השפה של ההסתה

בכל פעם שמישהו ניסה לקדם שינוי חברתי והשקעה בשכונות דרום ת"א, השלטון טרפד זאת, עכשיו זה מתפרץ בגייזרים של זעם. נעמי רמתי, פעילה מכפר שלם, חולמת על תושבים מוחלשים שמתאחדים

04/06/2012
בחדשות קבלו עדכונים מבחדשות
  • RSS
» צילומים: בני חגאשי

אם הלכתי על המדרכה ברחוב מח"ל בכפר שלם רבתי ומולי הלך מהגר עבודה הודי עם מכנסיים מופשלות, אני יכולה :

1. לתבוע חברות כוח אדם (מסרסרות עובדים \ לכאורה).

2. לשנוא הודים.

3. לפחד ללכת ליד הבית שלי.

4. להקים במות ולקרוא לח"כים  - מיכאל בן ארי ומירי רגב .

או למצוא פתרון חינוכי של אוריינטציה חברתית בין מי שחולקים מרחב משותף?

מי מעוניין בהתפרצות?

מכיוון שמאז ששת הימים התרגלנו למועסקים מנוצלים, פרחה כאן העבדות. עד האינתיפאדה היו פועליי השטחים שנכבשו ב -1967. אח"כ הובאו מהגרי עבודה בעיקר אסייתים, והיום יש מבקשי חיים אפריקאים שכולם מרוויחים על גבם. גם ממקסמי השכרת דירות,עשרות מבקשי חיים בדירה (האם הם גם יוצאים להפגנות נגד זרים?) המקומיים. ומעסיקים שמקבלים פועלות\ים מושתקות\ים מקבלי שכר נמוך.

אז למי זה מפריע? ומי מעוניין ללבות התפרצות זעם? חב' כוח אדם שעשו הון מהבאת מהגרי עבודה, פוליטיקאים שמקבלים חשיפה תקשורתית (והעיקר שמאייתים את שמם נכון).

תושבי התקווה - זה בידיים שלכם

לתושבי שכונות בדרום ת"א-יפו תמיד היה תמיד פרופיל מאיים כי זה מה שהראו במדיה התקשורתית, אבל מי שחי בשכונת התקווה ומזרחה או דרומה יודע שאלו שטויות דמוניות שיש המתמחים בלהפיץ אותם, ומי שחי בשכונת התקווה ובכפר שלם ורואה לתושבות\ים את הלבן בעיניים יודע את הסוד:  שזו קהילה מדהימה ונעימה, טובת לב ואכפתית, שצריכה השקעה מועדפת כמו כל המקומות המופקרים שהמדינה הדירה עצמה מהם.

וזה בידיכם: תושבי השכונות המוחלשות צריכים להפעיל את אותה מסה קריטית שראינו לאחרונה שועטת ברחובות השכונה, לטובת דרישה להעדפה מתקנת בקול רם וצלול. (ע"ע מתנ"ס בארבור הופך לקנטרי).

לדוגמא - אני קוראת לתושבות\ים שכונת התקווה אחרי שהתייעצתם איתנו פעיליי שכונת כפר שלם רבתי וביקרתם אצלנו בגינה הקהילתית. אל תוותרו על גינה קהילתית אצלכם בשכונה זו עשייה מרפאת ותורמת, אין לה זרקורי תקשורת אבל מביאה ברכה לתושבים. מקבצת אנשים ממגוון גילים ממגוון מעמדות סביב מפגש פתוח ומקרב לבבות.

ישנן גם תגובות מושכלות לנעשה בשכונות. אני מאושרת שאני מגלה בין דבריי ההסתה הנחותים, גם קריאה נכונה של המצב הנפיץ. אני מוצאת באתרים שונים באינטרנט כמו "העוקץ", את הפעילה ספיר סלוצקר-עמראן על המחויבות לשינוי המצב בדרום העיר: "אם נמשיך לקרוא לתושבי השכונה "תושבי השכונות" בלי להבין כמה גזענות והתנשאות יש בביטוי הזה, לנצח נישאר השמאל המנותק – זה שלא רק שעניי עירו לא קודמים בעיניו, אלא בכלל לא נחשבים.

אבל בכל פעם שמישהו ניסה לקדם שינוי חברתי חינוכי, לדוגמה יו"ר שכונת התקווה שלמה מסלאווי יזם פורום מנכ"ל לקידום החינוך בדרום העיר, אף אחד לא היה מאחוריו, למשל אותם מציפי רחובות מהכנסת בשבועות האחרונים. הממסד כמו הממסד הצליח למסמס יוזמות מיטיבות ברפלקס מותנה, וקיבל גייזרים מתפרצים של תסכול וזעם מתוך מצוקה רבת שנים, החושפות ביטויים מכוערים מלובים בידיי אינטרסנטים, שאין סיכוי שישלטו על גובה הלהבות.

אבל מאיפה הכל התחיל? ביבליוגרפיה מומלצת לרקע

הסרט בעברית -"לגעת ביהלום" עם ליאונרדו דה קאפריו,- הסרט בשמו המקורי: "BLOOD DIAMOND " מספר את סיפור ניצולה של היבשת האפריקאית בידיי הלבנים הקולוניאליסטים, צריך לצפות בסרט כדי שנקבל מושג ממה מבקשיי חיים אפריקאים בורחים, ולהבין כעת אנחנו בשלב הבומרנג משלמים מחירים, על מעשיהם של תאבי בצע מושחתים.

אותם הקולוניאליסטים שטמנו את ידם בקלחת האפריקאית סכסכו וחיזקו שליטים מושחתים, שדרכם הייתה דרך אכזרית של טבח בעמם. האירופאים יכלו במצב כזה למקסם שדידת אוצרות טבע זהב ויהלומים ולעשות הון במכירת נשק לשליט האפריקאי האלים והמושחת והשאירו אחריהם יבשת שבעת קרבות ונוטפת דם. היום מדינות מפותחות מתמודדות עם התוצאות.

למיטיבי לכת: לב הַמַּאְפֵּלְיָה מאת ג'וזף קונרד ע"פ נוצר הסרט 'אפוקליפסה עכשיו' הנהדר (לב האפלה Heart of Darkness).יצירה הממחישה את דרך חדירתו וגישתו של האדם הלבן למסתרי היבשת השחורה.

ספרים: רובים חיידקים ופלדה – פרופ' ג'ארד דיימונד (חתן פרס פוליצר) בהוצ' ע"ע סוקר את ההיסטוריה האנושית ב-15,000 השנים האחרונות. לדבריו ההבדלים בהתפתחות היבשות, אינם נובעים מעליונות שמקורה בתבונה עדיפה, אלא מצירוף של גורמים, כגון ביות מוקדם של בע"ח צפיפות אוכלוסיה משילות אוריינות שהתאפשר בגלל התנאים הגיאוגרפיים, אשר הובילו לקדמה טכנולוגית. בתקופה מאוחרת יותר, הובילה הקדמה הטכנולוגית להשתלטות האירופית על יתר יבשות העולם.

קהילות מדומיינות (imagined communities) הוא ספר חשוב ורב השפעה של חוקר היחסים הבינלאומיים בנדיקט אנדרסון בהוצ' האונ' הפתוחה. בספר קהילות מדומיינות מנתח בנדיקט אנדרסון את תופעת הלאומיות והתודעה הלאומית כפי שצמחה במאה ה-20. התודעה המדומיינת של קהילות מדומיינות היא כה חזקה עד כי היא יכולה להניע אנשים לכדי מעשים כמו יציאה למלחמה גם במחיר חייהם, למען אותו אידיאל הקיים אך ורק במחשבתם.

***

יש לי חלום: תושבי קהילות מוחלשות מכל דת מגדר גזע וצבע עור, מתאחדים למסה קריטית לשנות גורלם לעתיד מיטבי והוגן, מלא חמלה, לכל מה שברא בעולמנו הקב"ה, ומסתכלים קדימה לאמיתות ערומות מאינטרסים מושחתים.

נעמי רמתי פעילה חברתית סביבתית בכפר שלם רבתי

צילומים: בני חגאשי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה