הקמפיין לסגירת תאגיד השידור הציבורי מתחיל

זהו, נכנסנו לספין. ספין המספרים. אחרי חודשים של בדיקה, שליחת בלוני ניסוי, ראיונות, קטעי ידיעות, עכשיו התחיל הקמפיין לסגירת תאגיד השידור הציבורי, ״כאן״, שאפילו עוד לא עלה לאוויר

23/10/2016
ענת סרגוסטי קבלו עדכונים מענת
  • RSS

ביבי נתניהו. צילום: רויטרס

וכך נראה הקמפיין: ראש הממשלה נתניהו החליט שהתאגיד החדש לא טוב לו. הוא לא טוב לו כי הוא עלול להיות עצמאי מדי, נשכני מדי, אופנתי מדי, ביקורתי מדי.

מאידך המסע כבר יצא לדרך. אחרי חודשים על חודשים ואינספור דיונים ושינויים - חוקק חוק תאגיד השידור הציבורי, ותהליך ההקמה החל, גויסו אנשים, מונתה מועצה, מונו מנהלים, נקבעו תאריכים ויש אפילו סרטונים מגניבים שעולים לרשת. וכל זה דווקא זוכה לתמיכה מאוד נרחבת. גם בקרב אותו מגזר אמורפי, בלתי מוגדר אבל מאוד מאיים שנקרא ״התקשורת״, גם בקרב שדרות רחבות בציבור הישראלי, גם בקרב תומכי חופש הביטוי בין מצביעי הליכוד, גם בקרב כמה חברי כנסת מהקואליציה, אפילו בקרב עובדים לשעבר ולשהווה ברשות השידור המתפרקת והעומדת בפני סגירה.

 

אז מה עושים? איך עוצרים? 

הנה תוכנית העבודה: ממסגרים את הסיפור כאילו הכול סובב סביב כסף. מפרסמים טבלת מספרים ש״מוכיחה״ שהתאגיד הוא בעצם ביזבוז כסף משווע. ומנגד הותרת רשות השידור על כנה היא-היא החסכון האמיתי בכספי ציבור.

כך דעת הקהל הציבורית, שרגישה לנושאים כלכליים, בוודאי תתמוך בביטול התאגיד משום שמדובר בבזבוז כספי ציבור ולמה להוציא כספי משלמי המיסים אם אפשר את אותו דבר לעשות בפחות כסף?

האריזה המחודשת של ההתנגדות לתאגיד משום שהוא מבזבז כסף נועדה כדי לגייס דעת קהל רגישה חברתית.

אבל לאריזה החדשה יש עוד מטרה: לאפשר לשר האוצר לתמוך בביטול התאגיד ובשינוי החוק בהתאם.

משה כחלון. צילום מתוך יוטיוב

כי כחלון, כידוע, מאוד רגיש למספרים. והוא גם לא ממש רוצה עכשיו לפרק את הקואליציה בגלל איזה גוף אמורפי שהוא עצמו לא כל כך יודע אם הוא יוכל להזיק או להועיל לו אלקטורלית. הכוונה לתאגיד החדש, ״כאן״.

אז אם כל הדיון יהיה סביב המספרים, לכחלון יהיה יותר קל לתמוך בביטול, או לפחות לא להתנגד לביטול התאגיד, כי חיסכון בכספי ציבור, כידוע, זה המנדט שלו.

ואם כל הדיון יהיה סביב המספרים, אז לא יתקיים דיון ציבורי על נושאים אחרים שהתאגיד בא לפתור, או לנסח מחדש.

כי התאגיד נולד לא רק משום שדובר על כך שרשות השידור מבזבזת כספי ציבור. התאגיד נולד לא פחות משום שבמשך שנים היה ברור, ונכתב ונאמר על כך לא מעט, שרשות השידור נגועה במניעים ואינטרסים זרים. נכתב ונאמר לא מעט על תהליכי קבלת החלטות שנגועים בחוסר נקיון כפיים ציבורי. נכתב ונאמר לא מעט על כך שרשות השידור אינה שידור ציבורי עצמאי שרואה את טובת הציבור לנגד עיניו. נכתב ונאמר לא מעט על כך שרשות השידור קשורה בקשרים בלתי ניתנים להתרה עם גורמים חזקים וכוחניים במסדרונות השלטון. דובר ונאמר לא מעט על כך שהתכנים שרשות השידור משדרת הם לעיתים קרובות מדי תוצאה של לחצים שמגיעים ממסדרונות השלטון. זו הייתה הסיבה השנייה, בנוסף לסיבה הכספית, שבגללה הוחלט לפרק את רשות השידור ולבנות משהו חדש מאפס. כדי לנקות את כל הקשרים והאינטרסים העלומים. כדי לבנות משהו מקצועי, נקי, ובעיקר-בעיקר עצמאי שאינו תלוי בטוב ליבם ובגחמתם של הפוליטיקאים. כמו ששידור ציבורי צריך להיות.

שידור ציבורי נועד לשרת את הציבור. זו מהותו וזה כוחו. הוא לא נועד לשרת את נבחרי הציבור. ההוכחה, אגב, נמצאת ברעיון העיוועים לשים תחת גג רשות השידור המסואבת גם את גלי צה״ל. כלומר: לא די בלחצים הפוליטיים שגלי צה״ל צריכה לעמוד בהם (ולא תמיד מצליחה לעמוד בפרץ הזה), אם ההצעה הזאת תעבור, הרי שמספר גופי השידור העצמאיים יצטמצם מאוד, בכך יצטמצם חופש הביטוי, השידורים יהיו פחות פלורליסטיים, הציבור ייצא נפסד. וכמובן יהיו פחות מקומות עבודה לעיתונאים, עורכים, מפיקים, כתבים, מגישים, ועוד. והציבור, כמובן, יפסיד.

 ולכן מיסגור הנושא רק סביב המספרים הוא אחיזת עיניים במקרה הטוב וספין פוליטי במקרה הפחות טוב.

ועם זאת חשוב לומר: ברשות השידור המתפרקת יש א/נשים מצוינים, שעושים עבודה נפלאה למרות הפירוק, למרות הלחצים, למרות הספינים.

לוגו תאגיד השידור הציבורי "כאן"




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה