המשקל זה לא הכל(בדיאטה)

ברגע שאנחנו פוצחים בדיאטה אנו ממהרים לוודא כמה ירדנו מדי שבוע. אך לפעמים המספר על המשקל עלול- לתסכל אם הוא המדד היחיד להצלחה. על מה חשוב להקפיד ומה יכול להשפיע על המשקל?

20/06/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות חוצה
  • בדואר
  • RSS

המשקל זה לא הכל (צילום: שאטרסטוק)

כל דיאטה מתחילה בשקילה. עליתם על, המאזניים והמספר שהתנוסס עליו לא היה לרוחכם קיבלתם החלטה שהדיאטה היא בלתי נמנעת. מעכשיו ועד למשקל החלומות שלכם אתם ככל הנראה תיפגשו עם המאזניים מדי שבוע והוא יהיה המדד שלכם כדי לוודא שהדיאטה אכן מוצלחת. אבל האם הוא תמיד מדויק, נכון ומצביע על מה שהגוף שלכם עובר?

הזמן האידיאלי להישקל

המשקל שלנו מורכב מכמה גורמים – משקל השלד שעולה ככל שאנחנו גבוהים יותר. ומשקל האיברים הפנימיים שהוא פחות או יותר זהה אצל רוב האנשים הבריאים וההבדל בין המינים. בנוסף, חשוב לדעת שיש הבדל בין רקמות הגוף, “מסה שלרקמת שריר שוקלת יותר ממסת שומן”, מאשרת טופז דרזנר, דיאטנית ראשית בשומרי משקל, “אבל הנראות שלה היא שונה. לכן בנאדם ששוקל 100 קילו שמקורם במסת שריר ואחוזי השומן בגופו נמוכים מאוד, יראה לגמרי אחרת מאדם ששוקל 100 קילו שעיקרם מסת שומן” כנ”ל גם בריאותו. וככל הנראה גם מדדי בריאותם יהיו שונים.

המספר שהמשקל מראה ברגע נתון לא משקף בהכרח את ההצלחה בדיאטה והוא מושפע מגורמים נוספים. למשל שעת השקילה, “אם אכלתי 500 גרם של מזון, לא משנה איזה ונשקלתי מיד אחרי, אני אראה את זה במשקל, זה לא אומר שהשמנתי אלא שהגרמים האלה התווספו למשקל הכללי” מחדדת דרזנר. ההמלצה היא להישקל בשעה קבועה, בוקר או ערב כדי שתמיד תוכלו להשוות את תוצאת המשקל לשקילה הקודמת, “יש גם הבדל בין משקלים שונים לכן חשוב להישקל תמיד באותו משקל”. אגב, השקילה השבועית לבדה לא תיתן לנו לעולם אינדיקציה לאיכות הדיאטה שלנו, “רק אם נראה עלייה ו/או ירידה בטווח של חודש אפשר להסיק את המגמה ולהבין האם התפריט מתאים או לא. . אם יש בשבוע אחד עצירה במשקל או עלייה של חצי ק”ג זה ממש לא אומר שהדיאטה נהרסה”.

לא רק שעת השקילה חשובה אלא גם התדירות, נשקלים כל יום? הפסיקו עם זה מיד, “שקילה יומית היא טעות כי ישנם כל מיני תהליכים מטבוליים שעוברים על הגוף ומשנים את המשקל. זה לא נותן מדד אמיתי להצלחת הדיאטה ויכול לבלבל ולהכניס אותנו למצב של חוסר שליטה על האכילה.

המשקל שהגוף רוצה

המשקל זה לא הכל (צילום: שאטרסטוק)

פצחתם בדיאטה ואפילו הצלחתם לא רע בכלל, אתם ככל הנראה עומדים מספר קילוגרמים ספורים ממשקל החלומות שלכם ולא מצליחים להגיע אליו, אבל האם שווה להיאבק? “יש מחקרים שמראים שלכל גוף יש משקל שמתאים לו. ייתכן שיהיו שתי נשים באותו גובה ועם נתונים דומים אחת תשקול 63 ק”ג והשנייה תשקול 56 ק”ג ושתיהן בריאות ונמצאות במשקל תקין. “תמיד אפשר לרדת במשקל, אבל לשמור על התוצאה יהיה קשה מאוד”, מסבירה דרזנר. אם המשקל הנוכחי שלכם נמצא בטווח ה-BMI התקין לגובה ולמין שלכם, יכול להיות שהגיע הזמן להניח לדיאטות הבלתי נגמרות, שמירה על המשקל שהשגתם, חשובה לא פחות מתהליך ההרזיה. התחילו לקבל את הגוף שלכם, “בסופו של דבר אנחנו לא הולכים עם המשקל שלנו דבוק למצח. המטרה היא להרגיש טוב עם עצמכם ולחיות אורח חיים בריא ונכון”.

לא רק המשקל הוא מדד להצלחה בדיאטה, “מה שחשוב בתהליך הדיאטה הוא להטמיע הרגלים ולשמר אותם לאורך זמן, אז בשבוע מסויםלא ירדתם במשקל, אבל כן הקפדתם על אכילה נכונה, וגם על פעילות גופנית, זה חשוב לא פחות “. חוץ מהמספר שיופיע על הצג ברגע שנעלה על המשקל, אפשר למדוד היקפים פעם בחודש – בבטן בקו הטבור ובאגן או פשוט להרגיש בבגדים. אגב, פעילות גופנית אירובית שתחטב אתכם יכולה להביא לצמצום היקפים מהיר יותר ואת ההבדל בבגדים תחושו גם בלי לראות ירידה משמעותית במשקל.

יעדים נוספים מעבר למשקל עצמו כמו הקפדה על פעילות גופנית, שתיית מים, תפריט עשיר בירקות, חשובים לא פחות ואולי אף יותר מהמספר שמופיע כששתי רגליים יחפות עולות על המשקל.

 >> מצטרפים לשומרי משקל ולומדים לשנות הרגלים לתמיד




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה