התשובה לריטלין: תזונה?

על הקשר בין צריכת סוכר לבין הפרעות התנהגות אצל ילדים, טעויות נפוצות שהורים עושים ומה תזונאיות הילדים ממליצות לעשות כדי להפחית את כמויות הסוכר שהילדים צורכים

18/06/2014
קרין לויט פרידריך קבלו עדכונים מקרין לויט פרידריך
  • RSS

תלמה הפרעות קשב. צילום: שאטרסטוק

על אף שלא קיים בסיס מדעי לקשר בין הפרעות התנהגות בכלל אצל ילדים ובין המזונות שהם צורכים, הורים רבים יודעים בוודאות שאם הם ייתנו לילדים כמות גדולה של סוכר בלילה למשל, ניתן יהיה לצפות מצדם למגוון התנהגויות ותופעות כמו "היפראקטיביות", השתוללות, חוסר קשב, עייפות ונטיות להירדמות והדבר אף יפגע בשנת הלילה שלהם וביכולת הריכוז בלימודים ובפעילויות אחרות.

נירה פלדמן, תזונאית קלינית לילדים ומחברת הספר "סודות מהצלחת: איך להאכיל בהנאה את ילדי הגן", מדגישה את חשיבותו של החינוך התזונתי כבר מגיל מוקדם ומדברת על התנהגות תזונתית, או הפרעות התנהגותיות וחברתיות שקשורות קשר הדוק לתפריט של הילדים, הרכבו והמגוון שהוא מציע. "בשדה המחקרי", אומרת פלדמן, "עוד אין אף מחקר שמצא קשר מדעי מוכח בין הפרעות התנהגות בכלל והפרעות קשב בפרט ובין תזונה. עדיין יש מחלוקות מדעיות בתחום הזה, אבל אם נדבר עם ההורים, עם הציבור הרחב, נגלה שוודאי שקשר כזה אכן קיים".

איך את מטפלת במקרים כאלו? "התפריט המשפחתי צריך להיות מאוזן והאחריות על תזונת הילדים מוטלת על ההורים. לכן אני עוזרת להורים לבנות תפריט מאוזן ומגוון תוך התחשבות בטעמם של הילדים ומדריכה אותם לחינוך תזונתי של הילדים כבר מגיל צעיר מאוד".

טעויות נפוצות של הורים בתזונת ילדים

1. סוכר זה לא בריא בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, יותר משהסוכר עצמו מהווה גורם לבעיות בריאותיות בכלל והתנהגותיות בפרט, הוא בדרך כלל מפר את האיזון הדרוש לילדים בתזונה שהם צורכים. "אכילה מופרזת של ממתקים ומזונות עתירים בסוכר עלולה להיות הגורם המסביר לבעיות התנהגות", אומרת פלדמן. "אבל חשוב להבין, שמזונות המכילים סוכרוז, סוכר פשוט, יותר משהם מזיקים לבריאות בפני עצמם, מהווים חסם לתזונה מאוזנת. הדאגה היא שכשהילדים אוכלים מזונות עתירי סוכר הם אוכלים אותם במקום האוכל המזין שדרוש להתפתחותם. במקום לאכול ירקות, פירות ודגנים, הילדים אוכלים ממתקים, עוגות וופלים".

ובקיצור: הביטו במה שהילדים אוכלים ובדקו: האם יש בתפריט שלהם מספיק פירות וירקות? האם יש גם דגנים וחלבונים? או שמוצרים המכילים כמויות גדולות של סוכר "משתלטים" על התפריט?

2. אסור לאכול מתוק בכלל! גם איסור מוחלט על אכילת מזונות מתוקים היא טעות נפוצה אצל הורים, ומביאה לעיתים לתוצאות ההפוכות מאלו שקיווינו להן. "כשילד הולך לאירוע וזולל כמות לא סבירה של ממתקים, אפשר וצריך להתייחס לזה כאל פעמון אזהרה" אומרת פלדמן. "אסור לנו להתעלם מהשפע שקיים בחוץ, והוא קיים בכל מקום: אצל חברים, בפרסומות ובחנויות המזון"

ובקיצור: קבעו לכם "שעה מתוקה" אחת בכל יום. התירו לילדים לאכול משהו מתוק, עדיף מופחת סוכר, מדי פעם, תוך שמירה על תפריט מאוזן ומגוון.

3. הילדה חייבת לאכול ברוקולי כולם מדברים על סמכות הורית ועל הכוח של ההורים אל מול הילדים. גם בנושא התזונה, חשוב שההורים יבינו שהאחריות מוטלת עליהם והם צריכים לדאוג ליצור עבור ילדיהם תפריט מאוזן ובריא עבורם. אבל מה קורה אם הילד פשוט לא אוהב ירק מסוים? האם אנחנו צריכים להכריח ילדים לאכול ירקות למשל? "תפריט של כל ילד צריך להכיל חלבונים שמועילים לגדילה, פחמימות שייתנו לו כוח וכמובן ירקות שמכילים ויטמינים ומינרלים הנחוצים להתפתחות תקינה ובריאה", אומרת פלדמן. "אבל הורים צריכים לדעת שהילדים נולדים עם הטעמים האישיים שלהם, עם דברים שהם אוהבים ולא אוהבים, וכבר מגיל מאוד צעיר כדאי ליצור תנאי תזונה נכונים יותר עבורם, תוך התחשבות באותם טעמים אישיים, ולא להכריח את הילדים לאכול דברים שהם לא אוהבים. בבוקר, העדיפו לתת לילדים דגנים מלאים עם פחות סוכר. אפשר להוסיף להם פירות או יוגורט והרי לכם מעדן שילדים יאהבו וייתן להם אנרגיה לכל היום".

ובקיצור: הקשיבו לילדים.

הדרך הטבעית

מירה כהן שטרקמן, מטפלת ברפואה משלימה ועורכת הספר "בלי ריטלין" המציע גישה טבעית הוליסטית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, לא חושבת שצריך למנוע לחלוטין מהילדים לצרוך סוכר, אבל מציבה שני תנאים: אחד, במידה. והשני - סוכרים טבעיים. "אני מאמינה שילדים כן זקוקים לגלוקוז כדי להיות פעילים. אבל במקום לתת לילד ממרח שוקולד, שמכיל קקאו שידוע בתכונות הממריצות שלו, כדאי להעדיף דבש וסילאן או דגנים מלאים. במקום לחם לבן שמכיל קלוריות ריקות וסוכרים מיותרים, למרוח קצת דבש או טחינה וסילאן על לחם מקמח מלא. זה רעיון מצוין גם כסנדוויץ' לבית הספר.

כמה זה במידה? "קודם כל, חשוב שרוב המזון של הילד יכיל סיבים תזונתיים", אומרת כהן שטרקמן. "אורז, לחם ודגנים מלאים, קטניות. הקמח המלא משפר את הריוז לטווח ארוך ולא מקפיץ אותו לפרק קצר של זמן שאחריו הילד שוב עייף וחסר ריכוז. הגוף של הילד לוקח את הגלוקוז שהוא זקוק לו מהדגנים, אבל הוא מתפרק לאט".

ואם בכל זאת הילדים אוהבים מתוק? "תרגילו את הילדים לאכול קצת פחות סוכר, תרימו את המבט בסופר, בדקו באילו מוצרים יש פחות סוכר, מה מכיל קמח מלא וכו'. הוסיפו פירות לארוחות, פירות הם מתוקים ואין כזה דבר ילד שלא אוהב פירות. נסו להימנע ממוצרים עתירי סוכר או מתחליפי סוכר מלאכותיים ולבחור באלטרנטיבות טבעיות כמו דבש, סילאן, סטיביה, סוכר פירות או דגנים מופחתי סוכר".

אורנה לוי, תזונאית חברת יוניליבר, מוסיפה: "אחת הסיבות שבגללן הילדים צורכים הרבה מתוק היא שההורים הרגילו אותם לכמויות סוכר גבוהות מאוד. במשך השנים התרגלו ההורים לתת לילדים משקאות ומזונות עתירים בסוכר, כי רצו לתת לילדים דברים שהם אוהבים, והסף של הילדים רק הלך ועלה. היום המגמה שלנו, חברות המזון, היא להפחית את כמות הסוכר במוצרים, לעתים אפילו בלי ליידע על כך את הציבור, כדי להרגיל את ההורים והילדים לצרוך פחות סוכר, מבלי לוותר על הטעם".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה