הספורט שיעשה אותך מאושרת

דימוי גופני מצוין, פחות מחלות, יותר שמחה, דימוי עצמי גבוה ותחושת הישגיות. כל היתרונות הפסיכולוגיים שיש בספורט. מומחים לפסיכולוגיה מתארים ונותנים טיפים

16/01/2014
שרי שיין קבלו עדכונים משרי
  • RSS

אימון גופני כשהוא טוב ומתאים לך ישפר ללא ספק את הדימוי העצמי שלך. בטחון עצמי ללא ספק ישפר מישורים רבים של חייך מקריירה ועד אמהות. מה שחשוב הוא למצוא את הספורט שמתאים לך. הפעילות הגופנית שתתן לך תחושה של השגיות ותיתן לך תחושה טובה יותר.

הספורט שיעשה אותך מאושרת

פרופ' גיל גולדצויג בית ספר למדעי ההנהגות מכללה אקדמית תל אביב יפו, טל בן שחר, פסיכותרפיסט ומרצה, ד"ר איתי זיו סגן מנהל קמפוס שיאים אוניברסיטת תל אביב  מיכל יערון פסיכולוגית ספורט מנכ"לית לעו"ף נותנים את התאורייה שלהם להשפעות של אימון גופני על נפשינו.

תחושה טובה, פחות שחיקה

פרופ' גולדצוויג: "זה מאד ברור שאימון גופני זה טוב מבחינה פסיכולוגית. יש המון מחקרים על פעילות גופנית ועל האפקט לטווח רחוק שיש לו כאנטי דכאוני, כעוזר לחרדות, כעוזר לבעיות קשב וריכוז. פעילות אירובית קבועה יש לה ערך מאד גדול לדימוי עצמי וגופני. יש סטודנטית שעשתה מחקר על העניין וחילקה שאלונים אחרי שיעור זומבה לנשים, היא בדקה מצב רוח ושחיקה בעבודה, והסתבר שזה מאד עזר לתחושה טובה יותר בעבודה ולפחות שחיקה.

"התחושה הטובה אחרי האימון פועלת על אספקטים אחרים של החיים. קודם כל יש את תחושת המסוגלות העצמית. אני מציבה לעצמי מטרות ואני עומדת בהן. יש אנשים שמרגישים שהם מסוגלים יותר להתמודד עם דברים ויש שפחות. יש ערך מאד גדול לחוויה הכללית. עצם התחושה שאפשר, שאני יכול.

"אם מישהי היא גם אשה עובדת וגם אמא, האימון הגופני גם נותן לה זמן נטו לעצמה. וגם לזה יש ערך עצום בדימוי העצמי. היא עושה למען עצמה משהו אקטיבי. מה שנכנס פה זה גם המוטיבציה. אנשים עושים פעילות גופנית מכל מיני סיבות-ירידה במשקל, בריאות, כושר, וזוג הפעילות מאד חשוב. אם המוטיבציה  היא בריאות ושיפור אייכות החיים, ניראה עליה בבטחון העצמי ככל שהתחושה הגופנית טובה יותר. דימוי עצמי הוא גם יכולת. אם אני מרגיש טוב עם הגוף שלי זה יותר חשוב מאיך שאני ניראה".

הטיפ של פרופ' גולדצוויג: "תבחרי ספורט שנותן לך להרגיש טוב ונוח. אם את צריכה תמיכה חברתית יכול להיות שכדאי לך לבחור ריצה קבוצתית או ספורט אחר בקבוצות, אם את צריכה זמן לעצמך אז תבחרי משהו כמו הליכה או ריצה לבד.  תבחרי נישה שמתאימה לך. למשל המראות בחדר כושר (למה הם עושים לנו את זה) לא מתאימות לכל אחת. אם את ניכנסת לחדר כושר ואת לא מרגישה נוח עם מה שאת רואה מסביב בחרי ספורט אחר".

כשהגוף נראה טוב יותר, הבטחון העצמי עולה

ד"ר איתי זיו: "שינוי גופני משמעותי כתוצאה מעיסוק ספורט גורם אצל נשים להעצמה ושינוי בדימוי העצמי והגופני השינוי הוא בגלל שינוי במסת הגוף. ההקפים משתנים הגוף ניראה טוב יותר ונשים מקבלות בטחון עצמי, טוב יותר ונשים עוברות שינוי משמעותי לא פעם לא רק משקל אלא  במסת הגוף שהוא זה שמשפיע על ההופעה.  מי שרצה פתאום כמה קילומטרים ביום, מקבלת פידבקים מסביבה פתאום רואים אותה. קודם היא הייתה צל. ברמת המקובלות החברתית הכל הופך יתר דומיננטי.

הטיפ של ד"ר זיו: "אימון על בסיס קבוע גורם לאנשים לראות את עצמם בצורה שונה כי בפנים הם מרגיש טוב יותר. אם מצליחים פתאום לרוץ מרתון תחושת ההשגיות מעלה את הביטחון והערכה העצמית. פתאום מדברים על זה במשפחה, עם החברים בפייסבוק. לפעמים זה עושה לה מהפכה מהקצה לקצה".

ד"ר איתי זיו ד"ר איתי זיו (צילום מהאלבום המשפחתי)

פעילות גופנית משפיעה על הנפש

בן שחר: "להיות פעילים ללא ספק עוזר לנו להיות בריאים יותר, מפחית את הסיכוי שלנו לחלות במחלות, אבל לא פחות חשוב: פעילות גופנית משפיעה גם על נפשינו. חצי שעה ביום שלוש פעמים בשבוע מספיקה כדי כדי להשפיע על מצבי דכאון וחרדה ובהמשך חיינו מפחית את סיכויינו לדמנציה, כדי להרגיש טוב נפשית אנחנו צריכים לזוז.

"הפסיכיאטר פרופסור JOHN RATEY אמר: 'במובנים מסוימים פעילות גופנית הוא חלום של טיפול פסיכיאטרי. הוא עובד על מצבי פניקה וחרדה ועל לחצים בכלל. החומרים שהגוף משחרר תוך כדי פעילות מאד דומים בהשפעתם לתרופות פסיכיאטריות. לעשות קצת התעמלות זה כמו לקחת קצת פרוזאק, קצת רטאלין".

הטיפ של בן שחר: "ההשפעה של פעילות גופנית עובדת גם על הביטחון העצמי גם על הלבידו, שינה טובה יותר ומגביר את המערכת החיסונית".

זה זמן לעצמי

מיכל יערון : "אשה שהיא אמא לילדים עוצרת ואומרת 'סליחה עכשיו זמן לעצמי'.  ואם היא מרגישה טוב עם עצמה היא חוזרת הבייתה מחוייכת. הכי טוב לשתף את הילדים באימון הגופני שהיא עושה. אז במקום ללכת עם הילדים לקניון קחו אופניים וצאו לבילוי. תהפכו את הפעילות המשפחתית לפעילות גופנית. יש משהו שהחיבור לגוף מחבר גם לתא המשפחתי.

מיכל יערון מיכל יערון (צילום מהאלבום המשפחתי)

"נשות קריירה עושות את זה כי זה נותן להן זמן לחשוב ולהיות בקונטרול על הגוף. והן נורא השגיות אז האימון הוא עוד שטח שהן יכולות להשיג דברים. יש נשים שהן לא נשות קריירה ולא היו פעילות, והתחילו לעשות פעילות אז יש חוויה של הנאה נעים להן בספורט וכל היום ניראה אחרת. כל פעם שמתגברים על פעילות גופנית יש תחושה של העצמה. בספורט אנחנו מאמנים את הראש לא רק את הגוף. לעבור משברים לא לוותר.

הטיפ של יערון: "החכמה היא למצוא משהו שהגוף מתחבר אליו, אני למשל לא התחברתי ליוגה אבל מאד התחברתי לפילאטיס. צריך למצוא את הבאלנס המתאים. להתחיל בקטן. צריך לפנות לזה זמן וטריטוריה".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה