אימי עירון: שוויון מגדרי הוא לא "בעיה של נשים"

שוויון מגדרי הוא הכרח, והוא רלוונטי מתמיד לעסקים, ממשלות, חברות וארגונים, שרוצים להצליח במאה ה-21

07/03/2017
אימי עירון קבלו עדכונים מאימי
  • בדואר
  • RSS

אימי עירון, מנכ"לית סלונה (צילום: ירון בן חורין)

שוויון מגדרי איננו "בעיה של נשים", הוא לא רק "צודק", או "ראוי" או "פוליטיקלי קורקט". שוויון מגדרי הוא הכרח, והוא רלוונטי מתמיד לעסקים, ממשלות, חברות וארגונים, שרוצים להצליח במאה ה 21.

כבר למעלה מ- 100 שנים נשים, מנהלות בכוחות עצמן את המאבק לשוויון זכויות. אבל בפועל? שום דבר לא זז.

המאבק הפמיניסטי במתכונתו הנוכחית הגיע למבוי סתום והגיע הזמן לשנות את הגישה - ממאבק ויריבות לשיתוף פעולה.

מיום האישה הבינלאומי 2017 תתחיל סלונה לפעול לשינוי כללי המשחק ותצרף אליה גברים שמעוניינים לפעול יחד לשוויון, כתף אל כתף, מתוך תפיסה של כדאיות ואיחוד אינטרסים, גם כבעלי השפעה בעמדות מפתח, וגם כאבות, שרוצים להבטיח לבנותיהם עתיד של שוויון הזדמנויות.

ישנם שלושה צירים שמניעים את העולם המודרני קדימה: פוליטיקה, עסקים ומדיה. ובשלושתם יש מעט מאד נשים בעמדות כוח והשפעה. הנה כמה נתונים פשוטים, להמחשה:

  • ישנו רק 25% ייצוג נשי בפרלמנטים של המדינות המערביות המתקדמות ביותר.
  • אחוז הנשים בניהול הבכיר של חברות ענק עולמיות לא עולה על 33%
  • רק 7 אחוזים מאלו שאוחזים בבעלות על המדיה בארה"ב הן נשים

 

ובישראל? כאן המצב הרבה יותר גרוע.

אלו הצירים שמעצבים את תפישת העולם שלנו, את המציאות שלנו, ונשים לא לוקחות חלק משמעותי בעיצובם.

המאבק הפמיניסטי נקט, עד כה, בעיקר בשתי אסטרטגיות תקשורתיות: כעס ובכי. או שבכינו על עוול וקיפוח, או שכעסנו על המנגנונים הבעייתיים, חוסמי השיוויון המגדרי ועל תקרת הזכוכית. אלו שתי גישות מאד חשובות שאי אפשר היה בלתן, הן חוללו את המפץ הגדול שהוליד את הפמיניזם המודרני, אבל הגיע הזמן להכיר בכך שהגענו עם הגישות הללו הכי רחוק שאפשר. עכשיו  צריך לשים  אותן מאחור ולהתקדם לשלב הבא.

האבולוציה של הפמיניזם טמונה בשינוי פרדיגמות. כולנו מכירים את הציטוט המפורסם של אלברט איינשטיין: "טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה וכל פעם לצפות לתוצאה אחרת." לטעמי, הגיע הזמן לשנות גישה, ולעבור ממאבק ויריבות לשיתוף פעולה. הגיע הזמן לתוכנית פעולה אחרת, שנשענת על העקרונות הבאים:

  1. מעבר ממאבק ויריבות לשיתוף פעולה בין מגדרי
  2. שינוי הנרטיב הפמיניסטי מקיפוח וכעס לתפישת רלוונטיות לעולם החדש. העולם החדש צריך איזון נשי וגברי כדי להגיע להישגים  טובים יותר
  3. איחוד אינטרסים - גברים ונשים רוצים באותה מידה שעסקים ומדינות יצליחו וישגשגו. אם אנחנו יוצאים מנקודת מוצא שאיזון מוביל להצלחה, אנחנו צריכים לפעול יחד כדי ליצור אותו.

.

למה שיוויון? כי זה כדאי

המחקרים האחרונים בתחומי המגדר והשיוויון מצביעים על כך ששיוויון מייצר רווח, ולכן כדאי לאמץ אותו מנקודת מבט כלכלית. איזון ושיוויון תורמים לניהול יעיל, בריא ורווחי יותר.

אז מה עושים?

פרודקטיזציה של המודל הנשי -  יש לאזן את המודלים הקיימים, ולהמשיג את הרעיון שמאחורי "החומר הנשי" או "התכונות הנשיות" אם תרצו. צריך להגדיר אותו כך שיהיה ניתן לדבר אותו, והוא לא בהכרח תלוי ג'נדר.

שינוי תודעתי – יש לייצר מהלך תקשורתי שיתקשר את ההבנה שיש כדאיות בשיוויון ובבאלנס

הכשרה ארגונית - המהלך צריך להתלוות להכשרת ההנהלות במגזר העסקי, הפוליטי והציבורי, ולגיוס סוכני שינוי, נשים וגברים כאחד.

סלונה רואה את עצמה כמובילה את התפישה הזאת אשר החלנו ליישם  בכנס "נשים בחזית 2016" ואותה אנחנו ממשיכים ליישם ביום האישה 2017.

.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה