המלחמה בדיאטה: הדיאטניות שלא סופרות קלוריות

9 דיאטניות מציעות 9 שיטות, המלצות, פטנטים וטיפים שיעזרו לך להתמודד עם אכילת יתר ועם דימוי הגוף, וגם עם מחשבות שליליות, תחושת כישלון וקושי לאכול בצורה מסודרת

30/01/2013
גליה לנגלי-ג'וטר קבלו עדכונים מגליה
  • RSS

תשכחו מסטריאוטיפ הדיאטנית הצקצקנית, עם סרט מדידה ומאזניים של בית מרקחת.  "דיאטניות ללא דיאטה", כבר מזמן לא סופרות קלוריות ולא שולפות תפריטים מוכנים. הן דוקא ישאלו אותך מה את רוצה לאכול, ויציידו בכלים מפתיעים - מקלפים ועד בודהיזם - כדי שתגיעי ליעד הנחשק. ומתברר שיש להן הרבה מה להציע. אז מה עדיף לתלות על המקרר -  ערימה של תפריטים או רשימת תרגילי מחשבה מדליקים?

אורלי גלילי: תיפוף על הגוף

בזמן שאת עסוקה במחשבות על כמה אכלת ולמה את לא מרוצה מהגוף שלך, העסיקי את הידיים בטכניקה לשחרור רגשי ואנרגטי. (EFT) היא שילוב עקרונות דיקור סיני ללא מחטים עם היגדים מעולם הפסיכולוגיה, המסייעת לשינוי הרגלים. אורלי גלילי, מספרת שלא זו בלבד שהיא קלה ללמידה ולביצוע, היא גם מאפשרת איבחון ושינוי בהרגלי אכילה, אפילו לאחר פגישה אחת. הנה סרטון הדגמה בסיסי

מיכל מור פותחת בקלפים

זה לא טריק של קוסם, אבל חפיסת הקלפים שפיתחה מיכל מור, היא דרך ציורית להעלות מחשבות ותחושות הקשורות בגוף ובאכילה שלך. מיכל אוהבת במיוחד את הקלף שאומר: אולי מספיק להתבייש במה שאת לא? התרכזי במה שטוב ויפה בך! כשתתמלאי בהערכה לדברים הטובים, תמצאי שאת נשענת פחות על האוכל שימלא אותך.

מתוך קלפי Feed your mind. מאיירת: סיגל משל

לירון שמעוני מציעה גלגל הצלה

לירון שמעוני מציידת אותך במשימה חמודה ביותר: הכיני  רשימה של עשרה דברים שאת אוהבת לעשות ואינם קשורים באכילה (לקרוא ספר, להתקלח, לדבר עם חברה בטלפון, להתחבק עם הילד, להתאפר, לבשל ועוד). רשמי על פתקים וקשטי לך קופסה מיוחדת - גלגל ההצלה שלי. בכל פעם שאת חשה עצובה, כועסת, לחוצה או מתוסכלת, כשבא לך להישבר ולאכול - גשי לקופסה, שלפי באקראי גלגל הצלה ולכי על זה... הפעילות הזו תמלא אותך באהבה, כיף ושמחה  במקום להתמלא בפחמימות ריקות.

רונית ציוני משרטטת טבלת אל-יאוש

רונית ציוני משרטטת טבלה: מה טוב באיך כשאת אוכלת שכשאת "לא בדיאטה"? אולי תרשמי שם: אין התחשבנות, את נענית לחשקים, פורצת גבולות, חופשייה... ואם כבר אנחנו שואלות, מה כל כך קשה בצורת אכילה "אידאלית" ,מסודרת ובריאה? – האם זה דורש התארגנות מראש? האוכל לא טעים לך? אין ספונטניות? כל הזמן בשליטה...? מלאי את העמודות, ולשם שינוי, הסתכלי על הצד החיובי. מצאי פתרונות לאתגרים שבתפריט מסודר, ושלבי אותם עם הכיף שבאכילה משוחררת. כשאת מנסחת לעצמך יעדים בצורה חיובית  ללא תחושות וויתור ועם הרבה הנאה, סביר שתתמידי בהם לאורך זמן.

דלית סאס מציעה: NLP

הגיע הזמן לחשוב כמו מצליחנית!  ה- NLP היא שיטה שמזהה את האמונות והנחות היסוד שלך, ופועלת לשנותן בכיוון חיובי. קחי למשל, את הנחת היסוד : אין כשלון - יש משוב להצלחה. הפעילי אותה כשאת מארגנת מחדש את עולם האכילה שלך. וכך, במקום לומר "נכשלתי בדיאטה" תוכלי לומר, למשל, "הבנתי שהתפריט הזה לא מתאים לי". דלית סאס מלמדת שצורת חשיבה שכזו, תשנה את הגישה לכל הנושא, והאוכל יהפוך להיות מורה דרך ולא יעד בפני עצמו.

הדיאטנית דלית סאס (צילום: אלבום משפחתי)

טליה לביא - בשיטת הפוך על הפוך

טליה לביא, תפתיע אותך בשאלה  "ממה את מרוצה בהרגלי האכילה שלך היום?". אם את מתעניינת בדיאטה יש מצב שאת לא מרוצה בעליל. אבל אחרי דקה או שתיים של מחשבה, התשובות יגרמו לך להרים גבה, כי בטוח שיש גם דברים טובים – אולי, יש לך מודעות לאוכל בריא, את תמיד אוכלת ארוחת בוקר, את כבר לא שותה משקאות דיאט אלא רק מים?  -  וזה כבר מראה לך שיש פוטנציאל. וכשתראי שלא הכל שחור, לא הכל דורש שינוי ויש לך גם עוגן ובסיס להיאחז בו,  יהיה לך הרבה יותר ביטחון בדרך שבה בחרת והיא תיקח אותך רחוק.

אילה אורי ממליצה: דברי עם גופך

ניסית פעם לגרום לילד לעשות משהו בניגוד לרצונו? סופר-נני היתה אומרת שכדי לגרום לו לשתף פעולה, צריך  לרדת לישיבה על השטיח ולדבר איתו בגובה העיניים: "אתה רעב?", "מה בא לך?", "מה אתה רוצה/ צריך עכשיו?".  אילה אורי, ממליצה לך לפנות שתי דקות, כדי  לדבר בדיוק ככה עם גופך. כן כן, ממש עכשיו. וכשהוא עונה לך, תני לו את מה שהוא צריך. כן, אני יודעת, את בטוחה שהוא יבקש שוקולד ועוד שוקולד לנצח, אבל מהר מאוד תגלי שדוקא אוכל בריא מקבל רייטינג גבוה מהצפוי, ותקבלי בחזרה חיוך וחיבוק.

אילה אורי (צילום: פלג אלקלעי)

אתי שפירר מציעה להרפות

השלימי את המשפט: אם רק היה לי הגוף המושלם הייתי מצליחה / נחשקת / מסופקת / מאושרת. הבודהיזם ממליץ להיפרד לשלום מהאמונה ש"שם" טוב יותר מ"כאן". כדי להרגיש מסופקת, אתי שפירר,  מציעה לך להרפות. כך יפתחו בפנייך דרכים מגוונות להשיג את המטרה ולקבל כל תוצאה שתגיע, תוכלי להפנות אנרגיה חיובית פנימה ותפסיקי להילחם בעצמך ובסביבה. זה לא אומר לוותר על הצבת מטרות ותוכניות, אלא להתייחס אליהן בגמישות ופתיחות מחשבתית, במקום בקיבעון ודיכאון.

מיטל גבע-אוחיון ממליצה: לא לשמור בבטן

דמייני שהבטן היא מיכל מלא ברגשות.  במקום להדחיק פנימה ולאכול עוד ועוד, מיטל גבע-אוחיון מציעה לדמיין את הרגשות כשכבות-שכבות, למשל כמו זחלים המתעוררים ומתחילים להתפתל בבטן-  הכעס, האשמה, הבושה, האכזבה, העצב - ומתחת לכולן הפחד. נשמי עמוק, הקשיבי והרגישי ללא חשש - שחררי הכל עם הנשיפה.  דמייני את הזחלים, מצמיחים כנפיים ועפים מעלה, אל הרקיע. כעת פינית מקום לרגשות חיוביים שימלאו את הבטן, ומערכת יחסים טובה עם האוכל. לתוצאה עוצמתית יותר, היא משלבת את התרגיל עם תטא-הילינג.

הדיאטנית מיטל גבע-אוחיון (צילום: ארנולד בר)

—————————————–

גליה לנגלי-ג’וטר, מטפלת בהתנהגויות אכילה ויועצת לתזונה בריאה, מייסדת "תיאבון בריא – אפשר לאכול אחרת", קליניקה ומרכז הדרכה. כותבת בבלוג תיאבון בריא ובמגזין סלונה. בקרו בדף הפייסבוק של גליה. בימים אלה גליה משיקה את "שש כוסות התה שלי עם גליה" – סדנא אישית לאכילה בריאה ושמחה.

לכתבות הקודמות בסדרת המלחמה בדיאטה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה