל שהמצב הזה ממשיך, הלבלב "נשחק ומתעייף" מייצור אינסולין, וכמותו פוחתת", מסבירה ד"ר נירית אבירן ברק, רופאה בכירה ואחראית על סוכרת הריון במכון הסוכרת בנתניה של מכבי שירותי בריאות

האם יש הבדלים בין נשים וגברים, מבחינת הנטייה לחלות בסוכרת?

"ההבדל היחיד הוא שאצל נשים סוכרת עלולה להופיע בגיל צעיר יחסית, בתקופת ההריון. נשים שלקו בסוכרת הריונית נמצאות בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בהמשך החיים. מבחינה מסוימת, זהו "יתרון": אפשר לתפוס את המחלה מוקדם, בשלב הטרום סוכרתי,  ולמנוע התדרדרות לסוכרת בעזרת תזונה נכונה ופעילות גופנית. חשוב להדגיש, כי חלקן של הנשים שמאובחנות עם סוכרת הריון היו למעשה חולות סוכרת עוד לפני ההריון אולם המחלה לא אובחנה. לכן, בדיקות סוכר והעמסת סוכר בהריון חשובות לבריאות בעתיד, ובמרפאה אנחנו מתמקדים גם במעקב אחרי הנשים עם סוכרת הריונית גם לאחר הלידה במטרה למנוע חזרה והתפתחות של המחלה", אומרת ד"ר אבירן ברק.

מדוע נגרמת סוכרת הריונית?

ד"ר אבירן ברק: "במהלך ההריון מתרחשת עלייה בהפרשת ההורמון פרוגסטרון ובמקביל, ירידה ברמת ההורמון אסטרוגן. השינויים ההורמונליים הללו גורמים לעמידות לאינסולין, מצב שחולף בדרך כלל לאחר ההריון, אבל כאמור עלול להיות גורם סיכון לסוכרת בהמשך החיים. כמו כן, סוכרת הריון נוטה לחזור בהריונות הבאים, ובשבועות מוקדמים יחסית. לכן, חשוב לבדוק נשים שחלו בסוכרת הריון לפני תחילת ההריון הבא, לברר מה מצב הסוכר בדם ובמידת הצורך להתחיל בטיפול. כמו כן, יש לבצע העמסת סוכר מוקדם ככל האפשר בהריון הבא ו בדיקת העמסת סוכר כ-6 שבועות לאחר הלידה ולהמשיך במעקב רפואי לפי הצורך".

סוכרת מחלה מתוקה צילום שאטרסטוק

מחלה שמתחילה בבטן

גורם סיכון נוסף להתפתחות של סוכרת היא השמנה, ובעיקר השמנה בטנית, שאופיינית אצל נשים לאחר גיל המעבר, בדרך כלל. "השמנה בטנית נחשבת למסוכנת כי תאי השומן באזור הבטן מפרישים הורמונים שונים שמשפיעים לרעה על איזון הסוכר. אבל כדאי לזכור, שהשמנה איננה גורם הסיכון היחיד והיא משמעותית כאשר ישנם כמה גורמי סיכון, כגון סיפור משפחתי והופעת סוכרת הריונית. כשיש יותר מגורם סיכון אחד, ההמלצה בדרך כלל היא לרדת במשקל ולעסוק בפעילות גופנית. שילוב של פעילות גופנית ותזונה נכונה מסייע בירידה במשקל ובירידה של אחוזי השומן בגוף, ומסייע להפחתה של ערכי הסוכר בדם. לא צריך להיכנס לדיאטות כסאח ולהוריד עשרות קילוגרמים: גם ירידה של 5-10 ק"ג משפרת את מדדי הבריאות", מדגישה ד"ר אבירן ברק.

המלצה נוספת היא להפחית באכילה של ממתקים ומתוקים, כולל פירות, ולהפחית משמעותית בשתייה משקאות ממותקים. "כל גרם סוכר שמכניסים לפה גורם ללבלב להפריש אינסולין ולהתעייף לאורך זמן, וככל שמעמיסים פחות על הלבלב, הסיכון להתפתחות סוכרת נמוך יותר", אומרת ד"ר אבירן ברק. "לא תמיד אפשר להרגיש כשיש עלייה קלה בערכי הסוכר, וחשוב לזכור שהמחלה מתפתחת בהדרגתיות עד כדי רמות גבוהות, תוך כדי שהגוף מסתגל למצב. לכן, כדאי להיות ערות לסימנים ולעשות בדיקות דם. אמנם אין המלצות רשמיות לתדירות הבדיקות, אבל אני ממליצה לנשים מעל גיל 40 שיש להן גורמי סיכון לעבור בדיקת סוכר (גלוקוז) בצום אחת לשנה".

לאילו סימנים כדאי לשים לב?

"עייפות קשה, תיאבון מוגבר, טשטוש ראייה, השתנה מרובה, בעיקר בלילה, יובש בפה וצימאון רב, ביום ובלילה, וירידה לא מכוונת במשקל – אמנם נשים רבות ישמחו לגלות שהן מפחיתות ממשקלן ללא מאמץ, עד כדי עשרות קילוגרמים, בגלל הפרשת סוכר מוגברת בשתן, אבל חשוב לשים לב לכך ולגשת להיבדק".

מה אפשר לעשות כדי לנסות למנוע את התפתחות המחלה?

להלן המלצותיה של ד"ר אבירן ברק:

  • לעסוק בפעילות גופנית אירובית סדירה במשך חצי שעה, לפחות 3 פעמים בשבוע
  • להיות תחת מעקב רפואי ולעבור בדיקות דם על פי הנחיות הרופא המטפל
  • להקפיד על כמה כללי תזונה:

1

  1. לאכול מזון המכיל פחמימות במנות קטנות
  2. להפחית משמעותית צריכת מזון ומשקאות מתוקים
  3. לאכול ארוחות קטנות, כל 3 שעות
  4. לשתות רק מים
  5. להעדיף ירקות על פני פירות בגלל תכולת הסוכר הגבוהה שיש בהם, ההמלצה היא עד 3 מנות פרי ביום, לא יותר
  6. להעדיף פחמימות מורכבות על פני סוכר פשוט
  7. לאכול בשעות הערב המאוחרות או בלילה ארוחה קלה שמורכבת מפחמימות בתוספת של שומן איכותי ובריא, כמו אבוקדו או טחינה, שגורם לסוכר להשתחרר לאט ובאופן מבוקר, ומונע קפיצה של רמת הסוכר בדם בבוקר שאחרי, מצב שאופייני מאד לחולים בסוכרת ובסוכרת הריונית.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה