הלילה הזה ללא עצירות

הארוחות הכבדות, השינוי בתזונה ובעיקר המצות גורמים להרגשת נפיחות ובמקרים רבים לעצירות. איך בכל זאת תעברו את חג הפסח בשלום, ללא כאבי בטן ושאר תופעות מציקות?

21/03/2013
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

אוכלי המצות מתחלקים לשני סוגים: אלו שאוהבים מצות ומוכנים לאכול מהן לפני, אחרי ובמהלך חג הפסח ואלו שאוכלים מהן רק במהלך ימי החג, כי המסורת ומנהגי פסח מחייבים. בדרך כלל הנושא המדובר בפסח הוא הערך הקלורי הגבוה של המצות. במצה רגילה יש כ- 140 קלוריות ורק לשם השוואה, בפרוסת לחם רגילה יש כ- 70 קלוריות, מה שגורם לכך, שבלי לשים לב אפשר לסיים את החג עם קילו או שניים נוספים.

בעיה נוספת שנגרמת מאכילת מצות היא עצירות. וזו כבר יכולה להיות בעיה לא נעימה.

מדוע זה קורה דווקא בפסח? ביום יום, רובנו רגילים לאכול מגוון של מזונות חלקם מכילים סיבים תזונתיים כמו לחם, פסטות ודגנים. סיבים תזונתיים תורמים לתנועתיות המזון במעיים ולזרימתו לכיוון המיוחל. המצות כמעט שאינן מכילות סיבים תזונתיים, שכן הן עשויות מקמח לבן שדל בהם, ולכן כשיש שינוי קיצוני בתפריט, כלומר מעבר לאכילת מצות בלבד, הגוף מגיב במהירות.

כיצד ניתן להקל על המצב? הנה 6 עצות שעובדות:

1. מקפידים על שתייה: "כדי למנוע עצירות, חשוב להגביר את כמות הנוזלים בגוף. לא זאת בלבד שהמצה דלה במים, אלא שאנו מרבים לטייל ולהזיע יותר, במהלך החג. לכן חשוב לשתות הרבה מים, לפחות שמונה כוסות ביום (ליטר וחצי)", ממליצה עינת ששון, הדיאטנית הראשית של חברת התרופות ניאופרם, המייצרת את פגלקס, תרופה ללא מרשם לטיפול בעצירות. "אפשר גם לשתות תה צמחים ללא קפאין ובכלל עדיף להימנע ממשקאות עם קפאין משום שהם משתנים, ולכן בעקיפין גורמים להוצאת נוזלים מהגוף".

2. אוכלים תחליפי דגנים מלאים: בפסח תמיד נראה כי הכל סובב סביב הארוחות, אבל למרות ששומרי הכשרות לא אוכלים דגנים מלאים, אפשר למצוא תחליפים ראויים, עם דגש על כמות גדולה של סיבים תזונתיים. הנה כמה אפשרויות: קינואה, אורז מלא, כוסמת או קטניות אחרות (למי שאוכל קטניות בפסח). בנוסף, כדאי להתמקד בארוחות מבושלות עשירות בסיבים תזונתיים, כמו מנת בשר וירקות מבושלים.

3. אוכלים פירות: תרופת סבתא ידועה שעוזרת לטיפול בעצירות היא, להשרות במהלך הלילה שזיף במים חמים ובבוקר, לאחר שהתרכך, לאכול את הפרי ולשתות את המים. "באופן כללי פירות, במיוחד עם הקליפה, עשירים בסוכרים, בנוזלים ובסיבים ולכן מומלצים לאכילה במהלך פסח, על מנת לשפר את המצב ולהעלות את תדירות היציאות", אומרת ששון.

4. אוכלים מינימום מצות או מצות מחיטה מלאה: בשלב מסויים בחג יש הרגשה שכבר אין מה לאכול ומחפשים לגוון ולחדש עם כל מיני מאכלים חדשים, כמו מצות מגולגלות בגבינה, עוגת מצות או פשטידת מצות. אם הבטן שלכם רגישה במיוחד, נסו להימנע מהשילובים המקוריים ולהסתפק במצה רק כתחליף ללחם במידת הצורך. כמו כן, כדאי להעדיף מצות מחיטה מלאה. אמנם הן קצת יותר יקרות אבל הן מכילות יותר סיבים ומשפיעות בצורה טובה יותר על פעילות המעיים.

5. עושים פעילות גופנית: נצלו את ימי החג הרבים לטיולים בטבע ולפעילות ספורטיבית. מלבד שריפת קלוריות והתרחקות מהמטבח, הפעילות הגופנית משפרת את פעולת המעיים.

6. מטפלים בעצירות בתכשירים ותרופות: לפעמים גם אם שותים הרבה ומשלבים פירות וירקות הגוף מתקשה להתרגל לשינויים בתזונה וכתוצאה מכך יש עצירות. "אם יש עצירות ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, ללא מרשם רופא, להקלה ולריכוך הצואה (לדוגמה: פגלקס)", ממליצה ששון. "לא כדאי להמתין 3-4 ימים מכיוון שעצירות גורמת לכאבי בטן, גזים, הרגשת נפיחות ועלולה לגרום לבעיות בטווח ארוך, כמו צניחת רחם או טחורים. במידה ובוחרים בפתרון תרופתי, כדאי לבחור בתרופה בטוחה לשימוש לילדים ומבוגרים, כמו פגלקס, שאינה מפריעה לספיגת ויטמינים, מינרלים או תרופות".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה