השיטה שוב ניצחה

איך זה שסדרת סרטוני הקמפיין המבריקה, "השיטה", של אלדד יניב ורני בלייר, לא הבעירה את המדינה? בגלל אותה השיטה כמובן

15/12/2012
אסתי סגל קבלו עדכונים מאסתי
  • RSS

כשאלדד יניב ו"ארץ חדשה" יצאו עם הסרטון הראשון בקמפיין הבחירות שלהם, והרבה לפני כולם – רעש הפייסבוק וגעשה הרשת: 109,127 צפיות עד היום.

סרטון ארוך יחסית - 5:06 דקות. אין סיסמאות פשטניות, אין אפקטים קוליים וגרפיים, גם לא מוצגים מספרים ודיאגראמות. יש חדר אפל, וילונות, מנורת שולחן ושתי דמויות מטושטשות מדברות. פתיח לסדרה של סקורסזה על ה"פמיליה" (המשפחה). אלא שזה לא הסנדק ולא מרלון ברנדו. זהו אלדד יניב שמציע לנו את "השיטה" שאין לסרב לה, ואנחנו הצופים ההמומים הולכים אחריו בנשימה עצורה.

אין כמו אלדד יניב לספר סיפור. הוא מספר מחונן. שולט בכל הניואנסים של שפת גוף, גוון קול, עצירות דרמטיות במקום המתאים – השחקן האולטימטיבי. אלא שזו לא רק צורת העברת המסר, זו גם הדרך להעביר אותו – סיפור קטן על דמות ידועה (ראש הממשלה), עם גימיק בלתי נשכח (דולרים בגרביים במקרה הזה), סיפור שהוא גם רכילות אבל גם מטאפורה לדרך שלפי יניב מתנהל בה השלטון.

הרשת כאמור געשה. היתה ציפייה דרוכה לתביעת דיבה. ואכן בהתחלה היו כמה ניסיונות מאחורי הקלעים ללחוץ להורדת הסרטון, אבל הם הסתיימו שם. הציבור חיכה בקוצר רוח לפרק השני (כבר היה ברור שיש כאן סדרה ויש כאן שיטה חדשה להעברת המסרים). כאן הלוקיישן כבר איננו חדר, אלא כיכר המדינה. צילום שחור לבן, מצלמת כתף מסובבת בשוט קולנועי מסחרר את שני המדברים. שוב מראיין מול "גרון עמוק". שוב יניב נותן עדות אישית צבעונית מאוד ומלאה פרטים זכירים כמו סיגר, נתן אשל וטלפון לבן, הוראות לתשלום.

אלא שכאן יש כבר "רק" 57,022 צפיות. הצילום, בניית התסריט, המשחק, הסיפור – הכל מבריק ומדויק. מותח, מעורר חרדה, מרתק. ובכל זאת לא מגיע לשיאי הצפייה של הפרק הראשון.

יניב ורני בלייר מייצרים כאן קמפיין בחירות שהוא סדרת טלוויזיה שנעה בין ה"סנדק" ל"סמוייה". מרתקת, מפתיעה, אכזרית, סנסציונית. המון רכילות, מעט מאוד עובדות ומספרים מוכחים לבד מהידיעה שזו עדות אישית של יניב שהיה שם, מאחורי הקלעים בכל צמתי ההכרעה. עם כל השמות הידועים מהחצר הביזנטית: נתניהו, שרה, נאמן, וינשטיין, משה מזרחי, מרטין שלאף, עופר עייני, ליברמן, נתן אשל. בתי זונות, הימורים, כספים שעוברים מיד ליד, יועצי סתר, מיתות משונות...


ובכל זאת כל הפרקים מתקבעים פחות או יותר על ממוצע צפיות של 40,000. (להוציא את "גבירתי ראש הממשלה" עם 65,817 צפיות).

כלל חשוב בפרסום הוא לייצר בידול מול האחרים, כלל נוסף הוא לדבר על דבר אחד בלבד. קמפיין "השיטה" של בלייר ויניב עושה את זה ובענק. הם יצרו שפה חדשה לקמפיין בחירות. שפה שלא דומה לאף אחת אחרת, וגם נצמדו להחלטה לדבר על דבר אחד, למרות שלכאורה כל פרק מספר סיפור אחר וכל פרק מתעסק בדמויות אחרות. אלא שבעומק הדברים רואים שכל פרק לחוד וכל הפרקים ביחד מדברים על דבר אחד – על השיטה. זו האסטרטגיה שנקטו בלייר, במאי קולנוע עתיר ניסיון ופרסים (שבתות וחגים, פרשת השבוע, שביתה, אדמה) ויניב, יועץ פוליטי, עו"ד ועיתונאי, והם הולכים עליה באומץ ועל כל הקופה.

ועל האסטרטגיה הזו הם ראויים לכל השבחים ולאו דווקא על הקריאטיב המבריק, אלא על התרומה (שלצערנו נכשלה) לחברה ולמערכת הבחירות. כי יניב ואלדד הזיזו הצידה כל מיני רעשי רקע ופרטים קטנים, והחליטו ללכת על הסיפור הגדול של איך מתנהל כל העסק הזה שקוראים לו שליטה במדינת ישראל. כל פרק בקמפיין שלהם מביא זווית אחרת לסיפור. וכשהזוויות מצטברות מתקבלת תמונה גדולה, מבהילה וכוללת, שעושה סדר בעניינים. שנותנת את ההסבר הברור איך שום דבר לא קורה במקרה. לכל תוצאה יש סיבה ויש תהליך שקדם לה, מינויים שקדמו לה, כספים שעברו מיד ליד, טובות הנאה, מערכת שלמה שמרוויחה מהמצב (וזו גם הסיבה למה העסק לא קורס).

אז אם זה כל כך מוצלח, למה זה לא מצליח? ואיך זה שלא הוגשה עד עכשיו שום תביעת דיבה? למה העיתונות לא יוצאת בתחקירים בעקבות החשיפות האלו ולמה אחוז הצפיות בסרטונים לא עולה? איך הסיפורים האלו לא מבעירים את הארץ מקצה לקצה?

כבר שבועות אני שוברת את הראש על השאלה הזו. לדעתי התשובה טמונה בשאלה. דווקא ההצלחה הגדולה של הקמפיין הוא מה שמכשיל אותו. דווקא הנושא החשוב אותו הניחו יניב ובלייר על השולחן הוא זה שמנצח אותם. השיטה.

כי ברגע שהעומק והרוחב והיכולת והמשתפי"ם ובעלי האינטרסים והכוח של השיטה מתגלעים, הצופה אחוז הדמע והקסם נרתע לאחור. זה גדול ממנו. זה בלתי ניתן לפיצוח ובלתי ניתן להכנעה. זה הופך לסוג של פורס מאז'ור. כוח עליון. וזה מדכא במקום לעורר התקוממות, זה מייאש במקום למלא ברצון להלחם, זה מאיין אותך, אתה אפס קטן מול המערכת.

ואם השיטה כל כך חזקה וכל כך לא ניתנת לפירוק, אז יאללה נהיה חלק ממנה, כי רק ככה נצליח, ותעזבו אותי באמשכם מכל השטויות שלכם, תנו לראות האח גדול או כוכב נולד או מה שזה לא יהיה, כי אין למי להצביע, כולם מושחתים ומה שהיה הוא שיהיה... לא מאמינים לי? בואו נראה כמה שיתופים יהיו למאמר הזה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה