התסמונת שמשגעת נשים

מצבי רוח, רגישות וכאבים שונים, וכן רצון עז לשוקולד. לתסמונת הקדם וסתית יש כ-100 תסמינים אופייניים והיא יכולה לשבש את החיים בצורה חמורה. מדוע זה קורה ומה עושים?

23/06/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

pms צילום שאטרסטוקאפשר להשתגע רק מלקרוא את הרשימה הזו שכוללת: התכווצויות של הרחם, כאבים בבטן התחתונה, נפיחות בבטן, רגישות בשדיים, נפיחות במפרקים, עליה במשקל, כאבי ראש, בחילה, עייפות, גלי חום, דפיקות לב, עצבנות, דיכאון, חרדה, התקפי זעם, שינויים קיצוניים במצב הרוח, הזעה מוגברת, דפיקות לב, תאבון מוגבר, השתוקקות לשוקולד, לאלכוהול ולניקוטין ואפילו ירידה בחשק המיני.

לתסמונת הקדם וסתית, המוכרת גם בשם  (Premenstrual Syndrome PMS ) יש למעלה מ-100 תסמינים אופייניים. סביר להניח שכולכן מכירות את חלקם מקרוב ושבתקופה זו או אחרת הם השפיעו משמעותית על חייכן, ועל חיי הסובבים אתכן. "ההגדרה המקובלת היום לתסמונת הקדם וסתית, שאומצה גם על ידי האיגוד למיילדות ולגינקולוגיה האמריקני, מחלקת את התסמינים לשתי קבוצות: תסמינים גופניים ותסמינים נפשיים", מסביר ד"ר משה רויבורט, רופא נשים, מנהל המרכז לבריאות האישה, סניף הדר יוסף, במכבי שירותי בריאות.

למה זה מגיע לנו?

 על פי הנתונים המקובלים בספרות הרפואית כ-40% מהנשים בגיל הפוריות, בגילאי 20-40,  סובלות מהתסמונת הקדם וסתית במידה כזו או אחרת, כשאצל כ-5-10% מהנשים חלה פגיעה קשה בתפקוד היומיומי. כ-60% מהנשים הסובלות מדיכאון סובלות גם מהתסמונת הקדם וסתית. ואולם להבדיל ממצב של דיכאון מתמשך, דיכאון שאופייני לתסמונת הקדם וסתית מופיע בימים שלפני הוסת ונעלם מיד אחריה.

 לא ברור מדוע ישנן נשים שיסבלו מהתסמינים בצורה משמעותית, עד כדי שיבוש בשגרת החיים, פגיעה ביחסים עם בן הזוג, בעבודה וכדומה, ואילו אחרות לא יסבלו ממנה כלל או יסבלו רק בצורה מתונה וקלה. אחת ההשערות היא כי ככל שרמת הסרוטונין במוח נמוכה יותר כך גוברת הרגישות לשינויים שחלים במהלך המחזור החודשי ואולם ברור לחלוטין שמדובר בתופעות שקשורות לשינויים ההורמונליים האופייניים למחזור החודשי.

pms צילום שאטרסטוק

"אחת ההשערות היא כי ככל שרמת הסרוטונין במוח נמוכה יותר כך גוברת הרגישות לשינויים שחלים במהלך המחזור החודשי. סרוטונין הוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטר) שאחראי, בין השאר, על מצבי רוח טובים ועל תחושת שובע. רמות נמוכות של סרוטונין, לעומת זאת, גורמות לתחושת דיכאון, ובפרט בימים שלפני הוסת. האבחנה היא תמיד בגדר השערה, והיא מתבצעת על סמך התסמינים שהמטופלת מתארת, כשיש בהם לפחות תסמין אחד נפשי ואחד גופני. התסמינים מופיעים בדרך כלל 3-4 ימים לפני קבלת הווסת ונעלמים לאחריה", מוסיף ד"ר רויבורט.

מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם התסמונת?

ההנחה הרפואית היא שלא ניתן להעלים לחלוטין את התסמונת הקדם ויסתית בקרב הנשים שסובלות ממנה, אבל שישנן לא מעט דרכים לנסות להקל, למנוע ולהחזיר את שגרת החיים למסלולה. לדברי ד"ר רויבורט ההמלצות כיום הן:

1. ליטול תוספי תזונה ממקור צמחי כמו היפריקום, גינקו בילובה ועוד.

2. לעסוק בפעילות גופנית לפחות  3-4  פעמים בשבוע, במשך כ-40 דקות בכל פעם. "פעילות גופנית מעלה את הפרשת האנדורפינים בגוף ולכן מסייעת בהתגברות על התופעות, כמו שחרור ממתח נפשי ושיפור מצב הרוח", מעיד ד"ר רויבורט.

3. ליטול תרופות. "במקרים קשים שבהם קיימת תחושת אובדן וייאוש יש לעתים צורך להיעזר בתרופות ממשפחת SSRI (פרוזק, ציפרלקס ואחרות) שמעלות את רמות הסרוטונין במוח", מציע ד"ר רויבורט.

4. ליטול גלולות למניעת הריון. "לפני מספר שנים נכנסו לשימוש בישראל גלולות שנקראות יאז  (YAZ) בהתוויה של טיפול בתסמונת הקדם וסתית (PMS) וגם בתסמונת PMDD, שנחשבת בעלת דרגה חמורה יותר של התסמונת הקדם וסתית. ההמלצה שלנו, רופאי הנשים, היא להיעזר בגלולות הללו במידת הצורך", ממליץ ד"ר רויבורט.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה