הצבעים של הכותל

"אנחנו מגיעות לכותל בבגדים צבעוניים, בטליתות בצבעי סגול אדום כחול וורוד", לזלי זקס, מנהלת "נשות הכותל", מסבירה מדוע לא תתן לצבע השחור להשתלט על הטריטוריה

16/05/2013
לזלי זקס קבלו עדכונים מלזלי
  • RSS

ביום שישי ראש חודש סיוון בשעה 7:00 בבוקר גדשו את רחבת הכותל המערבי קרוב לעשרת אלפים אנשים, רק כ -300 מהם באו להתפלל.

בעומדי עם הפנים לכותל היו מצד ימין כששת אלפים נערות האולפנות והסמינרים שהוסעו במאורגן למלא את עזרת הנשים בכדי  שלנשות הכותל לא יהיה מקום. כולן היו לבושות בצבעים בהירים לבן, כחול ובאז'. הן היו שקטות מאוד והייתה התחושה שהן לא יודעות לשם מה הובאו מעבר להוראה לגדוש את עזרת הנשים. מעטות התפללו. רובן הסתכלו עלינו, נשות הכותל, בתדהמה וצילמו בפלפונים  ללא הרף. למרבה ההפתעה למרות שלא יכולנו להתפלל בעזרת הנשים בגללן הן מילאו אותי בתקווה. קיוויתי שאולי כמה מהן  תשאלנה בשולחן השבת את השאלה החתרנית הנהדרת  הזו – "מדוע לא?", אולי כמה מהן תפחדנה לשאול בקול אבל בליבן ינבוט הספק.

מצד ימין הייתה מסה שחורה מלאת אלימות של אלפי גברים חרדים צעירים שירקו, שרקו במשרוקיות, זרקו בקבוקי מים, שקיות זבל ופצצות סירחון הם דחפו, קיללו והשליכו אבנים.

ובאמצע קבוצה של כ- 300 נשים, אנחנו, שמגיעות כבר 24 שנים בכל ראש חודש להתפלל. כולנו בבגדים צבעוניים ובעיקר בטליתות בצבעי סגול אדום כחול וורוד, הטלית של נשות הכותל שאלפי נשים ברחבי העולם מתעטפות בה לאות סולידריות על מאבקנו ועל הזכות שלנו כנשים להתעטף בה.

ומסביבנו טבעת של שוטרים ושוטרות בכחול וטבעת חיצונית נוספת של חיילי משמר הגבול בירוק שמנסים לעצור מההמון השחור מלהתנפל על בעלות הטליתות הצבעוניות.

הקבוצה הלבנה השקטה, הקבוצה השחורה האלימה והבריונית והקבוצה הצבעונית המתפללת. התמונה הזו מביעה יותר מכל דבר את מי ואת מה שעומד מאחורי העימות הזה .

לא מדובר על מאבק דתי אלא על מאבק על טריטוריה ושליטה.

החרדים שולטים בכותל מאז 1967 ומתנהלים שם כבבית כנסת שלהם, ברצונם מגביהים מחיצה או מקטינים את עזרת הנשים, מסדרים מעבר מהדרין לגברים שאינם רוצים להתחכך עם נשים, מונעים קיום של טקסים לאומיים  כי חלילה יעמדו גברים ונשים יחד בפלאזה או תישמע קולן של נשים שרות. הפוליטיקאים שלהם מעוניינים ללבות את האש, הם כעת באופוזיציה וחשוב להם לפתוח כמה שיותר חזיתות, להראות את הכוח כעת בכותל כדי להבהיל את הצד השני שמדבר על שוויון בנטל ולימודי ליבה.

הדתיים הלאומיים מגיעים עם הדגלים אך מרשים לעצמם להעלים עיין מזה שהרב הממונה בכותל מתנגד להצבת שלט שמציין את חטיבת הצנחנים ששחררה את הכותל . חובשי הכיפות הסרוגות  לא יכולים לתת לחרדים את ההרגשה שהם פחות דתיים חלילה ושבית הכנסת שכבר מזמן איננו סמל ציוני לא לרוחם. לפוליטיקאים שלהם יש חזיתות חשובות יותר מהכותל, ומינוי הרב סתיו היא דוגמא אחת. לכן הם מדברים על חקיקה שתגביל את תפילת נשות הכותל באותו השבוע בו היועץ המשפטי לממשלה קובע שהדרת נשים היא עבירה פלילית.

התנועות הליברליות הישראליות וויתרו על הכותל, הקונסרבטיבים הלכו להתפלל בין גלי האבנים באתר הארכאולוגי והרפורמיים החליטו לעסוק  במאבקים חשובים אחרים כמו חופש בנישואין, קבורה ועוד.

החילונים שגם הם וויתרו על הכותל, מגיעים בביקור של קרוב משפחה מחו"ל או כיוון שצריך להשתתף  בבר מצווה. אז כולם נכנסים בשערים הנפרדים לגברים ונשים שהוקמו על חשבון כספי המיסים שלהם ואז הנשים נעמדות על כיסאות פלסטיק בעזרת הנשים כדי לנסות ולהביט בחגיגה שלהם הן אינן שותפות מעל למחיצה של שני מטר.

ואנחנו נשות הכותל, שחגגנו את  בת המצווה הראשונה שלנו, נערה שמגיעה כבר חודשים להתפלל אתנו בכל ראש חודש וביום שישי  נשאנו אותה בהתרגשות על כתפינו כפי שאנחנו נישאות יום יום על כתפי הנשים שנאבקו עבורנו, עבור זכותנו לבחור ולהיבחר, לעבוד ולהתפרנס, ללמוד לעסוק בספורט ועוד ועוד.

אני וחברותי שם כל חודש כי אנחנו מאמינות שאנו סוללות  את הדרך לבנותינו לזכות שלהן לקחת חלק פעיל שווה בפולחן הדתי כפי שהן תרצנה באופן שוויוני. כדי שאף רב או פוליטיקאי יוכל לומר להן שוב היכן מותר להן לשיר ומה אסור להן ללבוש ומאיזה ספר אסור להן לקרא.

מימין: אני, י"ור נשות הכותל ענת הופמן, וליאור נבו (בחודש תשיעי)  - נעצרות בראש חודש אדר




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה