ויטמין שיא? ויטמין C

את הוויטמין, שמתקשר אסוציאטיבית לכולנו עם החורף, מומלץ לצרוך בקביעות פשוט משום שהוא מיטיב עם הגוף שלנו כל השנה, איך צורכים אותו נכון ולמה כדאי לשים לב

30/07/2017
דניאל לוין קבלו עדכונים מדניאל
  • בדואר
  • RSS

ויטמין C – חיוני לכל המערכות בגוף (צילום: שאטרסטוק)

ויטמין C, הידוע גם כחומצה אסקורבית, הוא ויטמין מסיס במים שנמצא באופן טבעי בפירות וירקות רבים ובמאכלים נוספים. מרבית החיות בטבע מייצרות בעצמן ויטמין C, אבל לא בני האדם ולכן הדרך המומלצת לצרוך אותו היא באמצעות מזון או כתוסף.

השאלה הנשאלת היא האם אנחנו מספיק מודעים ומקפידים על צריכת הוויטמין החיוני הזה. מיטל אלנקוה דהן, רוקחת סופר-פארם, עם כל ההסברים על חשיבות הוויטמין והדרכים המומלצות לצריכה:

על מה ויטמין C אחראי?

לוויטמין C מספר תפקידים חשובים בגוף, ביניהם:

לחיי מערכת החיסון

התפקיד החשוב ביותר של ויטמין C הוא תמיכה בפעילות מערכת החיסון.

עור מוצק, שיער בריא וציפורניים מטופחות

ויטמין C חיוני ביצירת שרשראות חלבון הקולגן. הקולגן הוא רכיב חיוני לרקמות החיבור בגוף, כמו גידים, רצועות, כלי דם, עצמות ואפילו ציפורניים. הקולגן מאפשר את חוזקן ומוצקותן של הרקמות השונות בגוף ולכן הוא נמצא למעשה בכל הגוף. לקולגן יש חשיבות מרובה גם בשמירה על מוצקות העור. מגיל 30 בערך הולך ופוחת ייצור הקולגן בגוף באופן משמעותי יותר ואת הירידה ניתן לראות במראה העור המזדקן, בנשירת שיער, חולשת ציפורניים, צלוליט וצניחת עור ואף בכאבי פרקים וחולשת עצמות.

בין אם בצריכה קבועה של תוסף ובין אם ע"י אכילת פירות וירקות – ויטמין C חיוני (צילום: שאטרסטוק)

האטת תהליכי ההזדקנות של התאים בגוף

ויטמין C הוא אנטיאוקסידנט, ובעברית נוגד חמצון, חשוב. אנטיאוקסידנטים מאזנים את מה שנקרא רדיקלים, שהם מולקולות בעלי אלקטרון עודף שיוצרות תהליכי חמצון בגוף. ייצור הרדיקלים טבעי לגוף ואף חיוני עד רמה מסוימת. מעל לרמה זו, הימצאותם של רדיקלים משמעותה תהליכי חמצון בגוף שמשפיעים לרעה על הזדקנות התאים. אנטיאוקסינדנטים מתחברים לרדיקלים ומנטרלים אותם וויטמיןC הוא אחד מהיעילים שבהם. עודף רדיקלים מושפע מתנאים סביבתיים, כמו החשיפה לזיהום אויר, עישון, חומרי ניקוי ועוד, זו גם הסיבה שהצריכה המומלצת של ויטמין C ליום למעשנים גדולה בכ-35 מ"ג מהצריכה המומלצת.

שיפור ספיגת ברזל

נוכחות ויטמין C בגוף משפרת את ספיגת הברזל בגוף, בעיקר ברזל ממקורות צמחיים, חסרונו של ויטמין C עלול להביא לאנמיה קלה.

ויטמין C גם מסייע בייצור נויורו-טרנזמיטורים ואף בפירוק חלבונים בגוף. תכונות נוספות נקשרו לוויטמין C, אך הן עדיין לא מגובות במחקרים. "מה שברור הוא שצריכה יומית של ויטמין C על בסיס קבוע ורציף מסייעת לתפקוד תקין," מסבירה מיטל.

תוספי ויטמין C – מימין: אסטר C של Life, אסטרולה לסולגאר, ויטמין C של סופרהרב ומגוון סוגי ויטמין C של אלטמן (צילום: יחצ)
תסמינים של מחסור בוויטמין C עלולים לכלול: עייפות, חולשת שרירים, כאבי פרקים ושרירים, חניכיים מדממים ואף דלקת חניכיים שבהעדר טיפול עלולה להוביל לשחרור שיניים, אנמיה קלה ולאורך זמן גם ירידה ביעילות של המערכת החיסונית וירידה ביכולת ההחלמה של הגוף, קרזול שיער. במקרים חמורים של מחסור בוויטמין C לאורך זמן עלולה לפרוץ מחלת הצפדינה.

מי נמצא בקבוצות סיכון למחסור בוויטמין C?

מעשנים – בגופם של מעשנים רמת ויטמין C נמוכה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית ויש לציין שרמות ויטמין C הן נמוכות יותר גם בקרב מי שחשוף לעישון, כלומר "מעשנים פסיביים" וכמו כן גם מי שחי באזורים בהם זיהום האוויר גבוה.

אנשים שתזונתם אינם מגוונת – אמנם ויטמין C ניתן לקבל לא רק מפירות וירקות, אלא גם ממאכלים מועשרים אחרים, עדיין בני אדם שתזונתם מצומצמת עשויים לא להגיע לקצובה היומית המומלצת ולכן, במקרים כאלה מומלץ לנטול ויטמיןC כתוסף.

נשים בהיריון – בתקופת ההיריון יש להקפיד על רמות הוויטמין משום שגם העובר צורך ויטמין C לצורך התפתחותו, במיוחד בטרימסטר השלישי של ההיריון.

נוטלי תרופות מסוימות – ישנן תרופות המורידות את ספיגת ויטמין C ואת ריכוזו ולכן מומלץ לתגבר את צריכת הוויטמין במקביל לנטילת התרופות ובהתייעצות עם הרופא המטפל.

איך צורכים ויטמין C?

"ויטמין C נמצא בפירות וירקות רבים ולכן הוא זמין וקל יחסית לצריכה," אומרת מיטל. "מקורות טבעיים טובים לוויטמין C הם: פירות הדר, תפוח, פלפל (הריכוז הגבוה ביותר נמצא בפלפל אדום), ברוקולי, כרוב, מלון, אבטיח, כרובית, עלים ירוקים עיליים (תרד, קייל), קיווי, תפוחי אדמה, עגבניות, אספרגוס ופירות יער. מקורות נוספים הם מזונות מעושרים כמו לחם ודגנים למיניהם. בנוסף ניתן גם לצרוך ויטמין C כתוסף מזון. לרוב ויטמין C מגיע בשתי צורות:

1. ויטמין סי חומצי, לרוב בתוספת פקעות ורדים, במינון של 500 או 1000 מ"ג

2. ויטמין סי אסטרולה או ויטמין סי שאינו חומצי, במינון של 500 או 1000 מ"ג, אשר מיועד לאנשים עם קיבה רגישה, או שסובלים מבעיות של חומציות יתר, כיב קיבה וצרבות על מנת למנוע אפשרות של החמרת מצב קיים בקיבה.

משום שוויטמין C מסיס ואינו נאגר בגוף, ואת עודפי הוויטמין הגוף מפריש בשתן, עדיף לחלק את המנות לאורך שעות היום. ובכל מקרה לא מומלץ ליטול ויטמין סי לפני השינה. ריכוז גבוה במיוחד ולאורך זמן, עלול לגרום לבעיות עיכול שונות כמו שלשול ובמקרים נדירים לעודד היווצרות אבנים בכליות."




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה