התזונה שתגן על העור והשיער

מה הקשר בין מלח לאקנה, לכמה מים העור זקוק ומה אוכלים לפני המחזור החודשי? הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן עונה על השאלות שמטרידות מתבגרות ואמהות

19/07/2012
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS
» תזונה נכונה צילום: Thinkstock

"האם הופעת פצעונים קשורה לאיכות התזונה? האם יובש והופעת קמטים מושפעים ממה שאנו אוכלים ושותים? האם תתכן נשירת שיער בגלל דיאטה? התשובות לכל אלו היא כן! תזונה נכונה ומשקל תקין הם בסיס הכרחי לבריאות ולהצלחה כמעט בכל תחום בחיים. הקניית הרגלים נכונים מתחילה, כמובן, כבר בגיל הילדות, והיא חשובה במיוחד בקרב נערות: הן חשופות מצד אחד לתעשיית הפרסום המעודדת רזון יתר, ומצד שני מפתה לשוקולדים מתוחכמים, גלידות נימוחות, חטיפים מיוחדים ואפילו שניצלים קלי הכנה", כך כותבת הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן בספרה "משימה אפשרית – המדריך המלא לתזונה נכונה לנערות" (הוצאת "קוראים").

לדבריה, הספר מיועד לעודד נערות מתבגרות לתזונה נכונה וללמד אותן הרגלי אכילה שמשלבים את כל המזונות האהובים במסגרת תזונה בריאה.

הספר מחולק ל-10 פרקים, שעוסקים, בין השאר, בפעילות גופנית, במתוקים, בילויים ומסיבות, מלוחים ומטוגנים ובקשר בין תזונה העור והשיער. בקיצור, בכל מה שממלא את עולמן של המתבגרות.

יש קשר בין תזונה, עור ושיער

"למרות שבחלק גדול מן המקרים הנטייה התורשתית והמצב ההורמונלי הם הגורמים החשובים המשפיעים על מראה העור והשיער, כדאי לדעת כי בהחלט יש קשר בין איכות התזונה שלנו, המזונות שאנו אוכלים וחיוניות העור והשיער", מדגישה ד"ר רוזמן.

לדבריה, ישנם מספר גורמים שחשוב שנקפיד עליהם:

מלח, יוד ושומן – כדי למנוע אקנה

למרות שאין הוכחה לקשר ישיר בין צריכת כמויות גדולות של מלח לבין הופעת פצעונים על הפנים, ד"ר רוזמן ממליצה להמעיט באכילת חטיפים מלוחים ופיצוחים. מלבד מלח, היא מדגישה, יש בחטיפים חומרים נוספים וייתכן שדווקא הם שגורמים להיווצרות ההפצעונים, כמו שומן ויוד. "במחקרים מסוימים נמצא, כי מאכלים שמכילים יוד עלולים לגרום להופעת פצעוני "אקנה".

מים – כדי למנוע התייבשות של העור

לא רק קרם לחות: מתברר ששתייה מרובה של מים חיונית לשמירה על לחות העור. "הגוף צריך כמות מינימלית של נוזלים כדי לייצר שתן, דרכו מפרישים את הפסולת ואת תוצרי הפירוק של הגוף", מסבירה ד"ר רוזמן. וכך, אם חסרים בגוף נוזלים ליצור שתןהגוף יעדיף "לפגוע" בעור ולא באברים פנימיים החיוניים. "אפשר לדעת אם שותים מספיק מים על פי צבע השתן: אם השתן שקוף, סימן שהגוף מקבל את הנוזלים הדרושים לו, וכאשר הוא צהוב כהה ומרוכז, חייבים להוסיף לתפריט היומי כמות גדולה של נוזלים".

אבץ – כדי להפחית דלקות בעור

אבץ הוא מינרל שנמצא במזונות רבים. בין שאר תפקידיו, אבץ יכול להפחית מצבי דלקת שונים ובעיקר דלקות עור. "מאחר שפצעוני אקנה הם בעצם דלקת חיידקית, הנובעת מהתרבות של חיידקים, האבץ יכול לעזור למערכת החיסון להילחם בדלקת".

חסרים תזונתיים ונשירת שיער

המלצות נוספות לשמירה על העור שמופיעות בספר: ויטמין E הדרוש לאלסטיות של העור, ויטמיני B שמשפרים את זרימת הדם ומשפיעים על מערכת העצבים, ויטמין A שעוזר למערכת החיסונית ועוד.

בהמשך, ד"ר רוזמן מסבירה מה הקשר בין שינה טובה ובריאות העור, מדוע דיאטות כסאח עלולות לפגוע ברעננות העור, ומדוע צמחונות עלולה לגרום לחסרים תזונתיים שיגרמו, בין השאר, לנשירת שיער. "למרות תיאוריות מדעיות הדוגלות בכך שצמחונים בריאים יותר, כאשר צמחונות אינה מבוצע בצורה "חכמה" הוויתור על מאכלים מסוימים עלול להזיק לבריאות ולפעמים באופן בלתי הפיך", היא מזהירה.

ד"ר מאיה רוזמן

מה לאכול בימי המחזור החודשי?

מי לא חוותה זאת על בשרה: פצעון שמופיע לקראת הווסת החודשית, או תחושה של "התנפחות" ועלייה במשקל. לטובת הסובלות, ד"ר רוזמן מציעה תפריט ייחודי לימים "האלה" של החודש. אבל היא מדגישה: "תפריט זה אינו מאוזן והוא מתאים רק לימים ספורים", וזאת משום שהתפריט עשיר בפחמימות והוא נועד להרגיע ולהשביע.

מה אוכלים?

ארוחת בוקר: 2 פרוסות לחם, קל עם כפית ריבה או כפית שוקולד למריחה

ארוחת עשר: 2 פירות

ארוחת צהריים: 2 כוסות פסטה ברוטב עגביות, ירקות טריים וירקות מבושלים

ארוחת ארבע: 2 פרוסות לחם קל עם כפית ריבה (אפשרות נוספת היא לבחור נינוש מתוך רשימה ארוכה של נישנושים)

ארוחת ערב: 2 טוסטים מ-4 פרוסות לחם קל עם 2 פרוסות גבינה צהובה לייט וסלט ירקות

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ד"ר מאיה רוזמן היא בעלת תואר שלישי (דוקטורט) באוניברסיטה העברית בירושלים בתזונה, בביולוגיה מולקולרית ובגנטיקה, תואר שני בביוכימיה ובתזונת האדם, ותואר הראשון בתזונת האדם (אוניברסיטה עברית).

לך

הספר "משימה אפשרית" עשיר בתפריטי דיאטה בריאים, מתכונים, טיפים ולוחות קלוריות וויטמינים, שילוו את הנערה בסדר יומה וישרתוה לאורך כל חייה. מחיר הספר 89 שקל וניתן להשיג אותו בחנויות וברשתות הספרים




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה